خیز تبریز برای کاهش آلودگی هوا با افزایش فضای سبز و توسعه شبکه حمل‌ونقل

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۰۷:۵۶:۱۰
کد خبر: ۱۰۱۱۲۱۲
خیز تبریز برای کاهش آلودگی هوا با افزایش فضای سبز و توسعه شبکه حمل‌ونقل
با اولویت‌دهی بودجه سال ۹۹ شهرداری تبریز به مباحث محیط زیست و فضای سبز، ۵ ژوئن روز جهانی محیط زیست امسال متفاوت‌تر و عینی‌تر از سال‌های گذشته در کهن شهر تبریز گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، با افزایش جمعیت و گستردگی شهرها، مشکلات زیست محیطی امروز به یکی از مهمترین چالش های مدیریت شهری در کلانشهرهای دنیا تبدیل شده است؛ به طوری که حکمرانی این مسائل در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مدیران مشهود است.

در این بین موضوع آلودگی‌ها و مخاطرات ناشی از آن همواره یکی از مشکلات شهرهای صنعتی هم به شمار می رود. مشکلی که شهر تبریز هم در فصول مختلفی از سال آن را تجربه کرده و با وارونگی هوا دست و پنجه نرم می کند.

شهرداری تبریز برای حل این معضل شهری برنامه های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است که از آن جمله می توان به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی با بهره برداری از فاز نخست قطار شهری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز با احداث بوستان های محله ای، مشارکت در اجرای طرح ترافیک زوج و فرد، احداث پیاده راه ها و... اشاره کرد.

شهردار تبریز شعار سال ۹۹ را توسعه فضای سبز تبریز عنوان کرده و می گوید: توسعه فضای سبز از مهمترین گام‌ها در راستای کاهش آلودگی هوای تبریز خواهد بود. باید از اعضای شورای شهر تبریز هم قدردانی کنیم که موضوع کاهش آلودگی هوا را در تمام طول سال پیگیری می کنند و این موضوع تنها در روزهای اوج آلودگی مورد بحث قرار نمی گیرد.

ایرج شهین‌باهر با اشاره به اهتمام شهرداری تبریز برای توسعه فضای سبز، یادآوری می کند: در بودجه سال ۹۸ نیز شورای شهر پیش بینی‌های خوبی در این خصوص داشت و بیشتر پروژه های ما پروژه های زیست محیطی بود.

او از پیش بینی کاشت یک میلیون اصله نهال طی سال ۹۹ در تبریز خبر داد و گفت: این اقدام در کاهش آلودگی هوا نیز می تواند مثمرثمر باشد.

اهتمام مجموعه مدیریت شهری جهت اتمام پروژه مترو تبریز و فعال سازی مجدد این پروژه از اقداماتی است که می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک شهری داشته باشد.

نائب رئیس شورای شهر تبریز هم بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و می گوید: باید تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها به گونه ای باشد تا شهروندان به راحتی به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کنند و نیاز نباشد هر کسی با وسیله شخصی خود از خانه بیرون برود.

سونیا اندیش ترافیک و آلودگی هوا را از مسائل امروز کلانشهرها دانست و اضافه می کند: با وجود افزایش تعداد اتومبیل‌ها، خیابان‌ها به همان شکل سابق باقی مانده که تناسب بین این دو نیازمند برنامه ریزی است.

او ادامه می‌دهد: اگر شاهد افزایش اتومبیل‌های تک سرنشین در سطح شهر هستیم باید بپذیریم که گاهی این موضوع از روی اجبار بوده است چرا که شهروندان نمی توانند براحتی به این وسیله ها دسترسی پیدا کنند.

در این بین شهردار تبریز هم می‌گوید: در خوشبینانه ترین حالت بیش از ۵۰درصد آلودگی هوا ناشی از دود خودروها است که همین موضوع نشان می‌دهد باید بیش از پیش برای پروژه قطار شهری تبریز توجه داشته باشیم. از ابتدای شورای پنجم به پروژه مترو به عنوان موضوعی اساسی نگاه کرده‌ایم و شاید این رقم به اندازه کل پروژه‌های عمرانی یک شهر بوده است.

خیز همگانی برای کاهش مشکلات محیط زیستی که سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازد، حالا تنها شعاری بیهوده نیست و نمونه های تحقق یافته این اقدامات در سطح شهر نمایان است.

 

نظر شما
پرونده ویژه