گزارش برنا از نشست هم اندیشی هنرمندان و اهالی فرهنگ با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی؛

مسائل و مشکلات هنرمندان باید شنیده شود / دولت حامی فرهنگ و هنر است/ معیشت و زندگی هنرمندان فراموش شده است/کرونا قبل از هرجایی فرهنگ و هنر را تعطیل کرد/ مشکل خانه هنر یکبار برای همیشه حل شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۱۴:۴۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۵۴۸۶
مسائل و مشکلات هنرمندان باید شنیده شود / دولت حامی فرهنگ و هنر است/ معیشت و زندگی هنرمندان فراموش شده است/کرونا قبل از هرجایی فرهنگ و هنر را تعطیل کرد/ مشکل خانه هنر یکبار برای همیشه حل شود
نشست هم اندیشی هنرمندان و اهالی فرهنگ با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی امروز در حالی برگزار شد که هنرمندان و اهالی فرهنگ نگاهی نقادانه به مسائل و اتفاقات حوزه فرهنگ و هنر در استان داشتند و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی در این نشست با اشاره به جایگاه ویژه هنرمندان در جامعه گفت: باید حرف هنرمندان را بشنویم تا در تصمیمات اساسی جزو برنامه هایمان قرار دهیم و ببینیم کدام بخش از درخواست های هنرمندان دست یافتنی است تا این موارد حل شود.

علیار راستگو افزود: در حوزه فرهنگ و هنر مشکلات بسیار زیادی وجود دارد و این مشکلات به هیچ وجه قابل انکار نیست.مسائل حوزه فرهنگ‌و هنر از کانال های مختلف به ما منتقل می شود، اما گستردگی این حوزه باعث شده است که با تمام دوستان نتوانیم جلسات پی در پی داشته باشم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: متناسب با شرایط کشور مسایلی ایجاد می شود که ما ناچار می شویم برای این مسایل وقت بگذاریم به طوری که از اسفند سال گذشته تا کنون برای موضوع بیماری کرونا وقت گذاشته ایم واکثر زمان کاری ما صرف مسائل مربوط به کرونا شده است.

راستگو ادامه داد: به عنوان نهاد دولتی بر تمام اقدامات دستگاه های اجرای نظارت می کنیم، بنابراین اگر کار نهادی را ما انجام دهیم دوباره کاری می شود، برای مثال اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامیدر حیطه وظایف و مسئولیتهای خود به مشکلی بربخورد که نتواند به تنهایی حل کندآن موضوع به استانداری منتقل می شود که در این صورت ما به این مسایل باید رسیدگی کنیم.

وی گفت: اگر در موضوعی مشکلی وجود داشته باشد از ظرفیت اصحاب فرهنگ و هنر استفاده می شود، برای مثال در موضوع کرونا می توانیم به اصحاب فرهنگ و هنر بگوییم که پیام های مربوط به این حوزه را با زبان خود به جامعه منتقل کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: نوع نگرش به مسایل بسیار مهم است به طوری که نگرش هر فردی در بخش دولتی و خصوصی بر مسایل تاثیرگذار است و این نگرش های متفاوت می تواند موجب پیشرفت کارها و یا مانع انجام امور شود.

راستگو اظهار کرد: در زمینه تخصیص بودجه فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دیدگاه تغییریابد.معمولا بودجه کشورها از منابع مختلفی تامین می شود که در کشور ما از بخش های نفت، گردشگری، مالیات و عوارض است و یا گاهی اوقات دولت باید اموال مازاد خود را بفروشد تا از این طریق مسایل مالی و بودجه را مدیریت کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: یکی از مظلومیت های دولت این است که کارهای انجام شده مطرح نمی شود.بودجه صادرات نفت و وضعیت حوزه گردشگری خارجی در کشور مشخص است در این شرایط کرونا نیز از اصناف نمی توان مالیات گرفت بنابراین با این وضعیت اعمال تحریم ها باید بپرسیم که بودجه مورد نظر از کجا باید تامین شود؟

وی با بیان اینکه جامعه حرف هنرمندان را راحت تر قبول می کند، افزود: هنرمند با ادبیات خاص خود مسایلو موضوعات را برای تمام اقشار جامعه مطرح می کنند و حکومت ها در شرایط سخت به گروه های مرجع رجوع می نمایند که یکی از گروههای مرجع هنرمندان هستند.ما علاقمند هستیم به هنرمندان کمک کنیم و این آرزوی ما است.

راستگو ادامه داد: در حال حاضر هنرمندان در هر مکانی که فعالیت می کنند برایشان محفوظ است و در این زمینه به شهردار تبریز تاکید کرده ایم اگر مکان مناسبی برای هنرمندان وجود نداشته باشد، به هیچ عنوان نباید هنرمندان را جابجا کنند.

وی گفت: ما باید مسایل را خودمان در درون حل کنیمیعنی اگر امروز شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی دارند باید خودشان این موضوع را حل کنند و اگرنتوانستند به توافق برسند باید به استانداری بعنوان مرکز حل اختلاف مراجعه نمایند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارآذربایجان‌شرقی گفت: اموال شهرداری را هیچ مقامینمی تواند ببخشد ولی شورای شهر می تواند مجوز امکان استفاده از یک مکان را بدهد.

وی با بیان این که مسایل مختلف حوزه فرهنگ و هنر یک شبه به وجود نیامده است، گفت: اگر شهرداری خلف وعده می کند باید این مسایل را به ما اعلام کنید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی خواستار اولویت بندی خواسته های هنرمندان شد و گفت: جلسات باید برگزار شود و در جاهایی که ما باید کمک کنیم با استفاده از فرآیند قانونی انجام می دهیم، اگر به جای مطرح کردن چندین موضوع در یکجسله، تنها دو قدم در حوزه فرهنگ و هنر برداشته شود این موضوع موجب رفع مسایل مختلف خواهد شد.

 

دولت حامی فرهنگ‌و هنر است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه تا جایی که امکان داشته باشد در این شرایط از اهالی فرهنگ و هنر حمایت می کنیم، تاکید کرد: باید مسائلی مانند کمبود فضای کافی و مناسب، سالن های نمایشگاهی، سالن تئاتر، موسیقی و سالن های تمرین به صورت جدی پیگیری شوند و مسئولان متولی با شایستگی تمام تمهیدات لازم را در این زمینه اتخاد کنند.

بدر شکوهی با اشاره به اهمیت و ضرورت حل مشکل خانه هنر گفت: خانه هنر از گذشته تاکنون با توافق شهردار وقت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های مربوطه در اختیارتعدادی از انجمن ها و تشکل های صنفی مربوط به این بخش گذاشته شده که متاسفانه اخیرادر عرصه رسانه مواردی مطرح شد که این موضوع باید برای همیشه حل شود چرا که گاهی اوقات مسایلی که مطرح می شود موجب نگرانی اهالی فرهنگ و هنر می شود که این زمینه نیز باید تمهیدات جدی اتخاذ شود.

وی در خصوص تجهیز و راه اندازی سالن تئاتر شهر تبریز اظهار کرد: سالن تئاتر تبریز تنها محل مناسب برای ایفای نقش اهالی تئاتر است که در این عرصه فعالیت می کنند، سالن تئاتر تبریز در سال ۱۳۴۹ برای جمعیت۲۰۰ هزار نفری تبریز ساخته شده  است و در حال حاضر پاسخگوی نیاز جمعیت دو میلیون نفری تبریز نیست.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: با توجه به تعطیلی رویدادهای فرهنگی به دلیل شیوع کرونا معیشت هنرمندان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته به طوری که هنرمندان ما مجبور به اشتغال در شغل های پاره وقت شده اند.

بدر شکوهی اظهار کرد: باید تمهیداتی مانند اتخاذ بسته های حمایتی برای هنرمندان در نظر گرفته شود و با رعایت پروتکل های مربوطه رویدادهای فرهنگی به شکل منطقی و متعارف ادامه یابد.تا جایی که امکان داشته باشد در این شرایط حمایت هایی از اهالی فرهنگ و هنر انجام می شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: تامین و تخصیص اعتبار و ضرورت توجه بیش از گذشته در شان حوزه فرهنگ و هنر و جایگاه شهر اولین ها ایجاب می کند گام های موثری در این زمینه برداشته شود.

لزوم تغییر نگرش به عرصه فرهنگ و هنر

بقال اصغری کاریکاتوریست در این جلسه گفت: نگرش مدیران ارشد به عرصه فرهنگ و هنر به گونه ای است که فرهنگ و هنر اضافه بوده و عرصه ای هزینه بر است.

وی ادامه داد: چرا وقتی مردم در بازار و کوچه و خیابان کنار هم هستند مدیران قبل از هرجایی به علت کرونا فعالیت های فرهنگی و هنری را تعطیل می کنند، در حالی که فرهنگ و هنر تمام عرصه های جامعه را اصلاح می کند.

وی با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف موزه کاریکاتور گفت: این موزه همواره زیر سایه تعطیلی از سوی شهرداری تبریز بوده است.وی خواستار حل مشکل خانه هنر شد و گفت: ای کاش یکبار برای همیشه مشکل خانه هنر را رفع کنید.

معیشت هنرمندان در اولویت قرار گیرد

کریم زینتی گرافیست نیز با بیان این که مسئولان در زمان مشکل سراغ هنرمندان می‌آیند، گفت: معیشت هنرمندان باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار ایجاد موزه گرافیک شد و ادامه داد: باتوجه به پتانسیل های ویژه شهر تبریز در عرصه گرافیک ما باید موزه گرافیک داشته باشیم ولی متاسفانه به هیچ وجه به این موضوع فکر نمی شود.

بودجه فرهنگی تبریز تحقق یابد

ایمانی رئیس انجمن ادبی استاد عابد نیز خواستار تحقق بودجه فرهنگی تبریز شد و گفت: اگر بودجه فرهنگی این شهر را با دیگر شهرهای هم سطح مقایسه کنید بسیاری از مسائل روشن می شود.

وی افزود‌: دست دولت نباید در جیب مردم و بخش خصوصی باشد .مخاطب موزه ها در تمام کشورها کودکان و نسل جوان هستند که ما به هیچ وجه به این موضوع دقت نمی کنیم.

حمایت نمی شویم

یعقوب صدیق جمالی کارگردان تئاتر با انتقاد از واگذاری فضای های فرهنگی و هنری شهر به بخش خصوصی گفت: اینکه گفته می‌شود سازمان برنامه و بودجه، اداره کل ارشاد را موظف کرده است تا فضاهای فرهنگی هنری شهر به بخش خصوصی واگذار شود از کجا نشأت می گیرد و چرا باید این اتفاق بیفتد.

صدیق جمالی خواستار توجه به بازسازی تئاتر شهر شد و گفت:  محل ساختمان تئاتر تبریز قبل از انقلاب احداث شده است، بنابراین اکنون بازسازی تئاتر شهر نیازمند اهتمام جدی مدیران بالادستی و تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

تلاش برای اعتلای فرهنگ و هنر

اصغری نماینده موسسه الف نیز با تاکید بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی گفت: هیچگاه مدعی مالکیت مجتمع فرهنگی هنری۲۹ بهمن نبوده‌ایم و تمام تلاش خود را برای اعتلای فرهنگ و هنر کرده ایم.

وی ادامه داد: ما سال‌هاست برای رونق این مجتمع تلاش و هزینه کرده‌ایم و انتظار داریم حمایت‌های مورد نیاز نیز محقق شود.

سالن های بلااستفاده ادارات در اختیار هنرمندان قرار بگیرد

میرزازاده رئیس انجمن موسیقی تبریز با اشاره به اهمیت حمایت از هنرمندان موسیقی گفت: کمبود فضای فرهنگی در شهر نداریم و باید فضاهای بلااستفاده در شهر شناسایی شود و برای استفاده هنرمندان به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: برای برگزاری ارکستر سمفونیک نمی توانستیم مکانی پیدا کنیم در حالی که فضاهای زیادی در ادارات وجود دارد.

وی هزینه های سنگین برگزاری کنسرت ها را یادآور شد و افزود: هزینه های برگزاری کنسرت بسیار زیاد است و این هزینه ها برای اهالی این حوزه مقرون به صرفه نیست.

مطبوعات در دوران کرونا با مشکلات بزرگی مواجه شدند

شفیعی مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی گفت: افرادی که در این وضعیت جامعه قلم در دست گرفته و می نویسند صاحب هنر هستند که حداقل نشریات مکتوبشان را منتشر می کنند.

شفیعی ادامه داد: اهالی مطبوعات نیز در دوران کرونا با مشکلات بزرگی مواجه شدند.طبق قانون تمامی آگهی های نهادهای دولتی و شبه دولتی باید از مسیر ارشاد توزیع شود ولی سال هاست برخی از مجموعه ها که حجم انبوه آگهی ها را دارد زیر بار قانون نمی روند که این موضوع باید پیگیری شود.

هدف از نوشتن نامه انتقاد از نحوه نگرش به عرصه فرهنگ و هنر بود

پوریا امجدی نیز در این نشست گفت: اساتید اصلی تبریز در این جلسه نشسته اند ولی افراد دیگری از عرصه هنر درآمد کسب می کنند، ممیزی ها و یک سری به سکوت دعوت کردن ها باعث شده افرادی با استفاده از هنر به پول برسند و برخی نیز در اسنپ کار کنند.

وی افزود: ما این نامه را نوشتیم ولی شنیدیم که گفتند کسانی که این نامه نوشته اند مخالف دولت هستند در حالی است که ما تلاش زیادی برای انتخاب این دولت کشیده ایم.

امجدی با بیان این که هدف ما از نوشتن این نامه به رئیس جمهور انتقاد از نحوه نگرش به این عرصه بود گفت: ما هنرمندان در کنار همدیگر هستیم و به یکدیگر کمک می کنیم. تنها خواسته ما این است که سنگ پای هنرمندان نباشید.

لزوم ارایه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات هنرمندان

رجب پور تبریزی مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی گفت:  انتظار داریم جلسات حداقل به صورت فصلی و یا ماهانه برگزار شود و مسایل مطرح شده در جلسات آینده رسیدگی شود.

وی افزود: بسیاری از ادارات سالن های زیادی دارند که باید شناسایی شود در این زمینه می توانیم این امکانات را در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا از لحاظ اقتصادی هنرمندان درآمد کسب کنند.

رجب پور تبریزی با بیان این که باید راهکارهایی برای کسب درآمد هنرمندان پیدا کنیم، تاکید کرد: خانه های تاریخی زیادی در تبریز داریم که می توانیم در تابستان و در فصل توریست برای هنرمندان درآمدهای بسیاری ایجاد کنیم.باید کمیته ای تشکیل شود تا موارد مطرح شده در این جلسات به نتیجه برسد.

کمبود فضای فرهنگی و هنری در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت جایگاه فرهنگ و هنر گفت: این حوزه از نظر فضای فرهنگی و هنری با کمبود مواجه است به طوری که سرانه فضای فرهنگی و هنری استان به ۲ سانتی متر و در خوشبینانه ترین حالت به ۴ سانتی متر می رسد.

محمد محمدپور افزود: با توجه به تنوع فعالیت های این اداره کل تلاش شده تا ارتباط با تمام بخش های مجموعه حفظ شود و گفتمان فرهنگ و هنر در استان گسترش یابد.

وی تاکید کرد: فرهنگ و هنر در اقتصاد کشور می تواند نقش موثری ایفا کند و نباید به این حوزه با دید مصرفی نگاه کرد.

محمدپور ادامه داد: اعتبارحوزه فرهنگ و هنر استان ۱۴ میلیارد تومان است که از این میزانیک میلیارد تومان برای کل فرهنگ و هنر استان تخصیص مییابد.   

این نشست چهار ساعته در حالی برگزار شد که بسیاری از هنرمندان بنام این شهر دغدغه های فرهنگی خود را به صورت شفاف و روشن مطرح کردند و مقرر شد تا مسائل مطرح شده بعد از جمع بندی و اولویت بندی مورد بررسی قرار بگیرد تا بارقه امیدی باشد در دل هنرمندان این شهر که با کمترین امکانات سعی در اعتلای فرهنگ این شهر دارند.

گزارش: فاطمه ملک پور

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز