در نشست روسای دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطرح شد :

ارایه خدمات پزشکی به بیماران کرونایی بدون قصور /ظرفیت بخش های کرونا در حال پر شدن است

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۳:۳۹:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۶۴۹۴
ارایه خدمات پزشکی به بیماران کرونایی بدون قصور /ظرفیت بخش های کرونا در حال پر شدن است
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تبریز یکی از بهترین شهرهایی است که در ارایه خدمات به بیماران کرونایی هیچ گونه قصوری انجام نشده و هیچ بیماری بدون ویزیت، بدون دستگاه تنفس مصنوعی و بدون ای سی یو نمانده و تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات با کیفیت کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتر حجت پورفتحیدر نشست خبری با بیان این که تا امروز با تمام توان خدمت رسانی کرده ایم، گفت: خدمت رسانی ما از طریق گروه های آموزشی اعم از گروه های عفونی، مراقبت های ویژه، داخلی، طب اورژانس این که این گروه ها در خط مقدم خدمات ارائه می کنند.

وی افزود: با توجه به ادامه دار بودن شیوع کرونا پیش بینی این است که حداقل این بیماری از یک تا دو سال به طول بیانجامد در این زمینه محدودیت ها و قرنطینه تا حدودی قابل اجرا است چرا که علاوه بر مسایل اقتصادی، افراد خسته می شوند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: باید شرایط کشور به گونه ای مدیریت شود که کمترین آسیب را داشته باشیم که این موضوع مستلزم رعایت بهداشت فردی است.

وی تاکید کرد: هر چقدر بر روی درمان کار کنیم تاثیر زیادی بیشتر از پیشگیری نخواهد داشت بنابراین پویشی برای رعایت بهداشت فردی در فضای مجازی و حقیقی راه انداخته ایم تا از این طریق اطلاع رسانی کنیم برای مثال یک ماسک ساده پارچه ای می تواند این کار را انجام دهد و نیاز نیست حتما از ماسک ال ۹۵ استفاده شود.

دکتر پورفتحی رویکرد دانشکده پزشکی بر روی موضوعات پژوهشی و آموزشی عنوان کرد و گفت: انرژی ما بر روی این است که در مراکز جامع تحقیقاتی پای به پای دنیا هم در شناسایی این ویروس و هم بر روی کیت ها کار شود.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: در فصل پاییز شناسایی همزمان آنفولانزا با کرونا برای ما سخت خواهد بود و وحشتی که برای مردم ایجاد خواهد شد امسال به دلیل حساسیت بسیار سخت خواهد بود که باید بر روی این موارد کار شود.

وی با بیان این که نگرانی ما از مسائل بعد از کرونا است، افزود: بحث روانی کرونا چندین برابر بیشتر از کرونا آسیب خواهد داشت.

دکتر پورفتحی اظهار کرد: آموزش مسایل مراقبتی بر عهده این مجموعه است بنابراین سعی می کنیم تمام کادر با مسایل علم روز دنیا آشنا کنیم.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تبریز یکی از بهترین شهرهایی است که در ارایه خدمات هیچ گونه قصوری انجام نشده و هیچ بیماری بدون ویزیت، بدون دستگاه تنفس مصنوعی و بدون ای سی یو نمانده و تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات با کیفیت کرده ایم.

دکتر پورفتحی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون وضعیت دانش آموخته های این دانشکده که به این بیماری مبتلا شده اند بد حال نبوده است.

وی گفت: از اولین روز شیوع کرونا بخش علمی این دانشکده فعال بود همچنین در بخش طب سنتی از آغاز این بیماری تا کنون نزدیک به ۳۰ ادعا مبنی بر کشف داروی این بیماری را بررسی کرده ایم.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از انجام ۳ طرح تحقیقاتی در بخش طب سنتی خبر داد و گفت که یکی از این طرح ها نتیجه خوبی داده و تا یک ماه آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه استان از نظر زیرساختی مشکلی ندارد و تاکنون از یک سوم ظرفیت بیمارستان امام رضا (ع) استفاده شده است، در این زمینه در چند سال اخیر امکانات زیادی در این بخش برای استان فراهم شده است.

در خط مقدم پذیرش بیماران کرونایی هستیم

دکتر مهدی امیرنیا معاون آموزشی تخصصی و فوق تخصصی نیز گفت: ۹۰ درصد بار درمانی و تشخیصی کرونا بر عهده رزیدنت ها و اساتید دانشگاه علوم پزشکی است که در رشته های  عفونی، داخلی، بیهوشی و ... فعالیت می کنند.

وی با بیان این که دستیارها به صورت مستقیم با بیماران کرونا کار می کنند، افزود: این همکاران در خط مقدم پذیرش بیماران کرونایی هستند به طوری که ۱۰۰ درصد دستیاران دانشگاه علوم پزشکی برای ارایه خدمات درگیر هستند.

ظرفیت بخش های کرونا در حال پر شدن

دکتر شیرمحمدی معاون امور هیات علمی دانشگاه نیز گفت: با شرایط موجود ظرفیت بخش هایی که به بیماران کرونا تخصیص داده شده بود در حال پر شدن است و اگر این روند ادامه یابد نیاز به تخت هایی زیادی داریم.

دکتر شیرمحمدی تاکید کرد: مقرر شده بیمارستان به تخت های زیادی تجهیز شود که باید مردم این موضوع را جدی بگیرند و جلوی تجمعات گرفته شود.

وی ادامه داد: مردم باید از ماسک استفاده کنند چرا که پیش بینی شده ماسک تا ۸۰ درصد جلوی انتقال بیماری را می گیرد.

معاون امور هیات علمی دانشگاه افزود: متاسفانه در برخی از محلات تبریز فاصله گذاری رعایت نمی شود.

خبرنگار: فاطمه ملک پور

 

نظر شما