رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز عنوان کرد:

پرند، نمونه‌ای موفق برای مسکن‌سازی در بافت‌های ناکارآمد تبریز

۱۳۹۹/۰۵/۰۲ - ۱۱:۲۷:۳۵
کد خبر: ۱۰۳۳۴۳۹
پرند، نمونه‌ای موفق برای مسکن‌سازی در بافت‌های ناکارآمد تبریز
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز بهره گیری از تجربه موفق مسکن سازی در شهر جدید پرند را برای حل دغدغه بدمسکنی در تبریز کارگشا دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، فریدون بابایی اقدم در جلسه مشترک با اعضای شورای شهر جدید پرند اظهار داشت: وجه مشترک بین شهر جدید پرند و تبریز، دغدغه بدمسکنی تبریز و تجربه خوب مسکن سازی در شهر پرند است که می‌توان برای جلوگیری از اتلاف منابع و آزمون و خطا، از تجربه‌های مثبت و منفی پرند بهره گرفت.

او مشکل بدمسکنی را بزرگترین دغدغه مدیریت شهری تبریز عنوان کرد و افزود: بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت تبریز در مساکن غیر استاندارد زندگی می کنند؛ مساکنی که هدف سیاست بازآفرینی ملی کشور است و در محورهای تاریخی، بافت‌های ناکارآمد، سکونتگاه‌های غیر رسمی و حتی پهنه‌هایی که سابقه روستایی دارند گسترده شده است.

بابایی اقدم تصریح کرد: شهر پرند بین شهرهای جدید ایران نمونه‌ای موفق با تجربه‌ای خوب به شمار می‌رود که سرریز جمعیتی تهران به آنجا انتقال یافته و طی دو دهه، بالغ بر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این شهر احداث شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با بیان اینکه شهر جدید سهند نیز با همین هدف در نزدیکی تبریز احداث شد، گفت: شهر جدید سهند با هدف انتقال سر ریز جمعیتی تبریز طراحی و احداث شد ولی علی‌رغم اقدامات ارزشمندی که آنجا انجام شده، در عمل نارسایی هایی دیده می‌شود.

او ادامه داد: اگر امروز روستاهای اطراف تبریز نرخ های رشد بیش از ۲۰ درصد را تجربه می‌کنند به این دلیل است که ما در شهرهای جدید خود موفق نبوده‌ایم. شهر جدید احداث می‌کنیم تا جمعیت سرریز به آنجا بروند ولی این اتفاق رخ نداده است.

بابایی اقدم تاکید کرد: گاهی حاشیه نشینی از جنس شهری در روستاها رخ می‌دهد ضمن اینکه طبقات فوقانی در مناطق حاشیه نشین احداث می شود. اگر امروز بتوانیم یک گام جلوتر از مردم باشیم بدون شک شاهد چنین اقداماتی نخواهیم بود.

عضو شورای شهر تبریز استفاده از تجربه‌های موفق گذشته را راهکاری برای حل مشکل بافت ناکارآمد شهری خواند و افزود: باید بدانیم آنها از چه الگوها، شرایط و تکنولوژی هایی بهره گرفته اند چرا که اینها موضوعاتی است که در طراحی شهری به آن نیاز داریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز