دبیر شورای اسلامی شهر تبریز مطرح کرد:

زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهر گسترش یابد

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۱۱:۲۶:۱۵
کد خبر: ۱۰۳۷۶۲۹
زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهر گسترش یابد
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: دوچرخه به عنوان نمود حمل و نقل پاک با ۱۰ها مزیت برای زندگی و مدیریت شهری، باید متن اصلی فعالیت، ماه های آتی شهرداری تبریز باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سعید نیکوخصلت  با بیان مطلب فوق افزود: اولویت ما تنها استفاده تفریحی و ورزشی از دوچرخه نیست و به عنوان نمود حمل و نقل پاک در شهر و برای انجام امور زندگی و تردد در شهر مورد استفاده قرار گیرد.

او ادامه داد: کاهش حمل و نقل از طریق خودرو و توجه به شهر هوشمند اولویت اصلی شورای شهر است که متعاقباً مدیریت با رویکرد محلی و نهایتا حمل و نقل عمومی و پاک هدف سیاست های مدیریت شهری امروزی ما باید باشد.  

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به مزایای استفاده از دوچرخه ابراز داشت: در دنیای مدرنیته، بهره‌گیری از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل پاک، مزایایی همچون سلامتی جامعه، بهبود گذران اوقات فراغت، کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا نیز عاید شهر و شهروندان می‌شود.

او ادامه داد: در کنار این موارد، کاهش هزینه‌های زندگی، کاهش مصرف بنزین، حفظ ارز، ترافیک روان، جذب سرمایه‌گذار در شهر پاک، سلامتی و شادابی جامعه، کاهش هزینه‌های درمانی، طول عمر آسفالت شهری و رعایت فاصله اجتماعی مربوط به عصر جدید، ماحصل مزایای جانبی استفاده از دوچرخه به عنوان نمود حمل و نقل پاک نقشی اساسی در توسعه پایدار شهری دارد.  

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به عملکرد معاونت عمرانی شهرداری تبریز در بحث دوچرخه‌سواری خاطرنشان کرد: اخبار خوبی از پروژه‌های معاونت عمرانی در بحث دوچرخه‌سواری بدست آوردیم که شامل مسیر جدید دوچرخه در پارک‌های ائل گؤلی، ائل باغی و عباس‌میرزا است که طرح مطالعاتی آنها انجام شده است و در آستانه عملیاتی شدن هستند.

او ادامه داد: علاوه بر آن مسیر سه‌راهی اهر- آرپا دره‌سی تا باغمیشه، چایکنار تا پارک بزرگ به طول ۲۵ کیلومتر و داخل پارک بزرگ از پروژه‌های کلان در حوزه احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری است که امیدواریم به زودی تحقق یابد.

نیکوخصلت با اشاره به تصمیمات جزیره‌ای در بحث احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در سالیان گذشته نیز گفت: تصمیمات ما در بحث دوچرخه‌سواری جزیره‌ای بوده و چون طرح جامعی در این زمینه شکل نگرفته است، کارائی لازم را نداشته ایم.

او افزود: به دنبال، طرح جامع و وحدت رویه در مناطق دهگانه شهرداری برای احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری هستیم.

دبیر شورای اسلامی شهر با اشاره به ضرورت تغییر عادت‌های مدیریت‌شهری عنوان داشت: بایستی همچون شهرهای توسعه‌یافته دنیا به دنبال تغییر رفتار و ذائقه مردم و همچنین مدیریت شهری از سمت سنتی به سوی مدرنیته باشیم.  

او ادامه داد: اگر قرار است حمل و نقلی در شهر باشد، بایستی حمل و نقل پاک همچون وسایل نقلیه برقی، پیاده‌راه و دوچرخه باشد.

نیکوخصلت با تاکید بر لزوم آماده شدن طرح جامع از سوی مدیریت ترافیک و توجه به مطالبات و نظرات تخصصی تشکل‌های مردم‌نهاد در این زمینه گفت: فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد و مطالبات شهروندان شایسته قدردانی است و تلاش داریم در جلسات آتی خود به بررسی نکته نظرات فنی متخصصین امر توجه کنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: بایستی مطالبه‌ای عمومی از سوی شهروندان و از مجاری قانونی برای اختصاص یارانه خرید دوچرخه و احداث زیرساخت‌های شهری از دولت شکل بگیرد که موضوع استفاده از دوچرخه و در کل حمل و نقل پاک، در برنامه کاری دولت باشد.

 

نظر شما