معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی تأکید کرد:

سامان‌دهی روستای تاریخی کندوان با ابزارهای تشویقی و بازدارنده

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۰۸:۳۲:۲۹
کد خبر: ۱۰۵۷۶۳۴
سامان‌دهی روستای تاریخی کندوان با ابزارهای تشویقی و بازدارنده
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی بر سامان‌دهی روستای تاریخی کندوان با ابزارهای تشویقی و بازدارنده تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، جواد رحمتی در جلسه شورای راهبردی روستای تاریخی کندوان با تأکید بر لزوم رعایت ضوابط بافت تاریخی در روستای کندوان، اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه روستای تاریخی کندوان در ابعاد ملی و بین‌المللی آسیب‌شناسی مشکلات موجود و همچنین رعایت ضوابط بافت تاریخی در این روستا امری ضروری است، چرا که کران‌های دستکند به عنوان ویژگی منحصربه‌فرد این روستا بوده و نگه‌داری از آن‌ها وظیفه‌ای عمومی برای اهالی روستا و همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های زندگی ساکنان این روستای تاریخی باید تقویت شود، ادامه داد: کاهش نرخ جمعیت این روستا نشان‌دهنده کافی نبودن ظرفیت‌های لازم برای زندگی و تمایل به مهاجرت به شهر است، بنابراین می‌بایست با حداکثر توان ظرفیت‌های لازم برای اشتغال متناسب با هویت روستا وزندگی در آن برای روستائیان فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بررسی و رسیدگی به وضعیت ساخت‌وسازهای ناهمگون با بافت تاریخی را از مهم‌ترین برنامه‌های لازم‌الاجرا شورای راهبردی روستای کندوان عنوان کرد و گفت: با توجه به اجرای برخی ساخت‌وسازهای غیراصولی در بافت این روستا، لازم است تا دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به حذف ساخت‌های غیرمجاز با برنامه‌ریزی کارآمد اقدام کنند.

رحمتی بر لزوم حذف خودرو از روستای کندوان تأکید کرد و افزود: ایجاد پارکینگ در ورودی روستای کندوان باید به یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شورای راهبردی این روستا تبدیل شود، چراکه با تردد بیش‌ازحد خودروها در این روستا، بافت تاریخی آن بیش‌تر در معرض آسیب و تخریب قرار خواهد گرفت.

احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تأکید به حفظ اصالت و تمامیت روستای کندوان از مهم‌ترین اهداف این اداره کل است، ادامه داد: روستای کندوان از جمله روستاهایی است که تنها دو مورد مشابه در دنیا دارد و این وظیفه همگانی ما است تا تمام تلاش‌ها، اقدامات و توجه خود را در راستای تقویت ظرفیت‌ها، رفع مشکلات و نهایتاً ثبت جهانی این اثر منحصربه‌فرد، معطوف کنیم تا با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن بتوانیم در مسیر تحقق این هدف گام‌های مؤثری برداریم.

وی به مقابله صریح و جدی با ساخت‌وسازهای غیر غیرمجاز در بافت این روستای تاریخی تأکید کرد و گفت: متأسفانه تاکنون مقابله با ساخت‌های غیرمجاز از سوی دستگاه‌های مرتبط به‌طور جدی پیگیری نشده است، لذا لازم است برای حفظ اصالت و هویت معماری این روستای تاریخی در اسرع وقت با تبیین برنامه‌ای کارآمد و تعریف ابزارهای تشویقی نسبت به تقلیل و حذف ساخت‌های غیرمجاز اقدام شود.

حمزه زاده با بیان اینکه این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان نظارت مستمر بر وضعیت کران‌های دستکند این روستا دارد، حفظ اصالت و کالبد این میراث بی‌بدیل را منوط بر همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط اعم از بخشداری، دهیاری، شورای راهبردی و بنیاد مسکن در این امر دانست.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز