ساماندهی و مرمت ۱۴ باب حجره در مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۱:۲۵:۱۷
کد خبر: ۱۰۹۴۷۷۰
ساماندهی و مرمت ۱۴ باب حجره در مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از ساماندهی و مرمت ۱۴ باب حجره در ضلع شمالی و جنوبی مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده اظهار کرد: به دنبال مجموعه عملیات انجام‌شده برای حفاظت و مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز، ۱۴ باب از حجره‌های این مجموعه تاریخی توسط متخصصان حوزه معاونت میراث فرهنگی این اداره کل موردحفاظت، مرمت و ساماندهی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۱۴ حجره در ضلع شمالی و جنوبی این مجموعه مورد مرمت قرار گرفته است، گفت: با توجه به شرایط ساختاری و شدت آسیب‌های متفاوت در هر یک از ۱۴ باب حجره، بنا به ملاحظات فنی از شیوه‌های متفاوت علمی برای مرمت و حفاظت این آثار بهره گرفته‌شده است.

وی افزود: بطوری‌که ۱۰ باب حجره با اقداماتی نظیر استحکام‌بخشی ساختار سازه‌ای، جایگذاری ازاره های سنگی موجود، دوخت و دوز و تثبیت ترک‌ها و مرمت نماهای آجری مورد مرمت قرار گرفت.

حمزه‌زاده ادامه داد: چهار باب از حجره‌ها که به‌واسطه شدت آسیب‌های وارده از بین رفته یا قابلیت حفاظت نداشتند، براساس مستندات و مطابق الگوهای تاریخی مورد بازسازی قرار گرفتند؛ همچنین به‌منظور تأمین نیازمندی‌های لازم برای تخصیص کاربری متناسب، تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های تأسیساتی اعم از تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت میدان تاریخی صاحب آباد و مجموعه حسن پادشاه در تاریخ تبریز، این اداره کل احیا این مجموعه تاریخی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم تا با فراهم‌سازی شرایط و امکانات لازم، احیای میدان حکومتی صاحب آباد و عناصر تاریخی تشکیل‌دهنده آن، از جمله مجموعه تاریخی حسن پادشاه را به‌واسطه تجربه و نبوغ متخصصان حوزه مرمت و حفاظت محقق سازیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز