بررسی وضعیت ترافیکی سطح شهر و اقدامات شهرداری تبریز؛

پویایی شهر در گرو روان سازی ترافیک

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۱:۴۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۱۳۶۷۷
پویایی شهر در گرو روان سازی ترافیک
افزایش سفرهای درون شهری به تبع افزایش میزان جمعیت و همچنین تولید، عرضه و استفاده روزافزون خودروها در شرایطی که میزان استفاده از خودروهای عمومی بخصوص در دوران فعلی کرونا سیر نزولی دارد، لزوم توجه به گسترش تسهیلات حمل و نقل را بیش از پیش ضروری می نماید. ضرورتی که سازمان ها و مناطق مختلف شهرداری تبریز بخصوص معاونت حمل و نقل و سازمان حمل و نقل و ترافیک، طی سال جاری تا حدود زیادی به آن پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،  با بررسی دقیق و کارشناسانه مواردی همچون ویژگی های شریان ها، معابر و رشته های ارتباطی، حجم ترافیک عبوری، فرهنگ رانندگی و تردد شهروندان، معضلات ترافیکی موجود در شهر، طراحی و اصلاح هندسی معابر، شناسایی نقاط حادثه خیز و ایمن سازی و آرام سازی معابر، طراحی و جانمایی تجهیزات و علائم ایمنی برای آشکارسازی و خط کشی معابر و خیابان ها و اصلاح مشکلات و موانع موجود، ایمنی در تردد و پویایی شهر را به دنبال خواهد داشت.

اقدامات مهم معاونت و سازمان حمل و نقل شهرداری تبریز

در کنار دیگر ارگان ها و سازمان های مرتبط با حوزه راهداری و راهنمایی و رانندگی، اما شهرداری تبریز با برخورداری از معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک، همواره پیشگام این عرصه در سطح شهر بوده است. برای نمونه، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در طول ۹ ماه سپری شده از سال ۹۹ با همکاری دیگر سازمان ها و مناطق زیرمجموعه شهرداری تبریز، اقدامات مهمی را در راستای گسترش ایمنی در تردد از جمله اصلاح هندسی معابر، نصب دوربین های سرعت سنج، مدیریت جهات حرکتی، نصب و یا حذف سرعتکاه، خط کشی محوری و عبور عرضی، جانمایی تجهیزات و تابلوهای ترافیکی، چراغ چشمک زن و نرده کشی، نصب گاردریل و رفوژ میانی و ... انجام داده است.

این معاونت و سازمان زیرمجموعه شهرداری تبریز همچنین با نگاه ترویج و گسترش سیستم حمل و نقل پاک و غیرموتوری، اقداماتی همچون انجام مطالعات ایجاد پیاده راه سازی و مسیر دوچرخه را در دستور کار خود قرار داده و جهت اجرا به مناطق ۱۰ گانه شهرداری تبریز ارجاع داده است.

نصب ۲۰ دوربین جدید پلاک خوان

یکی از اقداماتی که می تواند موجب افزایش ایمنی در تردد شود، شناسایی نقاط حادثه خیز و سپس ایمن سازی، آشکارسازی و آرام سازی به وسیله طراحی و جانمایی تجهیزات و علائم ترافیکی و از جمله دوربین ها است. در این ارتباط، مهدی یوسفی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز می گوید: تا پایان سال جاری، ۶۰ دوربین هوشمند و پلاک خوان در سطح شهر تبریز نصب می شود. از این تعداد، چند دوربین طی روزهای گذشته نصب شده و پایه های تعدادی دیگر نیز جانمایی شده است. در سطح شهر کریدورهایی داریم که جزو نقاط حادثه خیز هستند و بر این اساس تلاش داریم تا با نصب و استفاده از این دوربین ها، میزان حادثه در این نقاط را کاهش داده و ایمن کنیم. به عنوان مثال در اتوبان پاسداران نیاز بود که دوربین های هوشمند نصب شود که تعدادی از این دوربین ها نصب شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

با این توضیح معاون شهردار تبریز، می توان به این نتیجه رسید که نصب دوربین های هوشمند و پلاک خوان هم در کریدورها و رینک ها و هم در محدوده LEZ و طرح زوج یا فرد هسته مرکزی یک نیاز اساسی برای کاهش حوادث و تخلفات ترافیکی است.

در این ارتباط همچنین اصغر آدی بیگ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز از نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان جدید در سطح شهر خبر داده و می گوید: از هفته گذشته نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان جدید در سطح شهر تبریز نصب شده و به زودی راه اندازی می شود. این دوربین ها در هسته مرکزی شهر تبریز و جهت کنترل محدوده LEZ، زوج یا فرد و مسیر بی آر تی نصب می شود. تا پایان سال نیز ۲۰ دوربین پلاک‌خوان دیگر در سطح شهر تبریز نصب و راه اندازی خواهد شد.

اصلاح هندسی معابر جهت پیشگیری از حوادث رانندگی

اما طراحی و اصلاح هندسی صحیح می تواند در کاهش میزان ترافیک، مصرف سوخت و میزان تصادفات و حوادث نقش بسزایی داشته باشد.

آدی بیگ با اشاره به اقداماتی که طی ۹ ماه گذشته سال جاری در راستای تسهیل در تردد شهروندان و در قالب مصوبات کمیته های تخصصی صورت گرفته، می گوید: ۳۲ مورد اصلاح هندسی معابر در سال جاری اجرا شده و یا در دست اجرا است که از آن جمله میدان های ورودی مرزداران، خیابان حج منظریه، محل اتصال خیابان فارابی به هفت تیر، بیلانکوه غربی، خیابان پروین اعتصامی، سربالایی ولیعصر مقابل دادگستری، فروغی و رازی، خیابان خادم گمرک، اتصال کلانترکوچه به خیابان امام، تقاطع مایکروویو و ... پس از انجام مطالعات و برنامه ریزی، جهت اجرا در اختیار مناطق قرار گرفته است. از این میان ۲۷ مورد اصلاح هندسی توسط مصالح و پنج مورد نیز در قالب طرح ایمن سازی اجرا شده است.

خط کشی های که به مسیر فرهنگ سازی می رسد

خط کشی های معابر یکی از روش هایی است که می تواند در افزایش فرهنگ رانندگی در بین خطوط و رعایت حقوق عابران در محل های مشخص شده و در نتیجه در کاهش ترافیک و حوادث تاثیر مهمی داشته باشد. مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با اشاره به عملکرد این سازمان، ادامه می دهد: در بحث ایمن سازی و ساماندهی، تقاطع های  ۲۹ بهمن، جانبازان، سربالایی ولیعصر و حافظ در دستور کار سازمان قرار گرفته است. ۱۲ مورد خط کشی محوری به طول ۲۰.۲ کیلومتر، ۹ مورد خط کشی عبور فرضی، دو مورد دوبل خط قرمز، ۱۷ مورد انواع سرعتکاه، دو مورد حذف سرعتکاه، ۱۴ مورد گل میخ آکس میانی به تعداد پنج هزار ۵۰۰ عدد، ۱۰ مورد تجهیزات ترافیکی سیلندر، یو شکل و جدا کننده، سه مورد دوربین، دو مورد چراغ چشمک زن، ۱۲ مورد نرده کشی، سه مورد گاردریل به طول ۹.۴ کیلومتر و شش مورد رفوژ وسط در راستای ایمن سازی و ساماندهی معابر اجرا شده است. در بحث مجوزهای ترافیکی نیز در این مدت ۱۰ مورد کیوسک نگهبانی، دو مورد کیوسک میادین و دو مورد تابلو و بالن تبلیغاتی صادر شده است. همچنین ۲۴ تابلوی انتظامی، ۴۴ تابلوی اسامی معابر و ۲۱ تابلوی راهنمای مسیر نصب شده است. در موضوع مدیریت جهات حرکتی نیز شش مورد خط ویژه تاکسی و اتوبوس، پنج مورد یکطرفه کردن و دو مورد دوطرفه کردن مسیر انجام شده است.

سیستم حمل و نقل پاک، رویکرد کلان شهرداری تبریز

پیاده راه سازی و ایجاد مسیر دوچرخه جهت استفاده از حمل و نقل عمومی غیرموتوری که برای جابجایی در مسیرهای کوتاه بسیار کم هزینه، پاک و ارزان است، یکی از رویکردهای کلان حمل و نقل در کشور و شهرداری تبریز است که مورد تاکید شهردار و اعضای شورای شهر تبریز نیز قرار دارد. در این خصوص مهدی یوسفی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز می گوید: بر اساس رویکرد انسان محوری، در حال پیاده راه سازی هستیم و از طرفی اصلاح هندسی معابر نیز انجام می شود. در بودجه سال آینده نیز هم برای موضوع اصلاح هندسی و هم برای رفع نقاط حادثه خیز رقم قابل توجهی لحاظ می شود تا بر اساس رفتارهای ترافیکی شهروندان، اقدامات به روز انجام دهیم.

آدی بیگ نیز در ارتباط با اقداماتی که در راستای توسعه حمل و نقل پاک انجام گرفته، می گوید: ما در این مدت دو مورد ایجاد پیاده راه، شش مورد توسعه پیاده راه به طول ۱.۵۵ کیلومتر و دو مورد توسعه مسیر دوچرخه به طول سه کیلومتر در دستور کار خود قرار دادیم. بر این اساس مسیر های دوچرخه در پرواز، مرزداران، حج و جاده ائل گلی ایجاد و یا توسعه پیدا کرده اند. پیاده راه هایی نیز در شهریار، پرواز، حج، کوچه پروین اعتصامی و کوچه ثبت احوال و ... ایجاد شده و یا توسعه یافته اند.

توجه و تاکید به استفاده از مسیرهای پیاده روی و دوچرخه، کاهش میزان استفاده از خودروهای شخصی را در پی خواهد داشت. این موضوع نه تنها موجب افزایش میزان استفاده از سیستم حمل و نقل پاک و ارزان می شود، بلکه می تواند تردد خودروها را نیز به دلیل خلوت بودن، تسهیل و بهبود ببخشد. موضوعی که شهرداری تبریز طی حدود سه سال اخیر توجه خوبی به آن داشته است و اقدامات قابل توجهی در این زمینه داشته است./محمود نصیرپور

 

 

نظر شما