توسط فعالان اقتصادی استان مطرح شد؛

پیشنهاد اجرایی کردن طرح بندر خشک/ پرواز مستقیم تبریز - ارمنستان برقرار شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۷:۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۱۴۴۸۹۴
پیشنهاد اجرایی کردن طرح بندر خشک/ پرواز مستقیم تبریز - ارمنستان برقرار شود
فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی بر ظرفیت های ویژه استان در ارتباط تجاری با ارمنستان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، گاگیک ماکاریان -رییس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان - ، در ادامه سفر خود به ایران، ظهر امروز در جمع فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی تبریز حضور یافت. ابوالفتح ابراهیمی، نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه صنعت و صادرات گفت: یکی از بزرگترین معادن مس ایران در استان آذربایجان شرقی قرار دارد که با توجه به وجود معادن مس و مولیبدن در جنوب ارمنستان می‌تواند همکاری‌های خوبی در این حوزه شکل گرفته و در زمینه استخراج و بهره برداری از این معادن می‌توانیم نقش آفرین باشیم.

وی ادامه داد: همچنین وجود منطقه آزاد ارس در استان آذربایجان شرقی به لحاظ نزدیکی به ارمنستان می‌تواند راهکار بسیار از مسائل و مشکلات تجاری بین دو کشور باشد.

ابراهیمی با پیشنهاد ساماندهی پایانه مرزی نوردوز به عنوان تنها مرز رسمی بین دو کشور گفت: افراد زیادی حاضر به سرمایه گذاری در این خصوص هستند.

وی افزود: برگزاری اجلاس همکاری‌های بین بخشی مابین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان می‌تواند در راستای افزایش همکاری‌های بین بخشی موثر باشد.

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز، برقراری پرواز مستقیم از تبریز به عنوان تنها استان هم مرز با ارمنستان به دلیل مشکلات مربوط به جاده‌های دسترسی در سمت ارمنستان و تاسیس مرکز تجاری ایران شامل نمایشگاه و فروشگاه در ارمنستان و ایروان را از دیگر زمینه‌های همکاری عنوان کرد.

وی همچنین اعزام هیات ویژه و تخصصی برای بررسی امکان کشت فراسرزمینی در ارمنستان، اعزام هیات ویژه بازارشناسی جهت بررسی فرصت‌های صادراتی به ارمنستان، اعزام و پذیرش مستمر هیات‌های سیاسی و اقتصادی بین ارمنستان و استان آذربایجان شرقی، تلاش برای رفع مشکلات مرتبط با نقل و انتقال پول و مسائل بانکی و تلاش برای انتخاب استان به عنوان پایلوت همکاری‌های استانی با ارمنستان را از دیگر پیشنهادات لازم برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور دانست.

پیشنهاد اجرایی کردن طرح بندر خشک

علیرضا نظیف، دبیر میز ارمنستان نیز در این جلسه با ارائه پیشنهاد اجرایی نمودن طرح بندر خشک گفت: بندر خشک یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل است و مرکزی برای انتقال کالاها به مقاصد دیگر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به عدم دسترسی ارمنستان به آب‌های آزاد و استفاده این کشور از بندرعباس برای ترانزیت کالا، استان آذربایجان شرقی می‌تواند نقش بندر خشک را برای ارمنستان ایفا کند.

نظیف همچنین خواستار برگزاری مستمر وبینارهای تخصصی مابین اعضای انجمن کارآفرینان با اتاق بازرگانی تبریز و فعالان اقتصادی استان شده و گفت: بازرگانان ما در ارتباط با طرف‌های ارمنی مشکل دارند که در این راستا خواستار ایجاد سامانه مشترک اطلاع رسانی تجار و اطلاعات اقتصادی و تجاری هستیم.

رییس دفتر نمایندگی شمالغرب انجمن دوستی ایران و ارمنستان همچنین خواستار توجه بیشتر به موضوع کشت فراسرزمینی و عملیاتی نمودن پروژه‌های مربوط به این موضوع گفت: استان آذربایجان شرقی ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه کشاورزی دارد که با توجه به مزیت‌های کشور ارمنستان در فرآیند کشت فراسرزمینی، باید شاهد اقدامات عملی در این زمینه باشیم.

همچنین در این جلسه، فعالان حوزه اقتصادی استان به بیان نظرات خود در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو جانبه پرداختند. گفتنی است این جلسه در راستای اجرای مصوبات شورای گفتگوی استان مبنی بر بررسی ظرفیت کشورهای همسایه برگزار شد.

 

نظر شما