یادداشت؛

مفهوم هویت در شهرهای جدید /هویت نتیجه خاطره هاست

۱۴۰۰/۰۱/۰۵ - ۰۷:۳۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۵۶۱۳۵
مفهوم هویت در شهرهای جدید /هویت نتیجه خاطره هاست
هویت برای شهرهای جدید از اهمیت زیادی برخوردار است. فرایند هویت بخشی برای تسریع و شتاب گرفتن خود نیازمند خلق خاطرات زیاد در فضا و زمان مشترک بین انسانها است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،خاطرات خرید، دوستی ،تحصیل ،عشق ،خاطرات ورزشی ،حضور در فضاهای مختلف ،حتی خاطرات شادی و اندوه به هر اندازه و هر کیفیتی خالق هویت هستند.

هر چه تعداد این خاطرات زیاد باشد و در گذر زمان و در فضای واحد تکرار شوند تبدیل به تاریخ میشوند و همین تاریخ شدن به مرور هویت می سازد . هویت بر شوق تکرار و مرور خاطرات تلخ و شیرین گذشته می افزاید و هر بار که مرور خاطرات اتفاق می افتد مکان وقوع خاطره در ذهن مکانی جذاب دلنشین و سرشار از حس خوبِ بودن میشود.

بازار تبریز را تصور بفرمایید . وقتی اسم بازار تبریز می آید کدام بخش بازار بیشتر برای شما معنی دارد؟ کدام بخش بازار برایتان خاطره ساز بوده است. دوست دارید کدام بخش بازار را در اوقات فراغت بگردید و آنجا قدم بزنید؟ همین که اسم بازار تبریز می آید بوی بازار تبریز به ذهن میرسد رنگ بازار تبریز در ذهن شکل میگیر و بازاریان قدیم تبریز، اصناف و کسبه های مختلف در ذهن جای میگیرند‌ .برای همه ما اتفاق افتاده است که گاهی فقط به هوای بازار تبریز به بازار سر زده ایم وخرید خاصی نکرده و برگشته ایم.در واقع ما دنبال مرور هویت مان رفته ایم.

بازار تبریز تاریخ دارد خاطرات دارد مثلا ۴۰ سال قبل پدری دست فرزندش را گرفته و از بازار تبریز برایش ماشینی، عروسکی خریده است همان تصویر برای شهروند ۴۰ ساله امروز و کودک نوپای دیروز خاطره شده است و این خاطره هویت سازاست .

در شهرهای جدید نیز باید تمامی دستگاههای مرتبط دولتی و خصوصی بویژه شرکت عمران و شهرداری در کنار مجموعه های خصوصی مانند موسسات فرهنگی ،هنری، قرآنی باید نقش خود را در ایجاد فضاهای مشترک اجتماعی ،ایجاد تجربیات مشترک، ایجاد خاطرات مشترک مانند جشن‌ های فرهنگی ، مراسمات هنری کنسرت های موسیقی، مراسم مذهبی و... ایفا نمایند.

در شهرهای جدید مساله مهم همان خاطرات مشترک است که یا نداریم یا به شدت کم داریم.هر چند طی سه سال اخیر در شهر جدید سهند شرکت عمران سهند در کنار پروژ های مهم عمرانی خود مباحث فرهنگی اجتماعی را به صورت جدی گنجاند از هفته فرهنگی گرفته تا سه شنبه های بدون خوردو همگی برنامه هایی بودند که در کنار همه نقاط صعف و قوت خود پایه های اساسی شکل گیری هویت به شمار میرفتند.هر چند که طی یک سال اخیر سایه سنگین کرونا کاملا این بخش را تحت تاثیر قرار داده است. و عملا تعطیلی فعالیت های فرهنگی اجتماعی را اجبار نموده است.

اما با تمام این تفاسیر سهند به عنوان اولین شهر ایمن و سلامت کشور میتواند با برنامه ریزی دقیق و خوب برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی و با مشارکت مردم خاطرات خوب جمعی را برای ساخت تاریخ و در نتیجه هویت ترتیب دهد .

ایجاد بازارهایی که خاطره بسازند.مدارسی که خاطره بسازند .مثلا مدرسه فردوسی تبریز را اگر بررسی کنیم. به تبریزی ها هویت بخشیده است. شما پای صحبت های هر تبریزی قدیمی بنشینید حتما در بین صحبت هایشان نامی از مدرسه فردوسی به گوشتان خواهد خورد. "فلان فعال سیاسی از مدرسه فردوسی برخواسته است" ."فلان استاد دانشگاه از مدرسه فردوسی به آن جایگاه رسید".هویت یعنی این.

حالا سهند عزیز ما کدام مکانهای هویت ساز را توسعه خواهد داد. کدام برنامه ها، کدام طرح ها ،کدام مجموعه ها میتوانند هویت ساز مردم شریف سهند باشند.

در مورد هویت سهند در مجال های بعدی ان شالله بیشتر خواهم نوشت.

یادداشت از: سعیده بردباری

روانشناس و فعال فرهنگی اجتماعی

مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری سما

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز