احداث پارک کودک، پیش درآمد شهر دوستدار کودک

۱۴۰۰/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۱۵۷۷۵۵
احداث پارک کودک، پیش درآمد شهر دوستدار کودک
مناسب‌سازی محیط شهری برای تمام اقشار جامعه یکی از پیش‌درآمدهای توسعه اجتماعی در کشورهای در حال رشد است. به عبارتی دیگر مناسب‌سازی یعنی، کودک، سالمند، ناتوانان جسمی، بتوانند به راحتی و بدون هیچ‌گونه مانعی از امکانات شهری بهره‌مند گردند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، جهانبخش احمدیان: چند وقتی است که در فضای مدیریتی شهر صحبت از طرح «شهر دوستدار کودک» است. موضوعی که سال‌ها پیش در جوامع توسعه‌یافته مطرح شده و در یکی دو سال اخیر نیز در کشور ما بحث‌هایی پیرامون آن شکل گرفت است و ماحصل آن انتخاب برخی از شهرها از جمله تبریز به عنوان شهر دوستدار کودک است.

پارک کودک یکی از مصادیق مناسب‌سازی شهر برای کودکان است که امروزه ذیل عنوانی چون شهر دوستدار کودک قرار می‌گیرد. شهر دوستدار کودک یعنی مناسب سازی محیط و ایمن‌سازی تجهیزات و امکانات شهری برای کودکان و رعایت حقوق کودکان در چینش و طراحی مبلمان شهری که امروزه شاهد عملکرد شهرداری تبریز در این حوزه هستیم.

ایمن‌سازی محیط و تجهیزات پارک، طراحی مبلمان پارک با در نظر گرفتن بهره‌برداران آن، سهولت دسترسی تمام کودکان شهر به مجموعه‌ای تحت عنوان پارک کودک، مدیریت شهری تبریز را مجاب به احداث چندین پارک کودک در مناطق مختلف شهری و برنامه‌ریزی برای احداث و اختصاص چند پارک دیگر نموده است.

احداث پارک‌های کودک تنها یکی از شاخصه‌هایی است که در تبدیل تبریز به شهر دوستدار کودک کمک می‌کند.

شهردار تبریز در این باره می‌گوید: احداث  پارک‌های کودک  در راستای تبدیل تبریز به شهر دوستدار کودک در حال ساخت بوده و سرعت بخشی بر عملیات ساخت آن ضروری است.

ایرج شهین‌باهر ادامه می‌دهد: با احداث این مجموعه تفریحی علاوه بر افزایش سرانه فضاهای سبز شهری و بهره مندی شهروندان از این فضاها به مجموعه های تفریحی شهر نیز افزوده می شود

یکی از این مناطق فعال در حوزه احدث پارک کودک، شهرداری منطقه ۲ است که با دو پارک در سطح حوزه خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. شهردار منطقه ۲ تبریز در این رابطه می‌گوید: احداث پارک کودک کوی دادگستری برای گروه های سنی مختلف شهروندان کودک و نوجوان و متناسب با روحیه آنان در حال احداث است.

محمدباقر خوشنواز معتقد است: احداث پارک کودک در راستای افزایش سرانه فضای سبز شهری و بهره مندی شهروندان از این فضاها و با هدف افزوده شدن به مجموعه‌های تفریحی شهر در ۱۱ هزار مترمربع مساحت و با اعتبار نزدیک به ۱۶ میلیارد ریال مراحل پایانی احداث خود را می گذراند.

او ادامه می‌هد: دیگر پارک در حال احداث شهرداری منطقه ۲ پارک ترافیک ائل گلی است که به منظور بازی و تفریح کودکان و بهره مندی آنان از آموزش های ترافیکی در ۲ هزار و ۲۵۵ مترمربع مساحت و با صرف هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد ریال، در جوار پارک ائل گلی در حال اجرا است.

به گفته شهردار منطقه ۲، کودکان و نوجوانان می توانند علاوه بر استفاده از فضای آن برای بازی و تفریح، با علائم راهنمائی و رانندگی نیز آشنا شوند.

 

شهرداری منطقه ۵ تبریز یکی دیگر از مناطق فعال در این حوزه است که پارک ویژه کودکان را در دست اجرا دارد. علیر اصغر نساج درباره این پارک می‌گوید: پارک ویژه کودکان در مساحتی به متراژ ۵ هزار مترمربع  و اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در حال ساخت است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 او ادامه می‌دهد: این پارک ویژه کودکان زیر ۱۲ سال است و توجه به بازی‌های سنتی، بومی و محلی آذربایجان در طراحی آن لحاظ شده است.

شهرداری منطقه ۹ تبریز در شهر خاوران نیز برای سال آینده، برنامه‌ای برای احداث پارک کودک در این شهرک دارد. بهرام نسیانی در این باره می‌گوید: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته مبنی بر اجرای طرح هایی ماندگار در حوزه حقوق کودکان، احداث پارک دوستدارکودک  شهرک خاوران در دستورکار این شهرداری قرارداشته و امسال این پارک احداث و به بهره برداری خواهد رسید.

او ادامه می‌دهد: پارک اختصاصی کودکان شهرک خاوران، بلافاصله بعد از طراحی و تصویب، در زمینی به مساحت ۱ هکتار احداث می شود که دارای امکانات مدرن و بروز بازی بر پایه آموزش و مهارت؛   و با بهره گیری از ایده های خلاقانه مختص گروه سنی کودکان خواهد بود.

علاوه بر مناطق، مدیریت شهری تبریز برنامه ویژه‌ای برای احداث پارک خلاقیت کودکان در مجموعه تاریخی و فرهنگی باغشمال دارد که این امر نیز به عنوان عاملی جهت تثبیت عنوان شهر دوستدار کودک مطرح شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز