معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

مدیریت تنش آبی نیازمند اعمال برخی محدودیت‌هاست/ اولویت با تأمین آب شرب مردم است

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۰۹:۲۲:۵۱
کد خبر: ۱۱۷۵۱۱۸
مدیریت تنش آبی نیازمند اعمال برخی محدودیت‌هاست/ اولویت با تأمین آب شرب مردم است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش میزان بارش‌ها، امسال با تنش آبی مواجه خواهیم بود، گفت: در این شرایط ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها خواهیم بود، اما در هر حال اولویت با تأمین آب شرب است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، جواد رحمتی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف در شرایط کنونی ضروری است، افزود: به دلیل شرایط خاصی که امسال پیش رو داریم، باید برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد و همه بخش‌ها نیز باید خود را با برنامه تعیین‌شده هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه ناچار به اعمال محدودیت‌هایی در بخش‌های صنعت و کشاورزی هستیم، گفت: اولویت نخست در حوزه مدیریت منابع آبی، تأمین آب شرب مردم است و باید به نحوی مدیریت کنیم که تنش آبی امسال را بدون مشکل خاصی سپری کنیم.

رحمتی افزود: در عین حال باید مردم را نسبت به اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب ترغیب کنیم؛ متأسفانه سرانه مصرف آب در کشور ما حتی از کشورهای توسعه‌یافته هم بیشتر است.

وی گفت: متوسط میزان بارش در استان آذربایجان شرقی، 250 میلی‌متر در سال است که همین میزان هم پراکنش مناسبی ندارد؛ بنابراین تغییر الگوی مصرف و توجه به مصرف بهینه از سوی مردم و بخش‌های مختلف ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید اعتراف کنیم سیاست‌های نادرست عامل اصلی وضعیت کنونی است، افزود: اجازه برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و کم‌توجهی به وضعیت منابع زیرزمینی در برخی مقاطع، وضعیت فعلی را موجب شده و در این مقطع همکاری برای اصلاح این وضعیت ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای مدیریت منابع آب و مقابله با تنش آبی در استان، گفت: در حال حاضر، انتقال آب ارس، مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان در این حوزه است و تمام مسئولان و نمایندگان برای تکمیل آن باید همت کنند.

رحمتی افزود: انتقال آب ارس فقط برای تأمین آب مورد نیاز شهر تبریز نیست و در طولانی‌مدت می‌تواند نیاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر را نیز تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه از کاهش میزان بارش‌ها و حجم روان‌آب‌های استان در سال آبی جاری خبر داد و گفت: جزو استان‌هایی هستیم که امسال با تنش آبی مواجه خواهیم شد.

یوسف غفارزاده با بیان اینکه فشار مضاعف بر روی آبخوان‌ها و احتمال فرونشست در برخی دشت‌های استان و افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی از جمله پیامدهای تنش آبی خواهد بود، افزود: همکاری در مصرف بهینه آب و جلب مشارکت مردم، عدم اجازه برداشت مازاد چاه‌های کشاورزی و انسداد چاه‌های غیرمجاز از جمله اقدامات ضروری برای مدیریت تنش آبی است.

در این جلسه آخرین وضعیت منابع آب استان و همچنین گزارش میزان آب سد علویان ارائه شد و اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مدیریت تنش آبی پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز