وزیر انرژی جمهوری آذربایجان:

امنیت مرزهای ایران و آذربایجان، فرصت توسعه و همکاری را فراهم کرده است

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۷:۴۴:۲۹
کد خبر: ۱۱۸۷۰۹۴
امنیت مرزهای ایران و آذربایجان، فرصت توسعه و همکاری را فراهم کرده است
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با اشاره به وجود مرزهای امن مشترک بین کشورش با جمهوری اسلامی ایران، گفت: امنیت مرزها فرصت بیشتری را برای همکاری‌های دوجانبه و صلح و توسعه فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، پرویز شهبازاف در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای ارس و میل‌مغان، با بیان اینکه این مراسم نمونه بارز دوستی و همکاری مشترک دو ملت در دهه‌های اخیر است، اظهار داشت: مخازن آبی و ظرفیت‌های سرشار سدهای ارس و میل‌مغان تنها یک منبع انرژی نیست، بلکه نشانگر یک تاریخ توسعه دوستی پایدار است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌هایی که با هدف استفاده از انرژی و آبیاری از سد ارس استفاده کرده‌اند به نوعی مرزهای مشترک خود را به فرصت تامین صلح و همکاری‌های دوجانبه تبدیل کرده‌اند.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه سد ارس در مجموع اراضی نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دو کشور را آبیاری می‌کند، خاطرنشان کرد: این زیرساخت عظیم، ارمغان سیاست توسعه مداوم در هر دو کشور بوده و منجر به تامین منافع دوجانبه و خودکفایی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همکاری در زمینه مشارکت افزایش یافته و وارد مرحله جدیدی شده است، یاد آوری کرد: داشتن مرزهای امن فرصت بیشتری را برای همکاری فراهم ساخته و الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز توجه ویژه ای به این موضوع دارد.

شهبازاف بی‌توجهی به منافع متقابل و بهره‌برداری یک‌طرفه از منابع مشترک را مشکل بسیاری از کشورهای همسایه در دنیا دانست و تاکید کرد: ایران و آذربایجان نه تنها با این مشکلات روبرو نیستند بلکه با همکاری‌های مشترک زمینه توسعه یکدیگر را نیز فراهم ساخته‌اند.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با اشاره به تکمیل شدن مراحل پایانی سد قیزقلعه‌سی، گفت: با تلاش‌های مشترک این پروژه در حال تکمیل بوده و این روابط متقابل نمونه روشن و الگویی در بحث روابط دوجانبه و اعتماد متقابل است.

نخست‌وزیر جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این مراسم گفت: در توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف روابط محکم، دوستانه و برادرانه داریم.

صبوحی محمداف با ابراز علاقه‌مندی فراوان در توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، افزود: این روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه انرژی، حمل و نقل و تجارت همواره در حال توسعه است.

وی اظهار داشت: از سال‌های طولانی و از حدود ۱۹۹۲ میلادی بر اساس علاقه‌مندی‌ها و روابط بین دو کشور توسعه همکاری‌ها ادامه دارد، به طوری‌که بارها روسای جمهور دو کشور سفرهای متقابلی انجام داده‌اند.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز