رییس اتاق بازرگانی تبریز:

بدون حضور و مشورت با بخش خصوصی در حوزه های صادراتی تصمیم گیری نشود

۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۱۳:۰۷:۱۹
کد خبر: ۱۲۴۱۸۳۱
بدون حضور و مشورت با بخش خصوصی در حوزه های صادراتی تصمیم گیری نشود
رییس اتاق تبریز گفت: در رابطه با بخش های صادراتی اگر تصمیماتی گرفته می شود که بخش خصوصی باید آن را اجرایی کند، همین نمایندگان بخش خصوصی از ابتدا باید طرف مشورتی قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، یونس ژائله در نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های سراسر کشور و جمعی از صادرکنندگان و آیین بازگشایی مجازی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه بود، با تاکید بر توجه ویژه به امنیت سرمایه گذاران و کارآفرینان داخل کشور گفت: برای اینکه در دنیا محصولات خود را عرضه کنیم باید زنجیره کاملی را از ابتدا تا انتها مدیریت کنیم و چنانچه این زنجیره ناقص باشد، شکست خواهیم خورد. 

وی با بیان اینکه تمامی مشکلات با تعاملات قابل حل است، گفت: در رابطه با بخش های صادراتی اگر تصمیماتی گرفته می شود که بخش خصوصی باید آن را اجرایی کند، همین نمایندگان بخش خصوصی از ابتدا باید در جریان قرار بگیرند. تصمیمات گرفته شده بدون حضور و مشورت با بخش خصوصی، قابلیت اجرایی نخواهد داشت. 

رییس اتاق تبریز ادامه داد: پس از کاهش درآمدهای نفتی تا به امروز کشور با تلاش‌های صادقانه بخش خصوصی به پیش رفته است اما امروز که قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافته، نیاز است دولت در کنار بخش خصوصی بایستد. در این شرایط باید به کمک نقشه راه جدید و به کمک ابزار مناسب و شناخت دقیق از همسایگان پیش برویم.

ژائله با تاکید بر توجه ویژه به صادرات به کشورهای همسایه گفت: بازارهای اطراف ما چون پاکستان، افغانستان و غیره تبادل دلاری ندارند. اگر تعدیلی در این خصوص داشته باشیم، شاهد افزایش چند برابری صادرات ایران خواهیم بود. 

وی افزود: پس ما باید نقشه راه جدید برای آینده کشور ترسیم کنیم و ببینیم با چه ابزاری کالاهای خود را به بازارکشورهای همسایه برسانیم. غفلت از ناوگان حمل‌ و نقل زمینی و دریایی قابل قبول نیست. قرار شد بخش خصوصی ناوگان بین‌المللی راه بیاندازد تا صادرات را رونق دهد اما در عمل اتفاقات دیگری رخ داد.

رییس اتاق تبریز با تاکید بر فعال شدن بخش اقتصادی در وزارت امور خارجه گفت:  کارنامه سفرا باید همراه با مباحث اقتصادی و بازرگانی سنجیده شود.

وی ادامه داد: تمامی منابع کشور باید در اختیار تولیدکننده و صادرکننده بوده و از سوی دیگر رفتارها با بخش خصوصی اصلاح شود. همه ما در یک جبهه می جنگیم و نباید افرادی که می توانند نقش موثری در بازار داشته باشند را به بهانه های مختلف از دست بدهیم.

 

نظر شما