استاندار آذربایجان شرقی: کمبود اعتبار نباید مانع از انجام وظایف قانونی شود

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۰۹:۵۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۷۸۹۰
استاندار آذربایجان شرقی: کمبود اعتبار نباید مانع از انجام وظایف قانونی شود
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه گزارش‌ها باید منطبق بر واقعیت باشد، افزود: امسال هیچ اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید پیگیری کند تا اعتبارات سال جاری و مطالبات گذشته تحقق یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، عابدین خرّم در جلسه شورای منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به رویکرد جدید دولت در این موضوع با محوریت اقدامات نرم‌افزاری، اظهار داشت: اقدامات نرم‌افزاری و فرهنگی زمانی موثر است که بتوانیم پروژه‌های سخت‌افزاری را تکمیل کرده و آب را به پیکره دریاچه انتقال دهیم.

وی با اشاره به اتمام عملیات عمرانی خط انتقال آب از سدهای کانی‌سیب و سیلوه به دریاچه ارومیه، گفت: به‌رغم این اقدامات، هنوز تاثیر عملی بر حجم آب دریاچه محقق نشده و کاهش بارندگی‌ها هم مزید بر علت شده است تا امروز تراز دریاچه پایین‌تر از زمان مشابه سال قبل باشد.

وی با بیان اینکه هیچ ملاحظه‌ای درخصوص انجام وظایف دستگاه‌های استانی نداریم، گفت: کمبود اعتبار نباید مانع از انجام وظایف قانونی بویژه برخورد با فعالیت‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شود.

خرّم با بیان اینکه خروجی اقدامات دستگاه‌ها، ارزیابی خواهد شد، گفت: همزمان باید حساسیت موضوع را به دستگاه‌های ملی هم منتقل و بهره‌برداری از پروژه‌های به اتمام رسیده را به صورت جدی پیگیری کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در روند احیای دریاچه ارومیه، گفت: حضور مردم در صحنه می‌تواند با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر موثر باشد و لازم است در تمام پروژه‌های احیا، معیشت مردم و ساکنان پیرامون دریاچه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این جلسه گفت: رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه به سمت اقدامات نرم‌افزاری و فعال‌تر شدن استان‌ها در این زمینه است.

مسعود تجریشی با اشاره به تکمیل پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: با افتتاح این پروژه‌ها تا پایان سال یک میلیارد مترمکعب آب دائمی به پیکره دریاچه وارد خواهد شد.

وی همچنین از کاهش 40 درصدی مصرف آب در پایاب سدهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با اجرای پروژه‌های مصوب در حوزه کشاورزی، بهره‌وری و معیشت کشاورزان این حوضه بهبود نسبی داشته است.

در این جلسه گزارشی از اقدامات و پروژه‌های مصوب از زمان تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و برنامه‌ها و اقدامات آتی و همچنین مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم ارائه شد.

بر اساس این گزارش، آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از محل انتقال آب از سدهای سیلوه و کانی‌سیب و تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه با وجود اتمام عملیات عمرانی این پروژه‌ها هنوز تأمین نشده و رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز هم در سال آبی جاری 68 درصد کاهش یافته است که مجموع این عوامل منجر به کاهش ورودی آب به دریاچه و کاهش تراز آب آن شده است.

این گزارش همچنین حاکی است تاکنون 5730 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته که 54 درصد از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های انتقال آب پرداخت شده است.

مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی استان هم در این جلسه گزارشی از اقدامات و پروژه‌های اجراشده در راستای احیای دریاچه ارومیه ارائه کردند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز