شهردار تبریز: مصمم هستیم، شاهد نقش‌آفرینی اساتید و نخبگان در مسیر توسعه شهر باشیم

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۱۵:۲۳:۱۸
کد خبر: ۱۳۱۶۲۳۶
شهردار تبریز: مصمم هستیم، شاهد نقش‌آفرینی اساتید و نخبگان در مسیر توسعه شهر باشیم
شهردار تبریز گفت: مصمم هستیم که در دوره جدید، شاهد نقش‌آفرینی اساتید و نخبگان در مسیر توسعه شهر باشیم و این فرصت مغتنم در خدمت شکوفائی توانمندیهای علمی و عملی شهر باشد. با توجه به ضرورت بهره گیری از ظرفیت های ملی و تعاملات سازنده در سطح کلان، دست نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی را به گرمی می‌فشاریم و اطمینان داریم همراهی این عزیزان زمینه ساز بروز اتفاقات مثبت و ماندگار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، یعقوب هوشیار پس از معارفه به عنوان شهردار تبریز در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرازی از بیانات امیرالمومنین در منشور نهج‌البلاغه، اظهار کرد: حضرت علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند زمامدار اسلامی در عمل به عهدی که خدا از او گرفته موفق نمی‌شود مگر با اهتمام و یاری خواستن از خدا و آماده کردن نفس برای احترام به حق. بنده نیز امیدوارم که با استعانت از حضرت حق، شهدای عظیم‌الشان و ائمه معصومین (ع) در این راه سخت با عزمی راسخ قدم برداریم.  

وی ادامه داد: باید بدانیم وضعیت فعلی تبریز حاصل انقطاع از گذشته تاریخی این دیار است. اینجانب ضمن قدردانی از مدیران قبلی شهرداری تبریز ایمان راسخ دارم که منابع انسانی و مدیریتی موجود در شهر تبریز ظرفیت های بی نظیری دارد که لایق و دلسوز شهر و شهروندان هستند. من کارمندان و کارگران بخش های مختلف شهرداری تبریز را به خوبی می‌شناسم و یقین دارم که جلوه های تلاش و خدمت در این مجموعه ریشه در غیرت آذربایجانی و تبریزی این دیار دارند.

شهردار جدید تبریز عنوان کرد: با این حال شاید شایسته و مطلوب نباشد اذعان کنیم که تبریز، شهری که در دوره‌های پیاپی، هدایت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را به عهده داشته و از آوازه بین‌المللی برخوردار بوده است و دروازه ورود صنعت و فناوری‌های مختلف به شمار می‌رفته، امروز در پاره ای از موضوعات زیرساختی گرفتار باشد. به شخصه معتقدم که بخش عمده ای از این موضوعات ناشی از عدم هم‌گرایی و هم‌افزایی کارکنان و مدیران بخش های مختلف و عدم بهره گیری مناسب از ظرفیت های بی نظیر مردم شریف تبریز بوده است.

وی افزود: معتقدم برای ایجاد یک حرکت جدید، موثر و پایدار باید این نوید را از اراده و ایمان خودمان آغاز کنیم. به جرات عرض می کنم که اولویت بنده در عرصه خدمت، تقویت روحیه هم‌گرایی و هم‌افزایی کارکنان و مدیران بخشهای مختلف و بهره گیری از ظرفیت های بی‌بدیل مردم تبریز خواهد بود و در کنار این ظرفیت های داخلی مجموعه، باید ظرفیت های بین المللی تبریز را مدنظر قرار داد. تبریز با توانمندی های علمیف فرهنگی و تجاری باید در مسیر بسترهای سرمایه گذاری و تولید خدمات نوین سرآمد باشد.

هوشیار بیان کرد: شهری که در نوار پیوند دهنده آسیا و اروپا واقع شده و فرصت همسایگی با کشورهای مهم را دارد، باید همواره پیشرو و ممتاز باشد. این پیش روی با حفظ هویت اسلامی و اصالت ایرانی همراه خواهد بود و در عین حال زمینه ساز دستاوردهای جدید به ویژه در حوزه سرمایه گذاری خواهد بود. با توجه به رویکردهای خدمات رسانی شهرداری و پیچیدگی های موجود در حوزه های مختلف، بی شک ساختارهای سنتی، دیگر پاسخگوی مطلوب مطالبات نخواهد بود و باید به سمت راهکارها و فناوریهای نوین و هوشمندسازی خدمات حرکت کرد و باید خدمات شهرداری با تولید ایده ها و خدمات نوین همراه باشد و معتقدم که یکی از بهترین بسترها برای شکوفایی تولید دانش بنیان مدنظر مقام معظم رهبری، شهرداری ها است و در این میان تبریز با توجه به ظرفیت های ناب و بی بدیل خود یکی از شهرهای مستعد تولید و پویایی در عرصه‌های مختلف است. این موضوع را صرفا یک نه شعار، بلکه به عنوان یک آرمان سالهای سال مدنظر داشته ام و امروز به رغم همه مشکلات تحقق این آرمان را روشن تر می بینم.

وی ادامه داد: در جهت تحقق این آرمانها، باید رویکرد حاکم بر مدیریت شهری کلانشهر تبریز ترسیم و اولویت های راهبردی در دوره پیش رو تبیین شود. در ضمن شفافیت در رویکردهای مدیریتی باید قادر به اجرا و تحقق بخشی موضوعات نیز باشد. بنابراین عمده ترین راهبردهای کلی در دوره پیش رو در شهرداری تبریز به اختصار شامل تغییر دیدگاه در نظام مدیریتی شهرداری و نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی و رویکرد مدیریت جهادی و انقلابی، ایجاد نظام برنامه ریزی آتی شهر بر پایه مجموعه های دانش بنیان و هوشمندسازی و توسعه فن آوری های نوین، تلاش در جهت شکل‌گیری اقتصاد پایدار شهری و ایجاد زنجیره های ارزش در نظام تصمیم سازی، توسعه زیرساخت‌های شهری و گسترش حمل و نقل عمومی و رفع معضلات جدی ترافیک، ایجاد نظام مالی متمرکز و شفاف در جهت نظام بخشی به سیستم و کنترلهای موثر در پردازش اطلاعات و مولدسازی دارایی ها و تامین منابع مالی پایدار، تحول و توسعه جهشی تبریز با تکیه بر دانش، روحیه جهادی و مشارکتی مردم، ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردم و نخبگان در اداره امور، ایجاد نظام مدون در تربیت مدیران جوان و انقلابی و متخصص، عدالت محوری در توزیع عادلانه ظرفیت های شهری، تلاش در جهت ارتقای کیفیت زندگی عمومی (مادی و معنوی) شهروندان و تعمیق تعاملات مردمی، توجه ویژه به حاشیه نشینی و بافت فرسوده شهری، ایجاد نظام مدون و پویا در حوزه سلامت شهروندان، ورزش، جوانان و بانوان، توجه ویژه به موضوع مدیریت بحران و افزایش ایمنی و تاب آوری شهری و توسعه و تعمیق تعاملات شهری با رویکرد ثبت جایگاه ویژه تبریز در بین کلانشهرهای داخلی و خارجی است.

شهردار تبریز گفت: در آغاز این مسیر خداوند را شاکرم که توفیق خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را نصیب این بنده کوچک خود نموده است. از حسن اعتماد تک تک اعضای شورای اسلامی شهر صمیمانه قدردانی می‌کنم و بی شک در این مسیر نظارت و حمایت عزیزان شورا با گنجینه ای از تجارب ارزنده چراغ راهمان خواهد بود. همچنین امیدوارم افتخار شهر و دیارمان حضرت آیت الله آل هاشم نماینده محبوب ولی فقیه در استان که پدر معنوی شهرمان هستند، با توصیه‌ها و دعای خیرشان در این مسیر پشت و پناه ما باشند.

وی افزود: از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و بسیجیان و روحانیت معزز به عنوان چشم و چراغ شهرمان انتظار دارم این برادر کوچ خود را با دعای خیر و راهنمایی های ارزنده یاری کنند. خدا را شاکرم که در این مسیر همراهی استاندار جهادی و خدوم جناب آقای سردار خرّم که امروز جلوه جدیدی از تلاش جهادی را در استان ارائه می دهند را با خود داریم و از همه مجموعه های اداری و خدماتی و قضایی و نظارتی استدعا دارم که شهرداری را در جهت ارایه خدمات مطلوب و موثر به مردم یاری و همراهی کنند.

هوشیار عنوان کرد: مصمم هستیم که در دوره جدید، شاهد نقش‌آفرینی اساتید و نخبگان در مسیر توسعه شهر باشیم و این فرصت مغتنم در خدمت شکوفائی توانمندیهای علمی و عملی شهر باشد. با توجه به ضرورت بهره گیری از ظرفیت های ملی و تعاملات سازنده در سطح کلان، دست نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی را به گرمی می‌فشاریم و اطمینان داریم همراهی این عزیزان زمینه ساز بروز اتفاقات مثبت و ماندگار خواهد بود.

وی در پایان گفت: از زحمات همه همکاران عزیزم در شهرداری تهران، خصوصا جناب آقای دکتر زاکانی شهردار محترم تهران که انسانی وارسته و دلسوز واقعی برای مردم هستند قدردانی می‌کنم. من بی هیچ تعارف و شعاری، خود را فرزند آذربایجان و وام‌دار تبریز عزیزتر از جان و مردم شریف آن می‌دانم.

 

نظر شما