کشف ۹۵ درصدی جرایم فضای مجازی در آذربایجان‌شرقی

۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۰:۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۳۱۷۹۰۶
کشف ۹۵ درصدی جرایم فضای مجازی در آذربایجان‌شرقی
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی گفت: در سال ۱۴۰۰ و در مقایسه با سال ۱۳۹۹، جرایم فضای مجازی ۱۵ درصد در استان افزایش یافت و در مقابل شاهد کشف ۹۵ درصدی جرایم فضای مجازی در استان هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سرهنگ محسن محمودی در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: هوشمندی و توانمندی پلیس در کشف جرایم سایبری هر روز بالاتر رفته و از طرف دیگر تعامل دستگاه قضا با پلیس نیز بر این روند مثبت تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به جرایم اولویت‌دار فضای مجازی استان، گفت: برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز با ۲۳ درصد رتبه اول، کلاهبرداری رایانه‌ای با ۲۱ درصد در رتبه دوم، نشر اکاذیب با ۱۷ درصد، کلاهبرداری اینترنتی با هفت درصد و مزاحمت‌های اینترنتی با چهار درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

این مقام انتظامی افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۷ حساب مسدود و ۶۱ میلیارد ریال توسط مرکز فوریت‌های سایبری و همچنین برابر شکوائیه‌های واصله به پلیس فتا استان مقدار ۳۲ میلیارد ریال توسط اداره مبارزه پلیس فتا به مالباختگان استرداد شده است و در این مدت ۲۶ هزار نفر مراجعه کننده حضوری به پلیس فتا و تعداد ۲۳۹۴۵ تماس تلفنی شهروندان و ۳۵۱۵ پیام به صورت آنلاین پاسخ داده شده است.

رئیس پلیس فتا ضمن درخواست از شورای شهر و شهرداری تبریز در خصوص هوشمندسازی و آموزش سایبری گفت: پلیس فتا آماه هر گونه همکاری در جهت ارتقاء سواد رسانه‌ای شهروندان و هوشمندسازی شهری در طراحی‌های محیطی برای پیشگیری از جرم می‌باشد.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: پلیس فتا آذربایجان شرقی در سال گذشته رتبه‌ی اول در شناسایی اراذل و اوباش را داشته است.

وی ضمن هشدار به مخلان امنیت سایبری گفت: هر گونه اقدام غیرقانونی که امنیت سایبری کاربران را تهدید کند، با واکنش پلیس فتا روبرو خواهد شد و دستبند قانون به دستان مجرمانه اخلال گران زده می‌شود.   

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به کاربران شبکه‌های اجتماعی هشدار داد که هیچوقت تصاویر و اطلاعات محرمانه و شخصی خود را در گوشی های تلفن همراه و رایانه‌های متصل به اینترنت ذخیره نکنند و هر خبر و شایعه را در فضای مجازی منتشر نکنند.

سرهنگ محمودی نسبت به کلاهبرداری اینترنتی از طریق فیشینگ و پیامک‌های جعلی هشدار داده و گفت: ارسال پیامک‌هایی با سرشماره شخصی مبنی‌بر ابلاغیه دادسرا که دارای لینک بوده قطعاً کلاهبرداری است و نباید به آن اعتماد کرد و لازم به پرداخت هیچ مبلغی نیست.

این مقام انتظامی نسبت به تولید طنزهای سخیف در فضای مجازی انتقاد کرده و گفت: متولیان امر باید نسبت به اصلاح این رویه اقدام کنند و هنرمندان متعهد نیز در این خصوص کنش‌های لازم را داشته باشند.

 رئیس پلیس فتا استان در پایان به جوانان توصیه کرد: در سایت‌های شرط بندی عضو نشوند و والدین بر رفتار و عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی نظارت داشته و تا حد ممکن سواد سایبری خود را افزایش دهند تا در دام کلاهبردان و مجرمان فضای مجازی گرفتار نشوند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز