بافت تاریخی و فرسوده، فرصتی برای توسعه تبریز!

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۱:۵۳:۳۷
کد خبر: ۱۳۳۱۲۴۹
بافت تاریخی و فرسوده، فرصتی برای توسعه تبریز!
تبریز با ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی و همچنین چند هزار هکتار بافت فرسوده در رتبه های نخست کشوری از نظر وجود بافت فرسوده قرار دارد. بافتی که می تواند فرصتی جدی و کم نظیر برای توسعه گردشگری باشد، در سال‌‎های اخیر با رهاشدگی از نظر شیوع آسیب‌های اجتماعی به یک تهدید تبدیل و از نظر معماری نیز دچار آشفتگی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،قرار خدمت اینبار در شهرداری منطقه ۸ تبریز برپا شد، فرصتی مغتنم فراهم آورد تا متولیان محور تاریخی-فرهنگی تبریز، از مسئولان شهرداری گرفته تا اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران و نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی گردهم آمده و در مورد چگونگی احیا، تقویت و توسعه این محور هم اندیشی کنند.

در جلسه ای که به همین منظور و پس از بازدید اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز در محل شهرداری منطقه ۸ برگزار شد، مسئولان و مدیران ضمن بازخوانی سیاست های غلط گذشته که موجب آشفتگی محور تاریخی تبریز از نظر معماری و اجتماعی شده، بر ضرورت اتحاد دستگاه های اجرایی برای احیای این بافت و تقویت آن تاکید کردند.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در این جلسه اظهار کرد: سیاست های نادرست اتخاذ شده در دو دهه گذشته، منجر به ترک خانه ها در بافت تاریخی شهر شده است اما معتقدیم میراث فرهنگی بدون مردم ارزش چندانی ندارد.

وی با انتقاد از اینکه سیاست ها و روش های نادرست در حفاظت از میراث فرهنگی باعث تبدیل خانه های بافت تاریخی به محل تجمع معتادان شده است، افزود: باید با اتخاذ سیاست ها، تصمیمات و تدابیری، مردم را به این بافت بازگردانیم.

شهردار تبریز تاکید کرد: در گذشته شاهد برخورد سلیقه ای در صدور مجوز ساخت و ساز در بافت تاریخی شهر از نظر طبقات بوده ایم که نشان می دهد ضوابط آنچنان بازدارنده نیست و قابل تغییر است.

یعقوب هوشیار با اعلام اینکه ۷۰۰هکتار بافت تاریخی در تبریز وجود دارد، تصریح کرد: به جز بخش اقتصادی و بازار، متاسفانه سایر بخش های محور تاریخی و فرهنگی وضعیت نامناسبی دارد و ما خواستار ورود شورای اسلامی شهر همگام با شهرداری برای حل و رفع مشکلات این منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تبریز آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفاظت و تقویت بافت تاریخی شهر است، گفت: شهرداری تبریز به دلیل مراقبت از آبرو و اعتبار شهر به پروژه میراث فرهنگی ورود کرده است و می توان در سایر اماکن تاریخی نیز با تعامل و همکاری گام های مثبتی برداشت.

همچنین علی جعفری آذر، فرماندار تبریز نیز در این جلسه ضمن قدردانی از طرح شهردار تبریز برای حضور هفتگی در مناطق ۱۰گانه شهر، اظهار کرد: اصلی ترین ماموریتی که بر عهده داریم، برآورده کردن انتظارات شهروندان و رساندن تبریز به جایگاه اصلی خود است.

وی ادامه داد: باید در تبریز قرارگاهی ایجاد کنیم تا دستگاه های اجرایی و سیاست گذاری گردهم آمده و تصمیماتی به نفع مردم اتخاذ کنند. در این راه می توان از منابع دولتی نیز بهره جست.

فرماندار تبریز خاطرنشان کرد: حتی اگر طرح خوبی برای ساماندهی حاشیه شهر و سکونتگاه های غیررسمی ارائه شود، می توان با کسب اجازه از مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به بازدیدهای متعدد خود از بافت تاریخی شهر، ابراز کرد: متاسفانه شاهد حضور معتادان و سایر بزه های اجتماعی در اماکن مخروبه این بافت هستیم.

جعفری آذر ادامه داد: ضوابط میراث فرهنگی مهم و لازم الاجراست اما باید راهکاری اساسی تر برای این بافت پیدا کرد. برای مثال اگر نمی توان مجوز ساخت و سازهای بلندمرتبه صادر کرد، می توان با زیباسازی محلات و نمای خانه ها و اماکن، در این منطقه ارزش افزوده ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مخروبه بودن بافت تاریخی شهر از هر نظر به ضرر شهروندان است، اضافه کرد: باید با تعریف ساز و کارهایی مناسب برای انجام امور شهروندان، هم بتوانیم شهرمان را آبادتر کنیم و هم رضایت عمومی را افزایش دهیم.

همچنین مرتضی موحدنیا، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی در این جلسه اظهار کرد: ضوابط میراث فرهنگی جای خود داشته و همه نیز به آن احترام قائل هستند، اما نباید بافت تاریخی مخروبه بماند و ضروری است این موارد تعیین تکلیف شود.

وی افزود: هدف این است که همه دستگاه‌ها به ضوابط و مقررات خود عمل کنند اما نباید امور مردم بلاتکلیف بماند چرا که نیت حل مشکلات مردم است.

موحدنیا با بیان اینکه استاندار آذربایجان‌شرقی بر مدیریت هماهنگ تاکید دارد، گفت: در برنامه سوم و چهارم نیز بحث مدیریت هماهنگ شهری مطرح شده اما اجرایی نشده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم حضور مدیران کل ادارات در جلسه قرار خدمت، تصریح کرد: فلسفه‌ وجودی این جلسات، حل مشکلات شهر توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان است و مدیران کل اداره‌های استان باید شخصا در این جلسات حضور یابند. این موارد مشکلات شهر بوده و باید حل شود.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز