تبریز، قطب آموزش‌ آتش‌نشانی در ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۷:۰۵:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۹۱۸۰
تبریز، قطب آموزش‌ آتش‌نشانی در ایران
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز از تبریز به عنوان قطب آموزش آتش نشانی در کشور یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،  آتش نشانی جزو مشاغل سختی است که شب و روز ندارد و ثانیه‌ها برایشان طلایی است.

 سختی‌های بی شماری در شغل آتش نشانی وجود دارد اما آتش نشانان همواره با عشق و علاقه، به نجات همنوعان خود می‌شتابند.  

اهداف اصلی سازمان آتش نشانی تبریز، استانداردسازی از لحاظ کارکنان، تجهیزات، ماشین آلات و ابنیه است و در حال حاضر ۲۳ ایستگاه آتش نشانی در کلانشهر تبریز وجود دارد اما افزایش تعداد این ایستگاه‌ها نیاز مبرمی است که باید کلانشهر تبریز به آن دست یابد.

در حال حاضر کلانشهر تبریز، قطب‌ آموزش آتش نشانی در ایران به شمار می‌رود و ارائه آموزش‌های برون سازمانی و درون سازمانی با جدیت انجام می شود.

۲۳ ایستگاه آتش نشانی در کلانشهر تبریز 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز می‌گوید: ۲۳ ایستگاه آتش نشانی و سه پست امدادی در منطقه عینالی، ائل گلی و ۱۷ شهریور کلانشهر تبریز وجود دارد.  

علیرضا زبردست ادامه می‌دهد: تعداد بسیاری از ایستگاه‌های آتش نشانی در سالیان گذشته ایجاد شده است و به تازگی به‌روزرسانی، استانداردسازی و ایمن سازی ابنیه انجام می‌گیرد.  

وی اضافه می‌کند: کل آتش نشانی‌های کشور از نظر تجهیزات زیر خط استاندارد هستند و متأسفانه از نظر تجهیزات و ماشین آلات، تاکنون به مرحله ایده آل دست نیافته‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با بیان اینکه تعداد مأموریت‌های روزانه نسبت به ایستگاه‌های آتش نشانی متغیر است، می‌گوید: ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ تماس روزانه در روزهای عادی با سازمان آتش نشانی تبریز انجام می‌گیرد که از این تعداد، ۲۰ الی ۳۰ مورد مزاحمت تلفنی است.  

زبردست ادامه می‌دهد: تعداد حوادث روزانه بین ۳۰  الی ۵۰ مورد است. در طول ۶ ماهه دوم سال گذشته، ۲۵۰۰ عملیات حریق و ۲۳۰۰ عملیات نجات رخ داده است.  

زبردست

بیشترین آمار مربوط به حوادث آسانسور است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز ادامه می‌دهد: به طور متوسط، ۵۶ درصد عملیات‌های سازمان آتش نشانی مربوط به حوادث آسانسور است که متأسفانه به دلیل عدم استانداردهای لازم، چنین حوادثی رقم می‌خورد اما این حوادث، با تمهیدات دادستانی و سازمان استاندارد، در حال رسیدگی است.  زبردست اضافه می‌کند: از جمله مأموریت‌های آتش نشانی می‌توان به عملیات اطفای حریق، تصادفات جاده‌ای و امداد و نجات اشاره کرد.

نا ایمن بودن شهر و ساختمان‌های شهری 

وی در رابطه با چالش‌های پیش روی آتش نشانان می‌گوید: اولین چالش آتش نشانان، ناایمن بودن شهر و ساختمان‌های شهری است.

زبردست ادامه می‌دهد: دومین چالش پیش رو، تامین تجهیزات و ماشین آلات است، موضوعی که اکنون، بزرگ‌ترین دغدغه آتش نشانی‌های کشور است و باید به‌روز بوده و از تکنولوژی‌های نوین استفاده کند اما متأسفانه تا به امروز، این موضوع تحقق نیافته است.

وی می‌گوید: تأمین نیرو و عدم مشارکت مردمی از دیگر چالش‌های پیش روی سازمان آتش نشانی است و متأسفانه عدم رعایت موارد ایمنی توسط شهروندان، منجر به وقوع حوادث می‌شود.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز ادامه می‌دهد: زمان طلایی برای اطفای حریق، ۳ الی ۵ دقیقه است و لذا شهروندان باید از تجمع در محل حادثه و ایجاد ترافیک خودداری کنند.  

وی می‌گوید: در حوادث رخ داده، حادثه‌های ثانویه نیز قطعاً آتش نشانان را تهدید می‌کند، چنانکه متأسفانه در اردیبهشت سال گذشته نیز یکی از آتش نشانان در عملیات‌ها دچار سانحه شد.  

برگزاری آموزش‌ علت‌یابی در سال جاری 

زبردست با اشاره به آموزش‌ برون سازمانی و دورن سازمانی در آتش نشانی تبریز می‌گوید: آموزش‌ درون سازمانی به صورت مداوم برگزار می‌شود و آموزش‌ پرسنل‌ به صورت روزانه در شیفت صبح و عصر توسط اساتید در سازمان آتش نشانی تبریز انجام می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر آموزش‌های درون سازمانی به صورت فیزیکی و تئوری، آزمون ضمن خدمت نیز توسط شهرداری کلانشهر تبریز نیز برگزار می‌شود. برگزاری آموزش‌های خاص نظیر امداد کوهستانی و غواصی نیز در حال پیگیری است.

تبریز، قطب‌ آموزش‌ آتش نشانی در ایران 

زبردست ادامه می‌دهد: خوشبختانه تبریز جزو شهرهایی است که دارای مرکز آموزش علمی کاربردی در مقاطع هنرستان، کاردانی و کارشناسی است و در حال حاضر به دوره آموزشی کارشناسی ارشد نیز اقدام کرده‌ایم و به دلیل وجود این پتانسیل‌ها، در ارائه آموزش‌ها با مشکل مواجه نخواهیم شد.  

وی اضافه می‌کند: آموزش‌ شهروندی توسط آتش نشان‌های داوطلب به سازمان‌ها و ارگان‌های بخش خصوصی نیز برگزار می‌شود.  

زبردست بیان می‌کند: با افزایش آموزش‌ها، بالطبع پیشگیری‌ها افزایش یافته و در نتیجه تعداد عملیات و حوادث در تبریز کاهش خواهد یافت.

کاهش مزاحمت‌های تلفنی 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز می‌گوید: متأسفانه در طی سال‌های گذشته تعداد تماس‌های مزاحمت تلفنی، افزایش یافته بود اما در حال حاضر تعداد این نوع تماس‌های تلفنی کاهش یافته است.  

وی ادامه می‌دهد: اهداف سازمان آتش نشانی تبریز استانداردسازی سازمان آتش نشانی از لحاظ پرسنل، تجهیزات، ماشین آلات و ابنیه است. در حال حاضر کلانشهر تبریز نیازمند ۳۷ ایستگاه آتش نشانی است.

زبردست می‌گوید: با افزایش ۳۰۰ نفری پرسنل در سازمان آتش نشانی تبریز، از سوی وزارت کشور، کمبود نیرو در این سازمان کاهش می‌یابد.

استفاده از هگزاکوپتر در سازمان آتش نشانی تبریز 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، به استفاده از تکنولوژی‌های نو در عملیات امداد و نجات اشاره کرده و می‌گوید: در راستای استفاده از علم روز دنیا، سازمان آتش نشانی هگزاکوپتر را به صورت آزمایشی، برای استفاده در عملیات امداد و نجات، مورد استفاده قرار داده که به زودی در تبریز استفاده خواهد شد.  

زبردست اضافه می‌کند: غربالگری ایمنی تبریز، مهم‌ترین مقوله‌ای است که در این راستا، ابنیه‌ و مراکز اداری، تجاری و تفریحی و مجتمع‌های مسکونی بزرگ را در اولویت قرار داده‌ایم و به دنبال آن، بررسی‌های لازم در رابطه با مباحث ۲۱ گانه مقررات ملی ساختمان انجام یافته و کارگروه و کمیته‌های فنی نیز تشکیل شده است.  

وی می‌گوید: زمان رسیدن به محل مأموریت برابر با استاندارهای جهانی، ۳ الی ۵ دقیقه است اما آمار به دست آمده در سال ۱۳۹۹، برای رسیدن به حریق و حوادث، ۴ دقیقه و ۱۸ ثانیه اعلام شده است.  

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلانشهر تبریز اضافه می‌کند: در سال گذشته، زمان رسیدن به محل مأموریت، به  ۳ دقیقه و ۲۱ ثانیه کاهش یافته است که این به دلیل همت آتش نشانان و درایت مدیران سازمان است که با برنامه ریزی اتخاذ شده، زمان رسیدن به امداد و نجات را کاهش داده‌اند.

نصب ۲۱ شیر هیدرانت در بازار بزرگ سرپوشیده تبریز 

 وی بیان می‌کند: دستورالعمل‌های ایمنی بازار سرپوشیده بزرگ تبریز صادر شده است و در حال حاضر شیرهای هیدرانت در پیرامون بازار بزرگ تبریز نصب شده است و همچنین سیستم رله کردن نیز برای دسترسی راحت تر به آب در بازار تبریز پیاده شده است.  

زبردست می‌گوید: تجمع ساختمان‌های ناایمن در هسته مرکزی کلانشهر تبریز واقع شده است و از این رو گشت موتوری شبانه و گشت پیاده روزانه در محل هایی همچون بازار بزرگ تبریز از وقوع حوادث جلوگیری کرده است.

زبردست اضافه می‌کند: متروپل‌های تبریز کم نیست و در حال حاضر ساختمان‌های ناایمن نیز در کلانشهر تبریز شناسایی شده است که هر لحظه می‌تواند آبستن حوادث باشد. مصاحبه: آناهیتا رحیمی

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز