برگزاری جشن ازدواج دانشجویی ۱۲۰ زوج دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۱۴۰۱/۰۳/۲۶ - ۱۲:۳۳:۴۵
کد خبر: ۱۳۴۰۱۱۳
جشن بزرگ ازدواج 120 زوج دانشجوی دانشگاه به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تالار شهید شایانمهر دانشکده پزشگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین یوسف خیری- مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در بیست ‌و چهارمین آیین ازدواج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که با حضور مسئولان دانشگاهی و استانی، اساتید، کارمندان و دانشجویان و با شرکت 120 زوج دانشجو در تالار شهید شایان مهر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، ضمن تبریک مناسبت های ایام و جشن ازدواج 120 زوج دانشجو و خیر مقدم به حضار اظهار کرد: دانشجویان عزیز با درایت و زیرکی و با قناعت نسبت به امر مقدس ازدواج اقدام کرده اند.

در ادامه برنامه دکتر بهمن نقی پور- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز- گفت: کانون خانواده در اسلام کانون بسیار مهمی است و دوران دانشجویی نیز زمان مناسبی برای ازدواج است چراکه آشنایی دختر و پسر از یکدیگر بیشتر بوده و این آشنایی دقیق تر صورت می گیرد و عشق و محبت بیشتری هم میان آنها وجود دارد، همچنین خانواده‌ها هم آسان‌تر می‌گیرند.

دکتر نقی پور ادامه داد: یکی از بهترین زمان‌ها برای ازدواج، دوران دانشجویی است که افراد انگیزه و امید بیشتری دارند و برای اهداف خود از هرگونه تلاشی سرباز نمی‌زنند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: دوران دانشجویی، دوران آرمانگرایی است و انسان برای به‌دست آوردن بهترین‌ها تلاش می‌کند و انتخاب‌ها، حاشیه‌های جمعی کمتری دارند، بنابراین بهتر است ازدواج در سنین پایین‌تری نسبت به سنین بالاتر اتفاق بیافتد که تجربه شیرینی دارد و مشکلات دانشجویی را هم شیرین‌تر می‌کند.

وی گفت: با کمترین امکانات دست به دست هم دادن و پیوند جدیدی را آغاز کردن، بسیار ارزشمند است چرا که در این دوره افراد امیدواری و انگیزه‌ی بیشتری دارند، البته چالش‌هایی چون مشکلات مالی و پذیرش خانواده‌ها وجود دارد که از والدین و مسئولین درخواست می‌کنیم از زوجین دانشجو حمایت کنند و مشکلات آنها را تسهیل کنند.

نقی پور در پایان یادآور شد: باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا سنت حسنه پیامبر(ص) را ترویج دهیم که هرچه خانواده ها مستحکم‌تر باشند، جامعه به دور از مشکلات اخلاقی و حواشی خواهد بود.

در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه ضمن برشمردن ویژگی های ازدواج گفت: اینکه تکریم همسر، تکریم خداوند است، کلید سعادت زوجین، از بین بردن خودشیفتگی است.

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه خانواده گفت: تکریم همسر مانند تکریم خداوند است پس به یکدیگر احترام بگذارید و ارزش بسیاری قائل شوید.

حجت‌الاسلام نظری اظهار کرد: در متون دینی اشاره شده است که همسران تاج سر یکدیگر هستند و در قرآن کریم سه واژه ذکر شده است؛ زمانی که پسری با دختری ازدواج می‌کند، «میثاق غلیظ» می‌بندند، همچنین در متون دینی نیز منفورترین حرام، طلاق است و  واژه دوم، «جنت» است که با همسرتان در بهشت بنشینید و سومین مورد نیز کلمه «شقاق» است یعنی با یکدیگر یکی شده‌اید و اختلافی بین شما وجود ندارد.

وی با اشاره به آیه ۹۲ سوره نحل، ادامه داد: زن و مرد مایه آرامش یکدیگر هستند که خداوند در میان شما جعل محبت کرده است که این رحمت را فقط متفکران درک می‌کنند. 

وی افزود: قبل از ازدواج شما یک دختر بوده‌اید که پیامبر(ص) فرمود هر خانه‌ای که در آن دختری باشد، خداوند ۱۲ برکت به آن نازل می‌کند، لذا مردان باید بدانند نهاد مقدسی تشکیل داده‌اند اما گاهی پدر و مادران همسران، مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ همسران احترام نمی‌گذارند یا دخالت والدین بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری خاطرنشان کرد: خانواده تا مقدس نشود، مشکلات و بلاهای اجتماعی برطرف نمی‌شود و برخلاف برخی ادعاها، ازدواج دانشجویی را سال‌های سال ارزیابی کرده‌ام که مقدس‌ترین و پابرجاترین پیوندها، ازدواج دانشجویی است.

وی یادآور شد: تمدن دینی ما به مادر اهمیت بیشتری می‌دهد، وقتی زنی مادر می‌شود، باید زندگی را از ابتدا شروع کند چرا که زایمان، چون شب قدر تمام گناهان را پاک می‌کند و زمانی هم که دو سال شیر می‌دهد، به تعداد شیری که می‌دهد، برده آزاد می‌کند.

وی گفت: تکریم همسر، تکریم خدا است که اگر حقیقتی به نام خدا در سبک زندگی ما باشد، نورانیت خاصی به آن می‌بخشد؛ قداست خانواده بر عهده زن است البته مرد هم مسئولیت دارد و باید احترام بگذارد.

این کارشناس حوزه خانواده اظهار کرد: بعد از اینکه به زیر یک سقف رفتید، زندگی را جدی بگیرید اگر مردی با همسر خود در زیریک سقف بنشیند، به منزله‌ی اعتکاف در مدینه منوره است.

وی در ادامه متذکر شد: برخی از مردها خانه را مانند خوابگاه دانشجویی می‌دانند اما باید توجه داشته باشید که زن‌ها در جوانی به وجود شما نیاز دارند چرا که اهمیت ندادن به خانواده، اثرات خوبی ندارد. 

وی بیان کرد: مادری که اولین فرزند آن دختر باشد، نشانه‌ی پر برکتی او است که به برکت این دختر، گناهان خانواده بخشیده شده و رفت و آمد ملائکه برچیده نمی‌شود چراکه دختر خانه را حرم می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: کلید سعادت شما در خانواده برطرف کردن خودشیفتگی است، اینکه خود را مقدم بدانید، نهاد خانواده را متزلزل می‌کند پس به یکدیگر احترام بگذارید.

دکتر حسن مولادوست، استاد دانشگاه نیز در بیست‌ و چهارمین آیین ازدواج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: در ازدواج برخی از رشته‌های تحصیلی، تعارضاتی وجود دارد که ۱۰ تا ۱۱ درصد ازدواج تحصیل کرده‌ها منجر به طلاق می‌شود که نیم درصد آن مربوط به ازدواج‌های دانشجویی است چرا که برخی رشته‌های تحصیلی، سنخیتی با رشته‌های تحصیلی دیگر ندارد.

وی ادامه داد: افراد تحصیل کرده خود را همه چی‌دان می‌دانند و مشاوره پیش از ازدواج نمی روند؛ دانشجویان درس‌خوان و بچه مثبت تضاد و ناسازگاری بیشتری با بقیه دارند چرا که فرصتی برای کارهای حاشیه‌ای نداشتند و همیشه درس خوانده‌اند و مهارت زندگی را یاد نگرفته‌اند.

دکتر مولادوست خاطرنشان کرد: دانشجویان با آی کیو و هوش هیجانی بالا که در دانشگاه سطح بالا درس خوانده‌اند، احتمالاً با ازدواج میزان موفقیت درسی آنها کاهش یابد چرا که بسیاری از افراد بعد ازدواج دیگر به دنبال آرزوهای خود نمی‌روند اما اگر کسی ازدواج موفقی داشته باشد، رشد او نه تنها پله پله نبوده بلکه آسانسوری خواهد بود.

وی یادآور شد: افرادی که درگیری عاطفی دارند، به‌عنوان نمونه مشکلات عاطفی و یا اضطراب دارند که ۷۰ درصد آی کیو را تحلیل می‌برد و سبب شکست آنها می‌شود، اگر ازدواج موفقی داشته باشند، به صورت تصاعدی رشد می‌کنند و نقطه ثقل موفقیت او می‌شود.

وی اضافه کرد: آشنایی پیش از ازدواج باید ترکیبی از ازدواج سنتی و مدرن باشد تا ریسک طلاق عاطفی کاهش یابد، چراکه ۴۶ درصد طلاق‌ها در کمتر از پنج سال اتفاق می‌افتد که در این آمار سخنان بسیاری نهفته است.

این مشاور خانواده در ادامه بیان کرد: دلیل مهم طلاق‌ها عدم شناخت کافی طرفین است و مؤلفه اول جدایی، اقتصادی نیست، مهم است اما تعیین کننده نیست.

وی افزود: ۲۷ درصد طلاق‌ها به علت دخالت مستقیم و غیر مستقیم خانواده‌ها رخ می‌دهد که درصد دخالت غیر مستقیم آنها بیشتر است، بخش زیادی از تعارضات به علت عدم شناخت عمیق نسبت به شغل و تحصیلات طرف است و فرد وارد زندگی می‌شود و می‌فهمد که طرف همانگونه که در نظر داشت نبود، احساس بدی می‌کند.

دکتر مولادوست اظهار کرد: خانواده و دوستان مشاور خوبی نمی‌شوند چرا که روابط احساسی این اجازه را نمی‌دهد و حتما سوگیری خواهند داشت اما مشاور نباید سوگیری کند.

وی گفت: زوجین اگر تاکنون هم مشاور نرفته‌اند، در هر مقطعی که هستند باید نگذارند مسائل کوچک زندگی روی هم جمع شود که ازدواج خوب و مهم یک موضوع بوده و زندگی پایدار موضوع دیگری است.

وی بیان کرد: مشاور زندگی را چون پزشک خانواده بدانیم که اجازه نمی‌دهد برخی از مشکلات افزایش یابند اما ریسک ازدواج در دنیای امروزی بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه حتماً دوره‌ی نامزدی داشته باشید و قطعا بدانید بازگشت از هر مسیری امکان پذیر است، تاکید کرد: ما تحصیلات را مبنای درک فرد میدانیم اما تحصیلات سبب افزایش درک فرد نمی‌شود و شاید هم ممکن است سبب خودشیفتگی فرد شود.

در پایان این جشن بزرگ، شرکت کنندگان، بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد دانشگاه، بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه حاضر شده و ضمن بستن عهد و پیمان و فاتحه خوانی، 5 کبوتر را به یاد 5 شهید گمنام رها کردند.

لازم به یادآوری است که این جشن همراه با برنامه های متنوعی از جمله، اجرای سرودهای زنده، برگزاری مسابقه بین زوج های دانشجو، اهدای جوایز بین زوج های دانشجو که کمترین میزان مهریه را داشتند، پذیرایی و ... بود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز