گشتی در خانه پروین

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - ۰۹:۴۶:۲۰
کد خبر: ۱۳۴۶۳۶۵
گشتی در خانه پروین
اگر از خوانندگان اشعار پروین هستید، شاید برایتان جذاب باشد که بدانید بانویی که تبدیل به بزرگترین شاعر ایران شده است، در چه خانه‌ای زندگی می‌کرد و از کدام فضا الهام گرفته است. بیایید کمی از تصویر تندیس‌هایی که از این بانوی شاعر می‌بینیم، فراتر رفته و سری به خانه کودکی او بزنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، نام اصلی او «رخشنده» بود و پدرش، «یوسف اعتصام‌الملک» که نویسنده، ناشر و مترجم و از خانواده‌های اصیل تبریزی بود، در سن ۷ سالگی پروین، زمانی که او شعر زیبایی سرود، تخلص «پروین» را برای دخترش برگزید.

در کتاب فارسی دوران کودکی‌، یکی از شعرهایی که باید به خاطر می‌سپردیم، با بیت زیر آغاز می‌شد: "روزی گذشت پادشهی از گذرگهی ... فریاد شوق بر سر هر کوی بام خاست... " شعری که متعلق به اختر چرخ ادب، بانو پروین اعتصامی است.

خانه‌ای که این شاعر در آن چشم به جهان گشود، در محله ششگلان قرار دارد. مساحت کلی خانه یک هزار و ۳۰۰ مترمربع است که از زمان بازسازی تا امروز محل دائمی نمایشگاه‌های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی شده است.

قدمت این بنا به دوره اول پهلوی می‌رسد و پروین اعتصامی تا سن هفت سالگی در این خانه زندگی کرده است. در بدو ورود به این خانه، باغچه زیبا و حوض وسط خانه نظر شما را جلب می‌کند، کمی که جلوتر می‌روید با ساختمانی آجری مواجه می‌شوید که مجسمه پروین در حال بالا رفتن از پله را مشاهده می‌کنید. ساختمان خانه پروین اعتصامی طی دو سال مرمت‌ شده است و  در طول سال نمایشگاه‌های مختلفی در این خانه برگزار می‌شود.

این خانه دل‌باز، دوطبقه و یک زیرزمین دارد و یک هشتی ورودی آن به ساختمان است. در داخل ساختمان دو اتاق و یک سالن با دو ورودی شرقی و غربی وجود دارد که زاویه دید خوبی به حیاط دارد. دو بهارخواب و سه اتاق که یکی از آن‌ها به آب‌انبار قدیمی راه دارد و یک تنور پخت نان که طی مرمت از زیرخاک بیرون آمده ، دیگر اجزای تشکیل‌دهنده ساختمان را تشکیل می‌دهند. در زیرزمین خانه یک حوض‌خانه با سقف کلیل آذری و پنج اتاق گهواره‌ای وجود دارد.

در حال حاضر بازدید از این خانه برای عموم آزاد است. ساعات بازدید از این مجموعه از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و تا ۵ عصر ادامه دارد.

موزه قاجار و مقبره استاد شهریار فاصله کمی با خانه پروین اعتصامی دارد و اگر روزی به این مکان رفتید، بازدید از موزه و مقبره استاد شهریار را هم در برنامه بعدی خود قرار دهید.

پروین اعتصامی پیش از چاپ دومین نوبت از دیوان اشعارش، بر اثر بیماری حصبه در سی و پنج سالگی در تهران درگذشت و در حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، به خاک سپرده شد. زادروز او، روز بزرگداشت پروین اعتصامی نام‌گذاری شده‌ است.

انتهای پیام

 

 

نظر شما