لزوم توجه به اقدامات علمی و پیشگیرانه در برابر تهدیدات زیستی

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۱۰:۳۰:۵۸
کد خبر: ۱۳۵۹۹۷۶
لزوم توجه به اقدامات علمی و پیشگیرانه در برابر تهدیدات زیستی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر توجه به جایگاه حساس استان آذربایجان شرقی  از نظر سیاسی و زیستی در منطقه گفت: توجه به اقدامات علمی و پیشگیرانه در برابر تهدیدات زیستی به عنوان یکی از اولویت های اصلی این منطقه به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتر جواد احمدیان در نخستین جلسه کارگروه تخصصی زیستی پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی که ظهر امروز 12 مردادماه 1401 در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور تمامی اعضای این کارگروه برگزار شد اظهار کرد: امروزه دشمن از روش های مختلفی از جمله مسائل زیستی و طبیعی در جهت تضعیف کشور مان استفاده می کند از این رو باید اقداماتی در جهت شناسایی، بررسی و پیشگیری از این تهدید ها صورت گیرد تا بتوانیم با آمادگی در برابر این قبیل تهدیدات ها اقدام به موقع و سریع داشته باشیم.

وی با اشاره به رتبه ممتاز کارگروه تخصصی زیستی استان در سطح کشور افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز مصمم است برنامه های این کارگروه را با همراهی تمامی اعضا پیگیری و به نتیجه نهایی برساند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به برخی از اقدامات این دانشگاه در حوزه پدافند زیستی گفت: حضور موثر و عملیاتی در برگزاری مانور میدانی پدافند زیستی، ایجاد راه های دسترسی به مراکز درمانی حیاتی استان، ساخت و تجهیز بزرگترین مرکز اورژانس شمال غرب کشور، مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی ۵۴۰ تخته کودکان مردانی آذر و همچنین بیمارستان جامع فوق تخصصی 1000 تختخوابی که در طراحی دارای پیوست پدافند غیرعامل است از جمله اقدامات شاخص دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه پدافند غیرعامل است.

‌ رئیس اداره پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه، رویکرد های اصلی پدافند غیرعامل را شامل رویکرد عمومی، سایبری زیستی، پرتویی، شیمیایی، کالبدی یا فنی، اقتصادی و مردم محور عنوان کرد و گفت: از بین این رویکردها چهار قرارگاه زیستی، مردم محور، پرتوی و شیمیایی در تمامی استان ها ایجاد شده است و مسئولیت قرارگاه زیستی در استان ما بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

دکتر غلامرضا نورآبادی با اشاره به پدافند زیستی و تاثیر آن در دوران پاندمی کرونا در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: با آغاز پاندمی از اواخر سال ۹۸ شاهد حمایت‌های همه‌جانبه مدیریت ارشد استان از برنامه‌های مقابله با کرونا بودیم و در همین راستا همگرایی و همکاری بسیار نزدیک کلیه ارگان های مرتبط در تمامی حوزه ها قابل توجه بود.

وی وجود زیرساخت های بهداشتی و درمانی مناسب در کلیه شهرستان های استان را در امر مقابله با همه گیری کرونا قابل توجه دانست و افزود:همزمان با همه گیری کرونا وجود زیرساخت های بهداشتی درمانی مناسب میزان ارجاع به تبریز را بسیار کاهش داد و این نشان از پدافند کاربردی زیستی و توان استان و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این حوزه دارد.

دکتر نورآبادی خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی جزو آخرین استان هایی است که وارد پیک می شود و کلیه موارد بهداشتی و درمانی تحت کنترل است، در این مدت در هیچ یک از پیک ها سرریز بیمار در مراکز درمانی نداشتیم و این نکته بسیار قابل توجهی در امر پدافند غیر عامل است.

رئیس اداره پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به نقاط قوت در پدافند زیستی گفت: وجود زیرساخت های الکترونیک در نظام سلامت، وجود شبکه ملی ارائه خدمات آزمایشگاهی کشور و آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو، وجود سازمان های مردم نهاد و ...  از جمله نقاط قوت در پدافند زیستی است.

دکتر نورآبادی به چالش های موجود در پدافند زیستی نیز اشاره کرد و ادامه داد: کمبود منابع  و زیر ساخت ها در نظام سلامت، ضعف بانک جامع اطلاعاتی، کمبود مراکز تحقیقاتی میدانی، آسیب پذیر بودن زیرساخت های حوزه سلامت، وابستگی در تولید اقلام راهبردی، کمبود آزمایشگاه هایی با سطوح بالا ایمنی زیستی و ... از جمله مواردی است که به عنوان چالش های پیش روی پدافند زیستی باید مورد تاکید و توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس اداره پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز تکمیل بانک اطلاعاتی را از جمله وظایف کارگروه تخصصی زیستی پدافند غیر عامل عنوان کرد و گفت: همکاری کلیه اعضا در تشکیل بانک اطلاعاتی از منابع و امکانات موجود پدافند زیستی استان در سه حوزه تخصصی آشکارسازی و تشخیص و آزمایشگاهی، بهداشت و پیشگیری، تریاژ، تغذیه و درمان از جمله موارد مهمی است که در کارگروه تخصصی پدافند زیستی با آن پرداخت می شود‌.

دکترعلی جنتی-معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز- نیز در این جلسه با اشاره به افزایش تهدیدات زیستی بر امر مقابله، پیشگیری، شناسایی و برخورد تاکید کرد.

وی ایجاد ساختارهای مدون را یادآور شد و افزود: باید ضمن ایجاد زیر ساخت ها داشتن برنامه عملیاتی و استراتژیک را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود ظرفیت های شاخص استان، شاهد مشکلاتی از قبیل عدم تعریف شهرستان معین با امکانات خاص و با زیر ساخت های ویژه در برابر تهدیدات هستیم.

دکتر جنتی همچنین تک تخصصی بودن بیمارستان های استان و فرسودگی بیش از 50 درصد بیمارستان های شهر تبریز را از چالش های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه پدافند غیر عامل عنوان کرد.

دکتر حسین حقایی - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی- نیز در این جلسه گفت: آنچه مشخص است ما در بحث محتوا مشکلی نداریم اما در بحث های عملیاتی شواهد علمی نشان می دهد که بهداشت و درمان به تنهایی  25 تا 30 درصد موفق است و باید توانمندی مردم و خود مراقبتی را در جامعه  رواج دهیم.

دکتر مسلم نجفی - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز-  نیز در این جلسه قاچاق دارو و مواد غذایی را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی‌ از مهمترین تهدیداتی که می تواند کشور را تحت تاثیر قرار دهد قاچاق لوازم پزشکی، دارو های غیر مجاز و مواد آرایشی و بهداشتی است، از این رو در کشور ما نیز باید این موضوع به جد مورد توجه قرار گیرد.

دکتر جواد احمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رئیس جامعه پزشکی استان نیز از ورود جدی بسیج جامعه پزشکی به موضوعات پدافند زیستی خبر داد و گفت: ورود نیروهای بسیجی در هر زمینه ای راه گشا است و در این زمینه نیز بسیار تاثیر گذار بوده است.

وی از ضرورت تربیت نیروهای واکنش سریع خبر داد و گفت: در بحران های منطقه ای حضور نیروهای واکنش سریع از دیگر کشورها نشان داد که ما نیز باید در این خصوص اقدام جدی داشته باشیم.

گفتنی است در ادامه این جلسه اعضای کارگروه هر یک به ارائه آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص پدافند زیستی در ادارات و سازمان های ذی ربط پرداختند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز