نگاهی به آخرین وضعیت پروژه‌های مهم عمرانی شهرداری تبریز

۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۰۹:۳۸:۱۹
کد خبر: ۱۳۶۱۹۹۹
نگاهی به آخرین وضعیت پروژه‌های مهم عمرانی شهرداری تبریز
پروژه‌های مختلف شهرداری تبریز با نصب روزشمار و زمان‌بندی مشخص، بی‌وقفه و به صورت چند شیفته جهت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر و خدمات‌دهی به شهروندان، در حال اجرایی شدن هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، روند کند و تقریبا بی‌تحرک پروژه‌های عمرانی شهر حالا با شتابی دو چندان در نقاط مختلف تبریز به اجرا در آمده است تا شهروندان به صورت روزانه شاهد رشد عملیات اجرای این پروژه‌ها باشند.

در این گزارش با نگاه به مهمترین پروژه‌های عمرانی شهرداری تبریز پس از نصب روزشمار، به بررسی آخرین وضعیت برخی از آنها پرداخته شده است.

تقاطع غیرهمسطح رسالت - دیزل آباد

روگذر رسالت از پروژه‌های فرامنطقه‌ای شهرداری منطقه ۵ که در امتداد جاده سنتو - تقاطع رسالت احداث می‌شود، ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این پروژه به طول ۴۲۰ متر و عرض ۱۲ متر به صورت یک‌طرفه در حال ساخت است. طول عرشه پل ۲۲۶ متر و در هفت دهنه به صورت شمالی - جنوبی طراحی شده است.

مساحت اجرای پروژه روگذر رسالت، پنج هزار متر مربع است و با افتتاح آن، گره ترافیکی غرب تبریز رفع خواهد شد.

مسیر رسالت – دیزل آباد یکی از مسیرهای پر تردد و ترانزیتی است و به واسطه تداخل گره ترافیکی شهری و ترانزیت، حوادث رانندگی در این مسیر اتفاق می افتد که تسریع احداث این پروژه در کاهش مشکلات ترافیکی این محدوده به طرز قابل توجهی موثر خواهد بود. بر اساس دستور یعقوب هوشیار شهردار تبریز، زمان بهره‌برداری از روگذر رسالت، ۲۲ بهمن تعیین شده است.

تقاطع غیرهمسطح شهید فلاحی (ارتش)

پروژه تقاطع غیر همسطح شهید فلاحی یا همان ارتش به طول ۵۵۰ متر به طول عرشه ۱۹۰ متر و عرض ۱۶ متر در هفت دهانه و با ۸۰ شمع در حال اجرا است. پروژه روگذر شهید فلاحی هم اکنون با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

در روزهای اخیر عملیات آرماتوربندی عرشه های پل روگذر شهید فلاحی انجام یافت. شهردار منطقه ۳ تبریز از نصب دیواره های پیش ساخته در رمپ‌های غربی و شرقی این زیرگذر خبر داده و می‌گوید: همزمان با نصب دیوارهای پیش ساخته خاکریزی و زیرسازی رمپ‌ها نیز در حال انجام است.

اکبر پورخردمند با اشاره به اینکه طی چهار ماه گذشته با ورود سازمان عمران شهرداری به پروژه ارتش، شاهد تسریع در اجرای عملیاتی بزرگترین پروژه عمرانی شهرداری منطقه ۳ در این سالها بودیم، می‌افزاید: طی چند ماه گذشته رشد عمرانی پروژه روگذر ارتش فراتر از زمان موعد را سپری کرد که این سرعت در عملیات اجرایی باعث شد تا این پروژه در موعد مقرر و طبق روزشمار نصب شده قابل بهره برداری باشد.

این پروژه ۲۸ شهریور امسال افتتاح می‌شود.

تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده

تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده به‌طول ۵۲۶ متر و عرض باندهای رفت و برگشت آن جمعا در ۱۶ متر در حال اجرا است و اعتبار اولیه پروژه ۴۸۰ میلیارد ریال اعلام شده است. این پروژه به عنوان پروژه رفع ترافیک شهری در اصلی ترین مسیر شهر تبریز واقع در کمربندی میانی اجرا می شود تا بتواند از بار ترافیکی آن منطقه بکاهد.

عملیات احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده با انجام کانالیزه کردن مسیل ایلی‌سو ادامه دارد. شمع‌گذاری و اتمام بتن‌ریزی دیواره کوله غربی این پل تداوم داشته و معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۲ ادامه احداث پل روگذر شهید فروزنده را با کانالیزه کردن مسیل ایلی‌سو و اجرای دیواره سنگی پروژه، تداوم بخشیده است.

همچنین مقاوم‌سازی زیر فونداسیون دیواره‌های تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده نیز تداوم یافته و انجام پی‌کنی برای اجرای دیواره‌های پیش‌ساخته این پل هم در حال اجرا است.

تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده طبق روزشمار در سی‌ام آبان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

پروژه میدان شهید فهمیده

پروژه پل روگذر میدان شهید فهمیده(شمالی و جنوبی) با هدف تسهیل تردد از شهرک باغمیشه به پاسداران و اتوبان پاسداران به کوی ولی عصر (عج) احداث می شود. پل‌های روگذر میدان شهید فهمیده شامل پل روگذر پاسداران به ولی‌عصر و پل روگذر باغمیشه به پاسداران، هر کدام با حدود  ۴۰۰ متر طول در مجموع با  ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر پروژه‌های ترافیکی شهرداری منطقه ۵ تبریز است.

بر اساس روزشمار نصب شده، این پروژه ۱۸ دی سال‌جاری به اتمام می‌رسد.

هم اکنون هر دو پروژه در ضلع شمالی و جنوبی فعال است. در ضلع شمالی یک پایه باقی مانده که به‌زودی به اتمام می رسد و با توجه به سرعت پیشرفت آن، پروژه در زمانبندی تعیین شده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

ایستگاه‌های ۱۴ و ۱۵ خط ۱ قطار شهری تبریز

عملیات احداث ایستگاه های ۱۴ و ۱۵ خط ۱ قطار شهری تبریز با نصب تابلوهای روزشمار و تاکید بر بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از این ایستگاه‌ها از سوی شهردار تبریز سرعت گرفته است.

در راستای ارائه گزارش روزانه به شهروندان، روزشمار اتمام عملیات در ایستگاه ۱۴ (گازران) خط ۱ مترو تبریز نصب شد. بر همین اساس این ایستگاه ۱۰۴ روز دیگر یعنی روز ۳۰ آبان سال جاری به بهره برداری می رسد.

همچنین یعقوب وحیدکیا سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز از پیشرفت فیزیکی حدود ۹۳ درصدی ایستگاه گازران خط ۱ خبر داده و می‌گوید: این ایستگاه در سه طبقه با سکوی جزیره‌ای طراحی شده است.

بر اساس روزشمار نصب شده در ایستگاه شماره ۱۵(لاله) قطار شهری تبریز، این ایستگاه ۴۴ روز دیگر در تاریخ ۳۰ شهریور به  بهره برداری می‌رسد.

صفه ضلع شمالی مقبره الشعرا

پروژه مقبره الشعرا به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی کشور به لحاظ وجود شعرا و عرفا و بزرگان این مرز و بوم و آرامگاه استاد شهریار از اهمیت زیادی برخوردار است. این پروژه که سالهای متمادی از آغاز آن سپری شده، حالا در دوره جدید مدیریت شهری با قوایی دوباره به تکاپو افتاده است.

نصب روزشمار برای تسریع در اتمام ضلع شمالی این پروژه انجام یافته است و توسط شهرداری منطقه ۱ و ۱۰ برای اتمام آن اهتمام دارند.

مقرر شده این قسمت از پروژه که به‌عنوان پیرامون پروژه مقبره است تا هفتم شهریور سال‌جاری طبق زمانبندی به اتمام برسد.

توضیح: تصاویر آرشیوی بوده و شامل آخرین وضعیت پروژه‌ها نیست.

انتهای پیام

 

نظر شما