مگاپروژه عتیق؛ نماد بازآفرینی موفق شهر تبریز

۱۴۰۱/۰۹/۰۶ - ۱۴:۰۱:۳۰
کد خبر: ۱۴۰۴۱۰۹
مگاپروژه عتیق؛ نماد بازآفرینی موفق شهر تبریز
طرح بزرگ و مدرن عمرانی، خدماتی و شهری موسوم به "مگاپروژه عتیق"، این روزها و در ادامه تلاش های شهرداری تبریز، در آستانه بهره برداری قرار گرفته و قرار است بخش مهمی از فازهای عمرانی و خدماتی آن، به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های بازآفرینی شهری همزمان با دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، شتاب بخشی به روند اجرایی و عمرانی و احیاء دوباره مگا پروژه عتیق در قلب شهر کهن و تاریخی تبریز و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین عناصر رفاهی، تفریحی و گردشگری این شهر، از جمله شاهکارهای مدیریت شهری در دوره فعلی به شمار می رود.

این پروژه که مراحل طراحی، اجرا و تکمیل آن از ۱۳ سال قبل، در محدوده ۵ هکتاری و با سرمایه گذاری عمومی در قالب فروش اوراق مشارکت ۱۰۰۰ میلیاردی آغاز شده بود، به دلایل مختلف، طی دوره دوره قبلی کم تر مورد توجه قرار گرفته و از مسیر شتاب و تسریع عمرانی دور شده بود.

مگاپروژه عتیق که بخشی مهم از پروژه بازآفرینی شهری در دل مجموعه های تاریخی، رفاهی، تفریحی و تجاری، خدماتی تبریز به شمار می رود، علاوه بر نقش نوسازی و بازآفرینی شهری، خواهد توانست به محور جدید گردشگری و رفاه شهری تبریز در آینده نزدیک تبدیل شود.

برای اجرای این پروژه، بالغ بر ۳۰۰ واحد مسکونی و تجاری واقع در محدوده اجرایی طرح تملک و تخریب شده است.

این پروژه در حال حاضر و در سایه برنامه ریزی های کلان و جدید مدیریتی و نیز تغییر مدیریت در این مجموعه بزرگ عمرانی، خدماتی، با پیشرفت ۹۰ درصدی به مراحل نهایی اجرا نزدیک شده و با نصب روزشمار، در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

عتیق، مجموعه کامل و مدرن

مگاپروژه مدرن عتیق را باید از جمله مجموعه های رفاهی، خدماتی، تجاری و مسکونی شمالغرب کشور دانست که تقریبا تمامی زیرساخت های لازم برای زندگی، کار و رفاه عمومی را یکجا در دل خود دارد.

این پروژه شامل بازار عتیق در ۷ طبقه، بازار شهید بهشتی در  طبقه، ۱۱ بلوک مسکونی هر کدام در ۶ طبقه، ۳۷۷ واحد تجاری، ۱۲۰ واحد اداری و ۲۲۰ واحد مسکونی است، همچنین این مجموعه بزرگ، ظرفیت ۱۴۰۰ پارکینگ را در دل خود داراست. علاوه بر این امکانات، مجموعه تجاری خدماتی عتیق شامل امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی است.

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه

در همین حال، شهردار تبریز با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی این پروژه می گوید: عتیق ۲ به عنوان بخشی از مگاپروژه عتیق که با هدف بازآفرینی بافت فرسوده شهری آغاز شده بود، ۲۲ بهمن سال جال به بهره‌برداری می‌رسد.

یعقوب هوشیار می افزاید: پروژه عتیق ۲ شامل ۲۵۴ واحد تجاری، خدماتی و انباری، در زمینی به مساحت ۳۴ هزار متر مربع در چهارراه شهید بهشتی در دست احداث است.

وی تصریح می کند: عتیق ۲ از پیشرفت ۹۰ درصدی برخوردار بوده و ۲۲ بهمن سال جاری قابل بهره‌برداری خواهد بود.

شهردار تبریز در عین حال تاکید می کند: تمامی تأسیسات و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از این پروژه آماده بوده و با تکمیل نواقص تلاش داریم در موعد مقرر آن را تقدیم شهروندان کنیم.

عتیق، برنده جایزه "خشت طلایی تهران"

پروژه بزرگ و چند وجهی عتیق تبریز، به دلیل ویژگی های فنی و معماری و به واسطه مداخله موفق و هدفمند این پروژه در بازآفرینی شهری در محدوده مرکزی تبریز، برنده جایزه "خشت طلایی تهران" در سال ۹۴ گردیده است.

جایزه بین المللی "خشت طلایی" تهران، جزو ۱۳ جایزه مطرح بین‌المللی در حوزه مدیریت شهری است که به میزبانی مشترک شهرداری تهران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، برگزار می‌شود. این جایزه، به بهترین پروژه ها و تجربیات در شهرها، مناطق و جوامع محلی در سراسر جهان تعلق می گیرد و هدف آن به رسمیت شناختن اهمیت دولت های محلی و مدیریت شهری در ترویج محیط زیست اجتماعی، اقتصادی و پایداری شهرها و مناطق و نیز پیشبرد اهداف زیست بهتر شهروندان است.

شاخص های فنی، معماری و هنری نظیر "نوآوری" اثربخشی و تکراپذیری" از جمله معیارهای اعطای جایزه خشت طلایی تهران به پروژه بزرگ عتیق شهرداری تبریز بودند.

رفع نواقص و تکمیل پروژه در اولویت

بابک شریفی مدیرعامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان و مجری طرح بزرگ عتیق نیز از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی فاز یک و ۹۰ درصدی فاز دوم پروژه "مگاپروژه عتیق" خبر می دهد.

وی همچنین در خصوص تمکیل انشعابات پروژه عتیق اظهار می کند: موضوع انشعابات مگاپروژه عتیق ۱و۲ که با مشکلاتی همراه بود با پیگیری مستمر و همراهی مجموعه های ذیربط در حال طی مراحل پایانی است که به زودی با تلاش مهندسان پروژه، به بهره برداری خواهد رسید.

وی بر تسریع در تکمیل صدرصدی پروژه و بررسی و رفع موانع موجود تاکید و تصریح می کند: تلاش می کنیم در کمترین زمان ممکن نواقصات موجود در بخش های این پروژه اعم از راه اندازی کامل موتورخانه ها، خرید و نصب چیلرها، تکمیل انشعابات و کف سازی پارکینگ ها، انجام گیرد.

نصب روزشمار؛ شمارش معکوس افتتاح

مگاپروژه عتیق، از چندی پیش و به روال دیگر پروژه های عمرانی، خدماتی در شرف افتتاح، به روزشمار بهره برداری مجهز شده و مراحل باقی مانده از این طرح مدرن و بزرگ، برابر زمان بندی و پیش بینی صورت گرفته در حال پی گیری است.

مدیر عامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان در این خصوص می گوید: علی رغم وجود برخی نواقص، با این حال و با توجه به نصب روزشمار در این پروژه، با تلاش شبانه روزی همکاران فنی و عمرانی شرکت، در صدد هستیم تا پروژه عتیق یک را تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ و عتیق ۲ را تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری، مطابق زمان پیش بینی شده تکمیل و تقدیم شهروندان کنیم./آناهیتا رحیمی

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز