مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی:

تبریز مقام برتر کشوری در جلوگیری از پرت آب دارد

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۱۴:۱۴:۲۱
کد خبر: ۳۰۷۶۴۹
ایمانلو به برنا گفت: بیش از 500 هزار انشعاب فاضلاب در آذربایجان شرقی واگذار شده و در سال جاری 70 کیلومتر احداث شبکه فاضلاب نیز در دست پیمانکاران است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اولویت مهم این شرکت را حفاظت از منابع آب و ترویج فرهنگ صحیح مصرف بهینه آب عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان شرقی، علیرضا ایمانلو با بیان این مطلب افزود: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در حال حاضر خدمات خود را در زمینه تامین و توزیع آب شرب بهداشتی در قالب یک میلیون و 76 هزار و 500 فقره انشعاب آب در 58 شهر استان با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون و 880 هزار نفر تحت پوشش، ارائه می‌کند.
وی اضافه کرد: صد درصد جمعیت شهری استان زیر پوشش آب شرب قرار داشته و با توجه به اینکه کشور ایران در ردیف مناطق نیمه خشک قرار گرفته و استان ما نیز از این حیث مستثنی نبوده و تامین بخش زیادی از آب شرب شهروندان به صورت فرا استانی و با هزینه های گزاف بوده و علاوه بر این آب شهر تبریز از چاه های دامنه های کوه سهند و همچنین از سد نهند تامین می شود لذا لازم است مشترکان و همشهریان عزیز نهایت دقت و صرفه جویی را در استفاده صحیح آب مدنظر داشته باشند.
وی به میزان تولید آب در تبریز و استان اشاره کرد و گفت: به طور متوسط میزان تولید آب در تبریز 4450 لیتر در ثانیه و در استان نیز 7670 لیتر در ثانیه و این میزان در زمان پیک مصرف 4750 لیتر در ثانیه در تبریز و 9000 لیتر در ثانیه در استان افزایش می یابد.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی نیازمند صرفه‌جویی در مصرف این ماده حیاتی هستیم ولی متاسفانه مصرف آب در تبریز بالای استاندارد رسیده و به بیش از 190 لیتر در شبانه روز برای هر نفر رسیده است.
مهندس ایمانلو پایین بودن قیمت آب شرب در کشور را از دیگر دلایل عدم مصرف بهینه آب خواند و اذعان داشت: قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در استان 10 هزار ریال بوده ولی قیمت فروش آن به طور متوسط 3500 ریال است و این فاصله قیمت منطقی نیست.
مهندس ایمانلو در ادامه به صرفه جویی 10 درصدی در مصرف آب توسط مشترکان و رعایت الگوی مصرف اشاره کرد و از شهروندان در خواست نمود توصیه های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند تا در خصوص آب مصرفی دچار مشکل نشوند.
وی از برخورد با مشترکان پرمصرف در استان خبر داد و افزود: یک هزار مشترک پرمصرف در استان شناسایی شده است که اگر مصرف‌شان را کاهش ندهند، قطعی آب‌شان حتمی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بارش باران در ایران یک سوم میانگین جهانی است اما میزان مصرف در ایران بیش از متوسط جهانی است و این در حالی است که ایران جزو فقیرترین کشورهای جهان از نظر منابع آبی است.
وی گفت: 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی بوده و 10 درصد متعلق به بخش صنعت و شرب است.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان اینکه متوسط سرانه آب تجدید شونده هر نفر در کشورمان یک هزار و 780 متر مکعب در سال است، خاطرنشان کرد: این میزان کمتر از متوسط جهانی بوده و قیمت آب نیز کمتر از قیمت تمام شده است.
وی عنوان کرد: ایران در زمینه مصرف سرانه آب خانگی در کشورهای مختلف رتبه بالایی دارد و این امر متناسب با ذخایر آبی نیست.
ایمانلو، کاهش پرت آب را از برنامه‌های جدی این شرکت برشمرد و یادآور شد: تبریز مقام برتر کشوری را در زمینه جلوگیری از پرت آب دارد و در زمینه نشت‌یابی آب نیز اقدامات گسترده‌ای داریم.
مدیرعامل شرکت‌ آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تا زمانی که مردم کمبود منابع آبی را احساس و همراهی نکنند در زمینه کاهش مصرف آب موفق نخواهیم بود و نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.
وی گفت: قیمت پائین آب موجب شده تا مردم به راحتی آب را اسراف کرده و هدر دهند و با صرفه جویی در آب می‌توان به کاهش هزینه‌ها هم کمک کرد.
وی از برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب  استان برای اصلاح الگوی مصرف آب خبر داد و افزود: نصب لوازم کاهنده با اولویت در مراکز عمومی و دولتی و مساجد را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در ادامه برنامه‌ها جایگزینی پساب به جای آب شرب در آبیاری فضای سبز را در برنامه داریم.
وی ضمن درخواست مجدد از شهروندان درخصوص مصرف بهینه آب شرب بهداشتی و صرفه جویی درخصوص این مایه حیات گفت: الگوهای توصیه شده برای مصارف سرانه خانگی برای هر نفر 150 لیتر در شبانه روز است که متاسفانه این میزان در استان ما بالای 190 لیتر می باشد که در این راستا اولویت مهم شرکت حفاظت از منابع آب و ترویج فرهنگ صحیح مصرف بهینه آب است.
وی افزود: تحویل آب باکیفیت به شهروندان وظیفه ماست و علاوه بر این بازرسان شرکت برای کنترل مستمر آب فعالیت دارند.
ایمانلو افزود: اصلاح شبکه آب بطول 112 کیلومتر در سال گذشته انجام شده و حدود 50 هزار انشعاب آب نیز سال گذشته واگذار شد، ضمن آنکه 16 حلقه چاه حفر شد و 9 حلقه چاه نیز تجهیز شده است.
وی در ادامه به عملیات اجرایی شبکه فاضلاب اشاره کرد و افزود: 57 درصد جمعیت استان زیرپوشش فاضلاب است که بالاتر از میانگین کشوری بوده و در تبریز این میزان 64 درصد است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در پایان اضافه کرد: بیش از 500 هزار انشعاب فاضلاب در استان واگذار شده و در سال جاری نیز 70 کیلومتر احداث شبکه فاضلاب در دست پیمانکاران است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز