تا پایان امسال اجرائی می شود؛

تهیه و مطالعه طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان شرقی

۱۳۹۴/۰۶/۲۱ - ۱۲:۱۵:۴۴
کد خبر: ۳۱۷۶۰۵
تهیه و مطالعه طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان شرقی
شاملو گفت: فاز بندی در اجرای طرح های هادی روستایی اجتناب ناپذیر است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در جریان بازدید از 4 روستای مرند در جمع دهیاران این شهرستان گفت: روستاها خط مقدم تولید و عمران و آبادی کشور هستند و روستاییان با انبوهی از مشکلات فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، شاملو با اشاره به وجود ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور، افزود: از گذشته روستاهای ما به لحاظ فرهنگ، سنت ها و آداب و رسوم هرکدام ویژگی های منحصر به فردی داشته اند و دولت هم در مدیریت روستاها کمترین نقش را داشته و اغلب امور توسط خود مردم اداره شده است اما پس از انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین کارها شکل گیری شوراهای اسلامی و دهیاری ها بوده است.

وی اضافه کرد: همچنانکه در تمام صحنه های انقلاب و توسعه کشور مردم حضور داشته اند باید در سازندگی و عمران هم همکاری بیشتری داشته باشند و همه دستگاه های اجرایی نیز به دهیاری ها کمک کنند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به پیشینه شکل گیری نهاد دهیاری در کشور ادامه داد: دهیاران برای موفقیت بیشتر باید با منابع محدود بهترین کارها را بکنند و چشم به مبالغ واریزی و اعتبارات اندک ندوزند بلکه بدنبال جذب مشارکت و همکاری مردم باشند و از مشارکت عمومی غافل نشوند.

وی اضافه کرد: دهیاران باید از منابع طبیعی و زمین های زراعی و کشاورزی محافظت کنند و همچنین در راستای جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها اقدامات مناسب انجام دهند.

شاملو تصریح کرد: فاز بندی در اجرای طرح های هادی روستایی اجتناب ناپذیر است اما با اعتبارات کنونی اجرای تمامی فازها در روستاها امری سخت بوده و به کندی پیش می رود.

وی افزود: تا پایان امسال تهیه نقشه طرح هادی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می شود و از اوایل سال ۱۳۹۵ بازنگری در نقشه های قبلی اولویت کاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خواهد بود.

رییس طرح های هادی کشور تصریح کرد: هیچ دهیاری ملزم نیست اعتبارات روستایی را در اجرای طرح هادی هزینه کند اما برای پیشبرد کارها و عمران روستاها نیاز به همکاری جمعی است.

وی همچنین در خصوص مبلغ وام و تسهیلات مقاوم سازی مسکن در روستاها یادآورشد: ما هم قبول داریم که مبلغ ۱۵ میلیون تومان کفایت ساخت واحد مسکونی را نمی دهد اما برای تصویب همین مبلغ هم جلسات مختلفی برگزار شده است و امید داریم در آینده این مبلغ افزایش یابد تا رغبت روستاییان افزایش یابد.

وی افزود: در سال جاری در شهرستان مرند علی رغم اینکه بیش از ۴۰۰ سهمیه و وام اختصاص یافته بود عملا حدود ۳۰۰ نفر مراجعه کرده اند و بخشی از سهمیه مورد استفاده قرار نگرفته است.

شاملو همچنین خطاب به دهیاران گفت: هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تخلفات روستایی را گزارش کنید و در صورت تخلف در گزارش، فردا شما مسئول خواهید بود و باید پاسخگو باشید.

وی همچنین در خصوص مسائل و مشکلات کمیسیون ماده ۹۹ خاطر نشان کرد: کمیسیون ماده ۹۹ که کار رسیدگی به ساخت و سازهای غیر مجاز را برعهده دارد و در حال حاضر در مراکز استان ها برگزار می شود، پیش نویسی در خصوص اصلاح ترکیب اعضا کمیسیون و برگزاری در شهرستان ها تهیه شده است و امیدواریم با حمایت قاطع نمایندگان مجلس این مورد به تصویب قرار گیرد.

لازم به ذکر است در این جلسه مصوب شد که اگر عملیات جدول گذاری و زیرسازی ۲۰ روستای مرند که توسط دهیاری ها و با نظارت عالی بنیاد مسکن اجرا شود کار آسفالت ریزی همان روستاها توسط بنیاد مسکن انجام خواهد یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز