مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی:

سرانه ورزشی در آذربایجان شرقی به ۸۲ صدم مترمربع خواهد رسید

۱۳۹۴/۰۷/۲۵ - ۱۵:۱۵:۴۸
کد خبر: ۳۳۰۶۴۷
سرانه ورزشی در آذربایجان شرقی به ۸۲ صدم مترمربع خواهد رسید
اسبقیان گفت: 400 برنامه مختلف فرهنگی و ورزشی طی هفته تربیت بدنی در سطح استان آذربایجان شرقی اجرا می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: اداره کل ورزش و جوانان طی دو سال اخیر در حوزه های مختلف با رشد 18 درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سیدمحمد شروین اسبقیان در نشست خبری با خبرنگاران، مجموع اعتبارات ملی و استانی اداره کل ورزش و جوانان استان را 180 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: تاکنون 30 میلیارد ریال از این اعتبارات جذب شده و تلاش می کنیم تا پایان سال جاری و با همت و اراده دولت تدبیر و امید بقیه اعتبارات نیز جذب و در بخش های مختلف عمرانی هزینه شود.

وی، تعداد پروژه های عمرانی در دست اجرای ورزش آذربایجان شرقی را 111 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد پروژه 59 عنوان در بخش استانی، 32 مورد در بخش ملی و 20 طرح نیز توسط شرکت توسعه و تجهیز در دست اجرا می باشد.

اسبقیان با بیان اینکه طرح های مربوط به شرکت توسعه و تجهیز به طور جداگانه و متمرکز اداره و اجرا می شود، گفت: از مجموع 180 میلیارد ریال اعتبارات استانی و ملی 120 میلیارد ریال از محل منابع استانی و 60 میلیارد ریال نیز از محل منابع ملی تامین خواهد شد.

به گفته وی، برای اتمام طرح های عمرانی ورزشی آذربایجان شرقی به اعتباراتی بالغ بر 370 میلیارد ریال نیاز است.

اسبقیان گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت برای تکمیل و اجرای پروژه های عمرانی، لازم است از ظرفیت های بخش خصوصی برای واگذاری طرح ها عمرانی استفاده شود که در این راستا با مساعدت و کمک های فکری استانداری آذربایجان شرقی و ایجاد مجمع خیرین ورزشیار استان در این زمینه گام های اولیه برداشته شده است.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی در آذربایجان شرقی هم اکنون 62 صدم مترمربع است، اظهار کرد: با بهره برداری از طرح های عمرانی در دست اجرا این رقم به 82 صدم مترمربع خواهد رسید.

اسبقیان با اشاره به تدوین سند توسعه و تدبیر آذربایجان شرقی در شورای برنامه ریزی استان و تاکید استاندار بر عملیاتی شدن این سند، اظهار کرد: بر اساس این سند استانی تا پایان سال 1396 سرانه ورزشی آذربایجان شرقی به یک مترمربع افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با ارایه گزارشی از عملکرد ورزش و جوانان آذربایجان شرقی طی دو سال اخیر، گفت: عملکرد این اداره کل طی دو سال اخیر در حوزه های مختلف با رشد 18 درصدی همراه بوده است.

اسبقیان اضافه کرد: این عملکرد در 16 شاخص از جمله ورزشکاران سازمان یافته، میزبانی مسابقات قهرمانی کشور، دعوت شدگان به اردوهای تیم های ملی، حضور در لیگ های کشوری، نفرات برتر تیم های ملی، برگزاری کلاس های آموزشی، عناوین کسب شده انفرادی و تیمی در مسابقات کشوری، کسب عناوین جهانی، آسیایی و بین المللی، فعالیت های فرهنگی و ورزشی، ورزش همگانی، ورزش روستائی و عشایری و همچنین سرانه اماکن ورزشی ارزیابی و مشخص شده است. 

وی با بیان اینکه تعداد ورزشکاران استان در سال 1392، 120 هزار نفر بود، اظهار کرد: این رقم در حال حاضر به 140 هزار و 884 افزایش یافته که رشدی معادل 17 درصد را شامل می شود. 

اسبقیان، میزان رشد میزبانی و شرکت در مسابقات کشوری توسط ورزشکاران آذربایجان شرقی را به ترتیب هفت و 26 درصد اعلام کرد که بر این اساس تعداد ورزشکاران دعوت شده استان به اردوهای تیم های ملی نیز با رشد 15 درصدی روبرو بوده است. 

وی، از رشد 20 درصدی تعداد کلاس های مختلف آموزشی در رشته های ورزشی استان طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: در سال 1392 تعداد 106 عنوان کلاس در این خصوص برگزار شده بود که این رقم در سال 93 به 127 عنوان رسید. 

اسبقیان، رشد 13 درصدی در عناوین کسب شده انفرادی و تیمی در مسابقات کشوری، رشد 17 درصدی در عناوین جهانی، 75 درصدی در مسابقات آسیایی و 27 درصدی در رقابت های مختلف بین المللی را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه ورزش آذربایجان شرقی بیان کرد. 

وی ادامه داد: در همین مدت فعالیت های فرهنگی و ورزشی یازده درصد، ورزش همگانی دو درصد، روستائی و عشایری شش درصد نسبت به سال های قبل از دولت تدبیر و امید با رشد مثبت همراه بوده است. 

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با بیان اینکه 400 برنامه مختلف فرهنگی و ورزشی طی هفته تربیت بدنی در سطح این استان اجرا می شود، گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در ایجاد فضای شاداب و با نشاط برای جامعه و تاکیدات وزیر ورزش و جوانان رویکرد برنامه های ما در این هفته توسعه و ترویج ورزش برای همه، برگزاری رقابت های مختلف ورزشی در جهت توسعه ورزش قهرمانی و برنامه های فرهنگی با محوریت جوانان خواهد بود و امیدوارم گام محکمی برای پیشرفت ورزش برداریم.

اسبقیان، تجلیل از نام آوران و قهرمانان، رقابت ها و جشنواره های ویژه مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه، کارمندان دولت و کارگران، جشنواره فرهنگی و ورزشی روستائیان و عشایر و نیز رقابت های نیروهای مسلح از جمله برنامه های این هفته است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی افزود: این اداره کل توسعه ورزش همگانی و قهرمانی با رویکرد علمی و فرهنگی را دنبال می کند.

اسبقیان افزود: راه اندازی و توسعه پایگاه های ورزش قهرمانی و استعدادیابی، همایش های کوهروی همگانی و خانوادگی در سراسر استان، همایش بزرگ ورزش صبحگاهی، حضور پرشور جامعه ورزشی در نماز عبادی و سیاسی جمعه در تمامی شهرستان ها، سخنرانی امام جماعت در خصوص اهمیت ورزش در خطبه های نماز جمعه، سخنرانی رییس ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها در خطبه های پیش از نماز جمعه، حضور جامعه ورزشی در مزار شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و تجدید بیعت با آرمان های امام راحل و شهدا و دیدار جامعه ورزشی با خانواده شهدا از دیگر برنامه های هفته تربیت بدنی است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان برگزاری مسابقات جهانی زورخانه‌ای در تبریز را اقدامی موثر در جهت نهادینه کردن این ورزش در آذربایجان دانست و خاطرنشان کرد: این ورزش نشأت گرفته از فرهنگ تشیع است و مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر ورزش پهلوانی دارند، گود زورخانه شفابخش است و بنده هر وقت دلم می‌گیرد به زورخانه می‌روم.

وی تصریح کرد: هدف ما توسعه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی است، در همین جهت زورخانه‌هایی در شهرستانهای سراب، میانه، مراغه، ملکان، ورزقان و بناب در حال ساخت است.

وی با اعلام نارضایتی از وضعیت ورزش بانوان، ابراز کرد: در سال‌های اخیر ورزش بانوان رو به رشد بوده است اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد، وضعیت جسمانی بانوی ایرانی با وضعیت یک زن 40 ساله فرانسوی مساوی است، بانوان ایرانی با بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان به دلیل عدم تحرک دست و پنجه نرم می‌کنند.

اسبقیان با اشاره به ترمیم بخشی از ورزشگاه باغشمال تبریز، اظهار کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای ترمیم و نگهداری اماکن ورزشی 10 میلیارد ریال است و ما مجبوریم بر اساس نیاز و اولویت اماکن را ترمیم کنیم، با شهرداری تبریز در خصوص بازسازی این ورزشگاه مذاکراتی صورت گرفته و امیدواریم به عقد تفاهمنامه منجر شود، شهرداری در مسابقات زورخانه‌ای به همراه اسپانسرها هزینه‌ها را بر عهده گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز