استاندار آذربایجان شرقی:

برای ادامه حیات در منطقه احیای دریاچه ارومیه ضروری است

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۷:۵۰:۳۶
کد خبر: ۳۳۶۲۷۱
برای ادامه حیات در منطقه احیای دریاچه ارومیه ضروری است
جبارزاده گفت: عملیات اجرائی انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه با وجود تحریم‌های اقتصادی و بحران ارزی در حال انجام است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که نگاه دولت یازدهم به بحث احیای دریاچه ارومیه، نگاه علمی، فرهنگی و اجتماعی است، افزود: این کار مهم بدون همراهی مردم امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده، با تاکید بر این که احیای دریاچه ارومیه یک کار واجب و ضروری است نه یک پروژه تشریفاتی، گفت: این موضوع باید به یک باور عمومی تبدیل شود.

وی همراهی مردم را در احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: تا زمانی که مردم اراده نکنند این هدف تحقق نمی‌یابد.

جبارزاده بر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه در بین آحاد مردم تاکید کرد و افزود: تشکل‌های مردمی باید در کنار مسوولان با مردم صحبت کنند و آنها را به این باور برسانند که برای ادامه حیات در منطقه، احیای دریاچه ارومیه ضروری است.

وی با بیان این که تشکل‌های مردمی از جنس مردم هستند و تاثیر اقدامات آنها بسیار بیشتر از اقدامات دولتی است، افزود: دولت و شخص رییس جمهور اعلام کرده‌اند که هیچ محدودیتی برای احیای دریاچه ارومیه ندارند، اما آمادگی دولت به تنهایی کافی نیست و باید مردم نیز اراده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که از هر حرکتی در جهت احیای دریاچه ارومیه استقبال می‌کنیم، افزود: نگاه دولت تدبیر و امید به این موضوع، نگاه فرهنگی، اجتماعی و مردمی است و ما به همراهی مردم افتخار می‌کنیم.

وی گفت: اطمینان دارم با همراهی مردم و تلاش و همت تشکل‌های دوستدار محیط زیست و اجرای برنامه‌های مصوب، دریاچه ارومیه در زمان‌بندی تعیین شده به تراز اکولوژیک خود خواهد رسید.

جبارزاده در عین حال از تشکل‌های مردمی حامی محیط زیست خواست فقط و فقط برای احیای دریاچه ارومیه تلاش کنند و اجازه ندهند برخی افراد به بهانه دریاچه ارومیه، با نظام اسلامی تسویه حساب کنند.

وی تصریح کرد: دغدغه ما مشکلات مردم و محیط زیست است و اجازه نخواهیم داد برخی با امیال ناپاک خود در این قضیه به دنبال سودجویی باشند.

جبارزاده همچنین با اشاره به احتمال سوءاستفاده از بحث احیای دریاچه ارومیه در آستانه انتخابات مجلس، از تشکل‌های مردمی خواست با روشنگری و بیان حقایق، جلوی این قبیل کارها را بگیرند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب 26 طرح برای احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: امروز مشکل دریاچه و راهکارهای احیای آن مشخص شده است و در واقع بخش مهم کار را انجام داده‌ایم.

وی با بیان این که تعدادی از این پروژه‌ها خارج از اختیار استانی است با این حال برای اجرای آنها نیز پیگیری می‌کنیم، افزود: انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه یکی از این طرح‌هاست که عملیات اجرایی آن با وجود تحریم‌های اقتصادی و بحران ارزی در حال انجام است و در نوع خود کار بزرگی به شمار می‌رود.

جبارزاده همچنین از لایروبی تمام رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این کار بزرگ نیز بدون بودجه دولتی و با امکانات داخلی دستگاه‌ها و شهرداری‌ها انجام شده و امروز اطمینان داریم که آب رودخانه‌ها واقعا وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

وی با اشاره به وجود 50 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان، گفت: بسته شدن این چاه‌ها و همچنین تغییر الگوی کشت از جمله کارهایی است که باید انجام شود و دولت نیز برای جبران خسارات ناشی از آن از کشاورزان حمایت می‌کند، اما آن‌چه مهم است این است که خود کشاورزان باید به ضرورت چنین کارهایی باور داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی، اجرای تمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه را بدون لطف و رحمت الهی و افزایش بارش‌های آسمانی بی‌نتیجه دانست و گفت: در کنار همه کارها، باید برای نزول رحمت الهی دعا کنیم و این اولین خواسته ما از مردم استان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز