مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز خبر داد؛

افزایش پایداری صادرات گاز به ترکیه با بهره برداری از تاسیسات تبریز

۱۳۹۴/۰۹/۱۸ - ۰۱:۲۲:۰۶
کد خبر: ۳۴۷۴۰۵
افزایش پایداری صادرات گاز به ترکیه با بهره برداری از تاسیسات تبریز
بایبوردی گفت: استفاده از الکتروموتور به جای توربین گاز یکی از نخستین طرح های بزرگ شرکت ملی گاز ایران است که در تاسیسات تبریز اجرا و با همت کارشناسان و متخصصان ایرانی با موفقیت به پایان رسیده است.

بهره برداری از فاز دوم تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز علاوه بر افزایش پایداری صادرات گاز به ترکیه، ظرفیت این ایستگاه را نیز از ٢٤ به ٥٣ میلیون مترمکعب در روز افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز ایران، با اعلام این خبر گفت: این پروژه با هدف افزایش ظرفیت انتقال گاز تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز، پوشش نیاز مصرف منطقه شمال غرب کشور، افزایش صادرات به کشورهای ترکیه، ارمنستان و اجرای طرح معاوضه گاز (SWAP) میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و صادرات گاز به جمهوری خودمختار نخجوان اجرایی شده است.

یدالله بایبوردی افزود: فاز نخست این تاسیسات پیش از این با سه دستگاه توربوکمپرسور با ظرفیت طراحی ٢٤ میلیون مترمکعب در روز با حالت ١+٢ و ٣٦ میلیون مترمکعب در روز با حالت ٠+٣ برای انتقال گاز به شهرهای شمال غرب کشور و صادرات گاز به کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری نخجوان پیش بینی شده بود.

وی یادآور شد: این طرح به صورت EPC اجرا شده و در حالت ١+٥ امکان انتقال روزانه ٦٠ میلیون مترمکعب گاز را دارد.

به گفته بایبوردی، استفاده از الکتروموتور به جای توربین گاز یکی از نخستین طرحهای بزرگ شرکت ملی گاز ایران است که در تاسیسات تبریز اجرا و با همت کارشناسان و متخصصان ایرانی با موفقیت به پایان رسیده است.

مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز اضافه کرد: نیروی محرکه واحدهای فاز ٢ که از نوع الکتروکمپرسور بوده، نخستین بار در شرکت انتقال گاز با نیروی برق به حرکت در آمده و برای تامین ٢٤ مگاوات برق مورد نیاز این الکتروکمپرسورها، پست برق ١١/١٣٢ کیلوولت با ٢ ترانسفورماتور ٤٠ مگاولت آمپر از خط برق ١٣٢ کیلوولت منشعب از پست برق سردرود- آذر تامین شده است.

بایبوردی ادامه داد: با راه اندازی و بهره برداری طرح توسعه تاسیسات تقویت فشار گاز تبریز، ظرفیت انتقال گاز شمال و شمال غرب کشور شامل خط ٤٠ اینچ تبریز- بازرگان، خط لوله ٣٠ اینچ تبریز- ارمنستان، خط لوله ٢٠ اینچ و ٣٦ اینچ تبریز- میاندوآب و خط لوله ٢٤ اینچ تبریز- تسوج - ارومیه بیش از دو برابر مقدار پیشین افزایش یافته است.

مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز درباره مزایای این طرح نیز گفت: راه اندازی سریع و راحت تجهیزات در مقایسه با توربوکمپرسورها، بالا بودن راندمان، نیاز نداشتن به تعمیرات اساسی تا هشت سال، استهلاک کمتر تجهیزات به دلیل نداشتن قطعات داغ و... از جمله مزایای این پروژه است.

وی اعلام کرد: برای بهره برداری از این پروژه بیش از ٢٠ میلیون یورو و ٢٠٠میلیارد ریال هزینه شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز