برای صیانت از منابع آب در ایام نوروز برگزار شد؛

گردهمایی گروه های گشت و کنترل آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۰۳:۱۱:۲۰
کد خبر: ۳۸۴۲۵۹
اولین اقدامات جدی و مدون در قالب برنامه های عملیاتی حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در استان که سهم 50 درصدی تامین نیازهای آبی را به عهده دارد، از سال 79 به طور جدی توسط شرکت آب منطقه ای شروع و اجرا شد.

زنگ خطر وقوع بحران آب در کشورهای واقع شده در کمربند کم آبی و تنش آب کره زمین دست کم از 3 دهه قبل تاکنون توسط کارشناسان فعال در عرصه آب، خاک و محیط زیست به صدا در آمد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، کشورهایی که سیاست های مدیریت این منابع را مبتنی بر حکمرانی آب طراحی و اجرا کردند با مدیریت مشکلات کم آبی خود بر این بحران فایق آمدند و طبعا در کشورهایی که به این اصل مهم توجه کافی نشده امروز با تنش و بحران آب مواجه هستند.

در این میان کشور ما نیز با متوسط بارش سالیانه 250 میلی متری و در آذربایجان شرقی با بارش تقریبی 300 میلی متری در سال جزو مناطق کم بارش محسوب شده و ضروری است که دست اندرکاران امر با هماهنگی مردم به عنوان ذی نفعان اصلی ضمن اجرا و تدوین برنامه های عملیاتی حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع با ارزش و بی بدیل آب و خاک با اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مردم، زمینه ساز توسعه پایدار و بهره برداری بهینه و در حد ظرفیت طبیعی منابع آب استان را فراهم کنند.

در این زمینه اگرچه اولین اقدامات جدی و مدون در قالب برنامه های عملیاتی حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در استان که سهم 50 درصدی تامین نیازهای آبی را به عهده دارد از سال 79 به طور جدی توسط شرکت آب منطقه ای شروع و اجرا شده اما سختی و ابعاد عظیم و پیچیدگی کار در کنار همسو نبودن کامل فعالیت سایر دستگاه های مسئول باعث شده تا وضعیت فعلی منابع استان به ویژه منابع زیرزمینی در وضعیت بحرانی قرار داشته باشد و ناقوس مرگ دریاچه ارومیه نیز به عنوان یکی از مهم ترین دریاچه های داخلی و بی نظیر بین المللی از سال ها قبل به صدا در آید.

البته تاثیرات نامطلوب خشک شدن این دریاچه بر روی اکوسیستم، سلامت حیات و معیشت مردم منطقه و حتی کشور بر همگان روشن بوده و جای آن در این مقال نمی گنجد از این رو شورای حفاظت از منابع آب استان و ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک نهاد قانونی و مؤثر در حفاظت و بهره برداری منابع آب استان و سیاست گذاری مناسب، ضمن ایجاد هماهنگی های عملی مؤثر بین تمام دستگاه های اجرایی مسئول در سطح استان، وظایف دستگاه های دولتی را به نحو مطلوب در این مورد راهبری نموده و اعتقاد راسخ دارد مهم ترین رکن موفقیت این برنامه ها، همراهی کامل مردم با مسوولان اجرایی مرتبط با این امر است تا همانند سایر عرصه ها یار و یاور مسوولین امر باشند و بر مشکلات فایق آیند و با بصیرت بالای دولت و ملت، همدلی و همزبانی آنان، نشان سربلندی و موفقیت را بر سینه ستبر خود بزنند.

بر این اساس نظر به اهمیت آب های زیرزمینی و صیانت از آن ها در راستای جلوگیری از حفاری های غیر مجاز، پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز، قطع انشعاب برق خانه باغ به علت استفاده از برداشت غیرمجاز آب زیرزمینی، جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی و بستر رودخانه ها، توقیف موتور پمپ و تراکتور، توقیف انواع دستگاه های حفاری غیرمجاز موتوری و توقیف انواع دستگاه های حفاری غیرمجاز موتوری، دستی،پمپ آب ها و اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های ذی نفعان اصلی برای تعادل بخشی آب های زیرزمینی در استان و ایفای مسئولیت شرعی، قانونی و اخلاقی نسل حاضر در حفاظت از منابع بدون جایگزین آب های زیرزمینی و فراهم نمودن امکان استفاده از آن برای نسل های آینده، با همت مجریان طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، گردهمایی گروه های گشت و کنترل آب های زیرزمینی آذربایجان شرقی برای صیانت از منابع آب در ایام نوروز در کارخانه لوله سازی و کانالیت آذرشهر برگزار شد.

معاون بهره برداری از منابع آبی آذربایجان شرقی در گردهمایی گروه های گشت و کنترل آب های زیرزمینی استان برای صیانت از منابع آب در ایام نوروز ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های شبانه روزی این اکیپ اظهار داشت: در سایه فعالیت های بی شائبه این گروه ها، همکاری مسوولان قضایی و نیروی انتظامی استان ها و شهرستان ها عملکرد ما نسبت به سال های گذشته چهار برابر شده است.

مهندس جلیل زاده در این راستا از فعالیت های شبانه روزی گروه های گشت و کنترل آب های زیرزمینی استان در ایام نوروز خبر داد و با بیان اینکه بیش تر تخلفات در زمینه آب در ایام نوروز اتفاق می افتد، در تبیین اهداف این گردهمایی ابراز داشت: ما در اینجا جمع شده ایم تا نشان دهیم که به عنوان پیشقراولان حفاظت و صیانت از منابع آبی در مقابل هرگونه تعدی به منابع آبی، بستر و حریم رودخانه ها بایستیم.

وی در این راستا تصریح نمود: برای راحتی و آسایش مردم  و ادامه حیات آنان ما در کنار مردم هستیم، نه در مقابل آن ها.

مهندس غفارزاده ضمن تقدیر و تجلیل از زحمات یکساله 30 گروه گشت و کنترل آب های زیرزمینی استان با بیان اینکه ما امسال این تعداد را از 30 اکیپ به 43 اکیپ افزایش داده ایم و مصمم هستیم تا با تمام قوت و انرژی در سال 95 هم بهتر عمل کنیم، اظهار داشت: ما در عید امسال برنامه ویژه ای داریم و با فعالیت شبانه روزی تمامی 43 اکیپ فعال در سطح استان و شهرستان ها از آب های زیرزمینی و منابع آبی استان مان حفاظت کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه ما همیار مردم هستیم و برای حفاظت از منابع آبی و تداوم حیات آذربایجان و دشت های آن باید با هم صدایی با یکدیگر آن ها را توجیه کنیم و مردم را از خطرات برداشت های غیر مجاز از منایع آبی آگاه سازیم تا وضعیت دشت های ما رفته رفته مثبت شود.

در پایان این مراسم از کارشناسان برگزیده گروه های گشت و کنترل شهرستان های استان از جمله؛ آذرشهر، اهر، ملکان، مراغه، بناب، میانه، شبستر و ... تجلیل به عمل آمد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز