مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی بر بومی سازی در زمینه قرآن تاکید کرد

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۱۵:۲۱:۴۲
کد خبر: ۴۳۰۳۸۹
مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی بر بومی سازی در زمینه قرآن تاکید کرد
مصائبی گفت: در برخی از استان‌ها به اندازه‌ای بر تربیت اسلامی افراد توجه دارند که در مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد چند نماینده از آن استان هستیم.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی بر بومی سازی در زمینه قرآن تأکید کرد و گفت: در برخی از استان‌ها به اندازه‌ای بر تربیت اسلامی افراد توجه دارند که در مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد چند نماینده از آن استان هستیم و این نشان‌دهنده توجه و عملکرد خوب در راستای قرآن است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی مصائبی، در خصوص مهجوریت زدایی از قرآن، با بیان اینکه کمبود بررسی تبلیغ صحیح نسبت به قرآن از دلایل مهجوریت قرآن به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: مهجوریت در عمل به قرآن در ابعاد اجباری و یا اختیاری باید شناسائی شود.

وی افزود: طبق دستورات قرآن کریم، اجبارهایی در قرآن کریم موجود است که عدم عمل به آن باعث اجرائی شدن این اوامر می‌شود.

حجت‌الاسلام مصائبی، ادامه داد: در برخی بخش‌های قرآن نیز دستورات اختیاری موجود است که باید به این دو عامل از نظر مهجوریت توجه بشود تا پررنگی مهجوریت در هر کدام از این بخش‌ها مشخص شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، از عوامل دیگر برای مهجوریت بررسی در قرائت و فهم به قرآن دانست و تأکید کرد: امروزه آغازگر تمامی جلسات عمومی با قرآن چه به صورت زنده و چه به صورت پخش شروع می‌شود و این نشان دهنده این است که تقریبا مشکلی در قرائت وجود ندارد.

وی با استناد به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اینکه بزرگترین مشکل در تدبر به آن است گفت: فهم قرآن از جمله اساسی‌ترین مشکل محسوب می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بررسی مهجوریت قرآن در عام و در مجامع علمی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، مهم دانست و ادامه داد: باید این عوامل را از نظر قرائتی و هم از نظر فهمی بررسی کرد.

وی در خصوص بررسی میزان اطلاع مردم، مدارس، حوزه‌های علمیه و ... از قرآن، بیان کرد: باید به این موضوع تأمل فراوانی انجام پذیرد تا دلایل اصلی مهجوریت قرآن کریم مشخص و آشکار شود.

حجت‌الاسلام مصائبی اظهار کرد: نیاز به تشکیل مستمر جلساتی در زمینه قرآن وجود دارد تا بتوان تک تک این مسائل را به صورت دقیق و علمی بررسی کرد و در نهایت نتیجه خوبی به دست می‌آید.

وی خاطرنشان کرد کرد: اگر به این موضوع به صورت وسیع نگاه کرد، افرادی هستند که با اینکه هیچ مسئولیتی در زمینه قرآن ندارند ولی در ابعاد مختلف قرآن به صورت تجربی یا علمی کار کرده‌اند و نظرات و پیشنهادات خوبی در این زمینه خواهند داشت.

 حجت‌الاسلام مصائبی بر بومی سازی در زمینه قرآن تأکید کرد و افزود: در برخی از استان‌ها به اندازه‌ای بر تربیت اسلامی افراد توجه دارند که در مسابقات بین‌المللی قرآن شاهد چند نماینده از آن استان هستیم و این نشان‌دهنده توجه و عملکرد خوب در راستای قرآن است.

وی افزود: در مقابل استان‌هایی وجود دارد که حتی نمی‌توانند تا مسابقات کشوری پیش روند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان آذربایجان‌شرقی در پایان یادآور شد: شاید از بعد اسمی و تبلیغی به این مسائل توجه کنیم ولی در عمل هیچ فعالیتی نشان ندهیم و این جلسات مقدمه‌ای برای بررسی تمامی راهکارها و مشکلات موجود و کسب نتایج مطلوب و علمی می‌باشد

 

نظر شما