وزیر امور اقتصادی و دارایی:

گازرسانی روستایی مصداق اقتصاد مقاومتی است

۱۳۹۵/۰۶/۰۵ - ۱۲:۴۰:۵۴
کد خبر: ۴۵۰۹۴۵
گازرسانی روستایی مصداق اقتصاد مقاومتی است
طیب نیا گفت: طرح گازرسانی به مناطق روستایی جزو طرح هایی بوده که بدون اتکا به منایع بودجه ای دولت به انجام می رسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و نماینده ویژه هیات وزیران در پروژه های افتتاحی آذربایجان شرقی به مناسبت هفته دولت گفت: امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و پروژه های گازرسانی به روستاها یکی از مصادیق مهم شعار سال است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، علی طیب نیا در آیین افتتاح پروژه های شرکت گاز آذربایجان شرقی در گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: روند پروژه های گازرسانی روستایی در آذربایجان شرقی مطلوب و قابل تمجید است.
وی با بیان اینکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی عدالت بود، آن را توزیع متناسب امکانات و درآمدها در حوزه جغرافیایی شهرها و روستاها عنوان کرد و افزود: ما کشوری هستیم که بیشترین مخازن و ذخایر نفت و گاز دنیا را داریم و شایسته نیست مردم، به ویژه ساکنان مناطق روستایی و صنایع کشورمان از این موهبت الهی محروم باشند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تحلیل شرایط اقتصادی کنونی و ضرورت فاصله گرفتن از اتکای محض پروژه های عمرانی و خدماتی به منابع دولتی، گفت: طرح گازرسانی به مناطق روستایی جزو طرح هایی بوده که بدون اتکا به منایع بودجه ای دولت به انجام می رسد.
وی با ابراز خرسندی از تخصیص اعتبارهای مناسب به پروژه های گازرسانی روستایی اعلام کرد: در سال 94 چهار هزار میلیارد تومان و در سال جاری پنج هزار میلیارد تومان در طرح های گازررسانی روستایی سرمایه گذاری می شود و نتیجه آن ارتقای رفاه مردم و رضایتمندی آنهاست.
طیب نیا اضافه کرد: بخشی از مناطق کشور مانند استان سیستان و بلوچستان به طور کامل از دسترسی به نعمت گاز طبیعی از سال های گذشته محروم بوده اند ولی اکنون هم به مناطق شهری و هم به مناطق روستای این استان ها گازرسانی می شود.
وی گفت: گازرسانی در آذربایجان شرقی نیز به جهت اینکه استانی واقفع در اقلیم سردسیر است، اهمیت بالایی دارد و شاید شبیه آبرسانی است البته انقلاب ما این امتیاز را داشته که همه مناطق را از نعمت آب بهره مند کرده است و اکنون اغلب روستاها شاهد گازرسانی هستند و امیدوارم در آینده نزدیک جشن گازرسانی صددرصدی به مناطق شهری و روستایی را برگزار کنیم.
وی توسعه گازرسانی به مناطق روستایی از این بعد که بنگاه های اقتصادی و تولیدی هم در چرخه تولید قرار می گیرند، حائز اهمیت خواند و افزود: گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش ضریب رفاه مردم این مناطق، کمک به واحدهای اقتصادی و تولیدی نیز هست و از این جهت هم برای ما پراهمیت است.
نماینده ویژه هیات وزیران با بیان اینکه سه سال است که دوران بسیار سختی را به لحاظ محدودیت های درآمدی و امکاناتی تجربه می کنیم، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم درآمدهای نفتی به خاطر تحریم های شدید و تحت الشعاع قرار گرفتن صادرات نفت کاهش یافت و بدتر اینکه دسترسی به منابع مالی حاصل از فروش نفت ناچیز هم محدود شد به طوری که همین درآمد ناچیز نیز به طور کامل در اختیار ما قرار نداشت.
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در حالی درآمدهای دولت کاهش شدیدی یافت که امکان کاستن از هزینه های جاری مانند حقوق کارمندان وجود نداشت و باید به ناچار اعتبارات عمرانی کاهش می یافت اما با تدبیری که دولت یازدهم به کار بست نه تنها اعتبارهای عمرانی کم نشد و اجرای طرح های زیرساختی با تاخیر مواجه نگردید بلکه سال به سال نیز این بودجه ها رشد نشان می دهد. 
طیب نیا یادآور شد: بودجه 15 هزار میلیارد تومانی عمرانی دولت در سال 91 به 22 هزار میلیارد تومان در سال 92 و 30 هزار میلیارد تومان در سال های 93 و 94 رسید که مایه خوشحالی است.
وی روش به کار گرفته شده برای جبران این نقیصه را واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به نهادهای عمومی و یا بخش خصوصی اعلام و اظهار کرد: دولت به وزیران و استانداران ابلاغ کرد باید منابع جدیدی برای اجرای طرح های نیمه تمام که برای تکمیل آن ها به 500 هزار میلیارد تومان نیاز بود، تعریف شود و خوشبختانه با اهتمام صورت گرفته امروز شاهد ارتقای اعتبار عمرانی به رغم محدودیت های فراگیر و پایدار مالی هستیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد شدید از عدم تخصیص درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل های سوخت در طول دولت گذشته برای جبران خلاءهای ایجاد شده، از آن به عنوان محدودیت دیگر دولت یازدهم نام برد و افزود: به جای اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت ها در اختیار دولت قرار می گرفت و در توسعه زیرساخت ها استفاده می شد بدون هدف و در اقدامی بحث برانگیز به جیب همه اقشار جامعه، اعم از دارا و ندار سرازیر شد.
وی با بیان اینکه سالانه 42 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت می شود، گفت: پیش بینی ما این است که در سال جاری و در خوش بینانه ترین وضعیت، درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های سوخت 31 یا 32 هزار میلیارد تومان باشد اما 10 هزار میلیارد تومان هم باید از جیب دولت برای تامین یارانه های نقدی برداشته و به مردم پرداخت کنیم.
طیب نیا گفت: بارها گفته شده اگر پرداخت یارانه ها محدود و منحصر به افراد و اقشار خاصی بود، توجیه داشت اما وقتی بین همه مردم از نیازمند گرفته تا ثروتمند پرداخت می شود این عین بی عدالتی، ظلم و ناکارآمدی است و هیچ عقل سلیم و منطقی نمی تواند از آن حمایت کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، هفته دولت را از دو جهت حائز اهمیت ویژه دانست و اظهار کرد: از این بعد که هفته دولت مصادف با سالروز و فاجعه تروریستی شهادت دولتمردان بزرگ، شهیدان رجایی و باهنر است این فرصت را می دهد که الگوی حکومت داری آنها یادآوری شده و سرلوحه فعالیت هایمان قرار گیرد.
وی گفت: از بعد دیگر هفته دولت فرصت مرور عملکرد و کارنامه دولت است تا نقاط ضعف و قوت مطرح شود تا نقاط قوت تثبیت وی تقویت گشته و نقاط ضعف برطرف گردد.
وی تاکید کرد: بیان نقاط ضعف به فرموده مقام معظم رهبری باید توام با ارائه راهکار و دارای خصوصیت انصاف باشد ضمن اینکه این انتظار را داریم که با برجسته شدن نقاط قوت، از تلاش ها و کوشش های دولتمردان قدردانی شود تا زمینه تعمیق و تحکیم این ویژگی ها فراهم شود.
در این آیین از پروژه های شرکت گاز استان در گرامیداشت هفته دولت بهره برداری شد افتتاح گازرسانی همزمان به 83 نقطه روستایی استان با تحت پوشش قرار دادن بیش از پنج هزار خانوار روستای با اعتباری بالغ بر 282 میلیارد ریال و افزایش ظرفیت ایستگاه های سی جی اس (CGS) شهرهای ملکان، آذرشهر، میانه و ورزقان برای تامین مستمر جریان گاز طبیعی با اعتباری افزون بر 122 میلیارد ریال این پروژه ها را شامل می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده ویژه هیات وزیران برای حضور در آیین افتتاح طرح های عمرانی و خدماتی هفته دولت به آذربایجان شرقی سفر کرده بود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز