استاندار آذربایجان شرقی:

نمایشگاه فناوری با حضور وزیر کشور افتتاح می شود

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۰۵:۰۸:۳۶
کد خبر: ۴۷۹۷۶۸
نمایشگاه فناوری با حضور وزیر کشور افتتاح می شود
جبارزاده گفت: این نمایشگاه روز پنج‌شنبه 20 آبان در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز آغاز به کار می‌کند.

استاندارآذربایجان شرقی از افتتاح چهارمین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی با حضور وزیر کشور خبر داد و گفت: این نمایشگاه روز پنج‌شنبه 20 آبان در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتراسماعیل جبارزاده در نشست ستاد اجرایی چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز (ربع رشیدی)، با ابراز خرسندی از ایجاد فضای همکاری و تعامل بین دانشگاه‌های مختلف و بخش خصوصی استان، گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما ایجاد ارتباط بین بدنه علمی و صنعتی استان بود و امروز شاهد آن هستیم که در سایه تلاش‌های صورت گرفته این ارتباط به نحو شایسته‌ای برقرار شده است.

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی بدون تکیه ‌بر شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش فناوری امکان‌پذیر نیست، افزود: همه راه‌هایی که در صنعت، کشاورزی و خدمات به روش‌های سنتی باید برویم را رفته‌ایم، اما هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد کشور باشد.

جبارزاده خاطرنشان کرد: همه اقتصادهای موفق دنیا بر پایه فناوری‌ها و علوم جدید و تولیدات دانش‌محور انجام‌شده و ارزش‌افزوده‌ای که از این بخش نصیب اقتصاد می‌شود با هیچ روش قدیمی دستگاه‌محور و مواد اولیه محور قابل قیاس نیست، امروز خلق ثروت صرفا در ایده‌ها و فناوری‌های جدید بوده و لازم نیست خیلی هم به دنبال تجهیزات و امکانات مادی و فیزیکی باشیم.

وی با بیان این که امروز نیروی انسانی ماهر و متخصص خود یک ثروت بزرگ است، افزود: به‌جای این که به دنبال ایجاد فضای بزرگ برای صنعت و خدمات و کشاورزی باشیم باید هر عضو هیات ‌علمی و هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی را به عنوان یک واحد خلق ثروت تلقی کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که از زمان ورود به استان در سال 92 به دنبال بستر قانونی ورود به بحث‌های فناوری بودیم، افزود: تنها بستر موجود در این زمینه شورای پژوهش بود که آن را فعال کردیم و نتیجه آن برپایی نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته بود که امروز شاهد برگزاری چهارمین دوره آن با یک هزار و 600 طرح هستیم.

وی با بیان این که این نمایشگاه فرصت بزرگی برای ستادهای حوزه فناوری است، گفت: ستادهای فناوری در دولت گذشته در استان وجود نداشت و کار خاصی در زمینه پژوهش و فناوری در استان انجام ‌نشده بود، اما در سال‌های اخیر کارهای بسیار ارزشمندی انجام‌ شده و این ستادها هم‌اکنون فعال هستند.

جبارزاده با تاکید بر حضور فعال دانشگاه‌های استان در نمایشگاه‌ فناوری‌های پیشرفته، گفت: این نمایشگاه متعلق به همه استان است و هرکدام از ادارات ما می‌توانند بخشی از امور مربوط به خود را در این نمایشگاه هدف‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر حمایت از طرح‌های ارایه شده در این نمایشگاه، تاکید کرد: باید فضایی ایجاد شود تا مردم بتوانند با صاحبان صنایع، اساتید دانشگاه‌ها و فناوران آشنا شده و این گروه‌ها با هم ارتباط داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت تجاری‌سازی طرح‌های ارایه‌شده، گفت: هرچه از طریق نمایشگاه فروش داشته باشیم قطعا زمینه تجاری‌سازی فناوری در استان توسعه خواهد یافت و امیدواریم با فروش و عرضه این طرح‌ها انگیزه بالایی در صاحبان ایده‌ها ایجاد شود.

وی همچنین خواستار ارایه طرح‌های این نمایشگاه در فن‌بازار تهران شد و گفت: حضور این طرح‌ها در نمایشگاه‌های دیگر فرصت مناسبی برای تجاری‌سازی آنها خواهد بود.

مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی از حضور پنج هیات تخصصی از کشورهای چین، مالزی، فرانسه، اتریش و ترکیه در چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز خبر داد و گفت: تعداد طرح های واصله به نمایشگاه 1600 طرح است که 549 طرح از استان‌های دیگر و 16 طرح از کشورهای خارجی است.

علی جهانگیری محوریت اصلی نمایشگاه برای طرح های در مرحله تجاری سازی است که این طرح ها براساس کاربرد در زون های تخصصی مجزا شده و به نمایش گذاشته خواهد شد .

وی افزود: علاوه بر این برنامه ها، جشنواره شهر خلاق نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی منطقه و به عنوان بستر و زمینه سازی برای حضور طبقه خلاق و دانشگر در تبریز  برگزار خواهد شد که شامل سخنرانی و مسابقه، طراحی لوگو و نمایشگاه شهر خلاق خواهد بود.

 

نظر شما