رییس مرکز برنامه‌ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی:

بودجه بخش پژوهش در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است

۱۳۹۵/۰۸/۲۶ - ۰۴:۰۳:۱۵
کد خبر: ۴۸۲۱۲۱
بودجه بخش پژوهش در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است
کریمی گفت: هدف از پژوهش حل یک مساله است اما متاسفانه در برخی از موارد، تحقیق و پژوهش به یک امر صوری و فرمالیته تبدیل شده و پدیده‌هایی مانند خرید و فروش پایان‌نامه، فاجعه است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی گفت: بودجه بخش پژوهش در دولت تدبیر و امید بیش از 100 درصد افزایش داشته و در سال جاری 120 هزار میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، علیرضا کریمی در جلسه هماهنگی و سیاست‌گذاری ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش، با اشاره به اهمیت پژوهش در ابعاد مختلف زندگی، گفت: با وجود این که پیشرفت کشورها در سایه توجه به تحقیق و پژوهش است، اما در کشور ما بدون تعارف آن‌چنان که باید به این موضوع توجه نشده است.

وی با اشاره به حکم قانون برنامه پنج‌ساله توسعه مبنی بر افزایش سالانه نیم درصدی سهم بخش پژوهش از تولید ناخالص ملی، گفت: بر اساس این قانون باید بودجه بخش پژوهش در پایان برنامه به 3 درصد از تولید ناخالص ملی می‌رسید که متاسفانه در دولت گذشته این اتفاق نیفتاد.

کریمی افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم بودجه این بخش بالای 100 درصد افزایش یافته و در سال جاری 120 هزار میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که عرصه آموزش عالی با بحث پژوهش گره خورده است، گفت: هدف از پژوهش حل یک مساله است، اما متاسفانه در برخی از موارد، تحقیق و پژوهش به یک امر صوری و فرمالیته تبدیل شده و پدیده‌هایی مانند خرید و فروش پایان‌نامه، فاجعه است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد همه بخش‌های جامعه در حد توان خود در ارتقای بخش پژوهش بکوشند.

معاون پژوهشی دانشگاه تبریز هم در این نشست تبیین اهمیت پژوهش در جامعه را مهم‌ترین هدف از برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش ذکر کرد و گفت: در هر بخشی که از پژوهش حمایت شده موفق بوده‌ایم و دستاوردهای حوزه‌هایی مانند نانو، سلول‌های بنیادی و صنایع دفاعی نمونه‌ای از نتیجه این حمایت‌هاست.

محمد مقدم با اشاره به این که با وجود افزایش بودجه بخش پژوهش، هنوز هم سهم این بخش از تولید ناخالص ملی بسیار ناچیز است، افزود: دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه بحث‌های پژوهشی دارند؛ اما نقش اصلی را در این زمینه دولت ایفا می‌کند.

در این نشست در خصوص ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش و تشکیل کمیته‌های تخصصی گرامی‌داشت این هفته در استان بحث و تصمیم‌گیری شد.

 

نظر شما