معاون استاندار آذربایجان شرقی:

کاهش میانگین سنی مصرف مواد مخدر به ۲۱ سال هشداری به مسئولان و اولیای جوانان است

۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۱۵:۲۵:۲۹
کد خبر: ۴۸۵۰۵۵
کاهش میانگین سنی مصرف مواد مخدر به ۲۱ سال هشداری به مسئولان و اولیای جوانان است
شبستری گفت: اثرات زیانبار مصرف مواد مخدر صنعتی به نسبت مواد مخدر سنتی بالا بوده و موجب شیوع بیماری های واگیردار مثل ایدز و هپاتیت در جامعه می شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: میزان مصرف مواد مخدر صنعتی در جامعه و وابستگی به آن نسبت به مواد مخدر سنتی روبه افزایش و این روند نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سعید شبستری در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: اثرات زیانبار مصرف مواد مخدر صنعتی به نسبت مواد مخدر سنتی بالا بوده و موجب شیوع بیماری های واگیردار مثل ایدز و هپاتیت در جامعه می شود.

وی با بیان اینکه در اثر مصرف مواد مخدر صنعتی، اعتیاد و رفتارهای پرخطر در جامعه افزایش می یابد، اظهار کرد: کاهش میانگین سنی مصرف مواد مخدر به 21 سال هشداری به مسئولان و اولیای جوانان بوده و آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید به این گروه سنی توجه بیشتری کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اقدام های نیروی انتظامی استان در برخورد با قاچاقچیان یادآوری کرد: در 7 ماه گذشته نیروهای انتظامی بیش از 1 تن مواد مخدر را کشف و 12 هزار و 900 معتاد را در قالب 21 باند شناسائی و دستگیر کرده اند.

شبستری، با بیان اینکه سرانه مصرف مشروبات الکلی در کشور بالا بوده و در این ارتباط رتبه 19 را در بین کشورهای جهان داریم، ادامه داد: مصرف مشروبات الکلی تبعات زیادی را به امنیت و سلامت جامعه وارد می کند و موجب بروز رفتارهای پرخطر مانند زورگیری و باج گیری می شود.

وی گفت: مصرف تنباکوهای خارجی با برندهای خاص موجب افزایش شیوع بیمارهای تنفسی در جامعه و اعتیاد به مواد مخدر می شود.

شبستری با بیان اینکه 28.5 درصد معادل یک سوم مردان استان سیگاری هستند، افزود: مصرف مواد دخانی دروازه ورود به اعتیاد است و باید در دو بعد انتظامی و پیشگیری با آن مقابله کرد.

وی، گفت: فعالیت های مرکز ماده 16 استان بی نظیر و نمونه کشوری است و نشان از عزم بالای مردم، ورود خیران و همکاری بین بخشی بالای دستگاه ها برای کنترل و جلوگیری از افزایش مصرف مواد مخدر دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: امسال بیش از چهار هزار نفر در این مرکز پذیرش و از خدمات آن برخوردار شده اند.

شبستری با بیان اینکه باز کردن مرکز ماده 16 برای بازپروری معتادان انگشت نما یک مقوله و سرپا نگه داشتن آبرومندانه آن مقوله دیگری است که اتفاق افتاده است، اظهار کرد: امیدواریم که بسترهای قانونی برای برخورداری از مزیت های بیمه سلامت در این مرکز هر چه زودتر فراهم شود.

وی از دستگاه های فرهنگی و رسانه ها خواست مردم را از اثرات سوء مصرف مواد مخدر بیشتر آگاه کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: براساس یافته های علمی بیش از 85 درصد معتادان سابقه مصرف سیگار و قلیان دارند.

محمدعلی نصرتی، از سیگار و قلیان به عنوان دروازه ورود به اعتیاد نام برد و افزود: شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در جامعه نگران کننده بوده و در فضای مجازی نیز نوع تهیه و مصرف مواد مخدر آموزش داده می شود.

وی اظهار کرد: جمعیت قابل توجهی از جامعه که بدنبال افزایش انرژی، شادابی و قدرت جنسی و شب زنده داری هستند، از این مواد مخدر صنعتی استفاده می کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه همه باید نگران این وضعیت باشند، گفت: همه باید در این خصوص دغدغه داشته باشند و آرام و قرار نداشته باشند و احساس مسئولیت کنند.

نصرتی ادامه داد: مصرف این نوع مواد با سرعت و مانند سیل بنیان کن در حال گسترش بوده و باید از ظرفیت های جامعه برای مقابله با آن استفاده کنیم.

وی، آوردن مردم به صحنه با استفاده از ظرفیت های دستگاه ها و ادبیات قوی را ضروری دانست و یادآور کرد: مردم باید به مفهوم واقعی از اثرات این بلای ویرانگر آگاه شوند و وارد میدان شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز