پس از ۲۰ سال و با تزریق ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۵؛

فاز نخست پارک‌موزه‌ دفاع‌مقدس در روزهای آتی افتتاح می‌شود

۱۳۹۵/۱۱/۱۷ - ۱۲:۰۶:۰۸
کد خبر: ۵۱۵۹۷۳
فاز نخست پارک‌موزه‌ دفاع‌مقدس در روزهای آتی افتتاح می‌شود
شهردار تبریز از اتمام عملیات اجرایی ساختمان پارک‌موزه‌ دفاع مقدس و افتتاح فاز نخست این پروژه فرهنگی پس از ۲۰ سال، در روزهای آتی خبر داد.

شهردار تبریز از اتمام عملیات اجرایی ساختمان پارک‌موزه‌ دفاع مقدس و افتتاح فاز نخست این پروژه فرهنگی پس از ۲۰ سال، در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتر صادق نجفی با اعلام این خبر اظهار داشت: ایجاد مرکزی که با نگاهی تخصصی و جامع، ابعاد مختلف تاریخی، سیاسی و اجتماعی سال‌های حماسه‌خیز دفاع مقدس را تبیین کند، از ضرورت‌های مهم فرهنگی  است؛ به همین منظور، اجرای پروژه مهم پارک موزه دفاع مقدس از سال‌ها پیش، مورد توجه شهرداری تبریز قرار گرفته است.

وی تکمیل پروژه‌های قدیمی شهر را رویکرد کلی شهرداری تبریز عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه در طول ۲۰ سالی که از آغاز پروژه پروژه پارک موزه دفاع مقدس مهم می‌گذرد، روند اجرای این پروژه با ماهیت فرهنگی و ارزشی آن هم‌خوانی نداشت؛ از این رو، در سال‌های اخیر شهرداری تبریز، تمام تلاش خود را برای تقویت بودجه و تسریع در اجرای آن به کار گرفت.

شهردار تبریز یادآور شد: شهرداری تبریز تا کنون ۲۷ میلیارد تومان برای پیشرفت پارک‌موزه دفاع مقدس، تزریق کرده است که از این اعتبار، ۱۰ میلیارد تومان آن مربوط به سال جاری بوده است.

دکتر نجفی متذکر شد: تلاش عوامل طراحی و اجرای این پروژه، ایجاد مرکزی است که با هویت معماری متناسب با مفاهیم ایثار و حماسه، نقش محتوایی و کارساز در معرفی ابعاد دفاع مقدس را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: فاز نخست پروژه شامل ساختمان اصلی به مساحت ۶۵۰۰ متر مربع، در ۴ طبقه با نماکاری هشت وجهی، برگرفته از معماری اسلامی و ایرانی طراحی و اجرا شده و در روزهای آتی افتتاح می‌شود؛ ضمن این‌که فاز دوم نیز که شامل محوطه بیرونی و بخش‌های جنبی است، با توجه خاصی که در برنامه و بودجه سال آتی پیش‌بینی شده، سال آینده قابل‌افتتاح خواهد بود.

شهردار تبریز با اشاره  به پیش‌بینی فضاهای جنبی آموزشی و رفاهی و سایر الزامات در این مجموعه عظیم، ادامه داد: در چشم‌انداز کلی این پروژه، اجرای بیش از ۳۰ طرح پیش‌بینی شده که از آن‌جمله می توان به سردرب، یادمان‌های شهدا، رواق های حکاکی شده با آیات قرآنی، مسیرهای دسترسی، پارکینگ و طرح پرچم، با بهکار گیری بهترین فناوری‌های عمرانی اشاره کرد.

دکتر نجفی با بیان این‌که بخش عمده‌ای پروژه‌های عمرانی شهرداری تبریز با هدف تقویت زیرساخت‌های فرهنگی پیگیری می‌شود، اظهار داشت: این مجموعه نفیس، در کنار پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی و احیای مجموعه مقبرالشعرا، سه مزیت مهم و اساسی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شهر تبریز به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است کارگاه های آموزشی و فرهنگی و آثار مربوط به دفاع مقدس، رواق های حکاکی شده با آیات قرآنی به همراه مفاهیم دفاع مقدس نیز جهت استفاده در نمای ساختمان موزه بکار گرفته شده است و احداث سردرب ورودی از طرف خیابان استاد معین، یک باب پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰ دستگاه خودرو، سالن اجتماعات با ظرفیت ۳۷۰ نفر و مسیر ویژه شهروندان کم توان برای دسترسی آسان به ساختمان موزه نیز از دیگر مشخصات این پروژه محسوب می گردد.

تکنولوژی های جدید بکار رفته در این پروژه شامل اجرای دیوار تری دی پانل نما و سالن آمفی تئاتر با سیستم اکوا پانل، اجرای پانل گنبد با بتن سبک لیکا بصورت سه بعدی، اجرای عایق رطوبتی پایه سیمانی در نما، استفاده از سقف کاذب کناف در سقف طبقات، استفاده از سیستم اعلام حریق با استفاده از کابل های نسوز اروپائی، استفاده از سیستم صاعقه گیر الکترونیکی LPI با سیستم گوی های گردان، از جمله امکانات و تجهیزات این مجموعه عظیم است.

 

نظر شما