معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

موسیقی عاشیقی عاملی برای وحدت ماست /خانه هنرمندان موسیقی عاشقی در تهران راه اندازی می شود

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۰۸:۵۲:۰۹
کد خبر: ۵۵۰۵۶۸
موسیقی عاشیقی  عاملی برای وحدت ماست /خانه هنرمندان موسیقی عاشقی در تهران راه اندازی می شود
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی عاشیقی موسیقی هویتی و ملی ماست و در همه‌ی اعصار برای ما انگیزه اساسی ایجاد کرده تا وحدت خود را حفظ نماییم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، "علی مرادخانی"  در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی عاشیقی در تبریز،‌تصریح کرد: هنر به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزار تاثیرگذار و یکی از مولفه های جریان ساز در بستر جهانی شدن فرهنگ، مجال تجلی می یابد و در این میان هنر عاشیقی در کنار انواع دیگر موسیقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: در موسیقی عاشیقی هم نگاه سنت بر آن حاکم است و هم مضامین و نگرش های معاصر را می بینیم که در آن معانی و مفاهیم بسیار زیبای انسانی، اسلامی و دینی و میهنی نهفته است.

وی با بیان اینکه این موسیقی هویت ملی را معرفی می کند، اظهار کرد: از اینکه نتوانیم بنا به هر علتی این موسیقی پاک و بی آلایش را نگه و پاس بداریم و به درستی به آیندگان بسپاریم احساس نگرانی می کنم، اما وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است در این مسیر گام های محکم و اساسی تری بردارد.

مرادخانی ادامه داد: بر همین اساس به دنبال ایجاد و راه اندازی خانه هنرمندان موسیقی عاشیقی در تهران هستیم تا این مرکز، محلی برای پیگیری مسایل و مشکلات مختلف هنرمندان این عرصه فاخر باشد و مساله مهم بیمه هنرمندان نیز در این مرکز حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه موسیقی عاشیقی به دلیل دارا بودن غنای فرهنگی و انسانی باید در بخش های مختلف جامعه و مراسم های مختلف ترویج و گسترش یابد، گفت: اجرای این موسیقی باید به بطن و متن مراسم های مختلف وارد شود ، چون موسیقی عاشیقی سرشار از درس آزادگی، قهرمانی و زندگی است.

مرادخانی ، برگزاری سومین جشنواره موسیقی عاشیقی در تبریز را گامی مهم و موثر در اشاعه و شناخت استعدادهای برتر این هنر بی بدیل دانست و افزود: امیدواریم با ایجاد خانه هنرمندان عاشیق در تهران و همچنین ایجاد انجمن این هنر در تبریز شاهد هر چه پربارتر و باشکوه برگزار شدن چنین جشنواره هایی در سال های آینده باشیم.

وی ادامه داد: برای رونق و ترویج موسیقی عاشیقی باید در تبریز مراکز آکادمیک و آموزشی در سطح بین الملل ایجاد شود تا هنرمندان این عرصه بتوانند به راحتی در داخل کشور مدارک و گواهی نامه های مربوطه را دریافت کنند.

گفتنی است جشنواره موسیقی  عاشیقلار با هدف صیانت از فرهنگ و هنر بومی و اصیل منطقه، مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان، ایجاد زمینه برای گرایش جوانان به سوی هنر و موسیقی اصیل و بومی، ایجاد بستر مناسب برای افزایش نشاط اجتماعی و عمومی شهروندان، شناسایی و معرفی استعدادهای هنری استان و گسترش زمینه های فرهنگی بین شهروندان در سه بخش گروهی، تک خوانی و تک نوازی به صورت رقابتی برگزار شد.

همچنین همزمان با اختتامیه این جشنواره از استاد عاشیق "علسگر مرندی" و استاد عاشیق "یداله عیوض پور" تجلیل و یاد و نام زنده یاد عاشیق "رسول قربانی"نیز گرامی داشته شد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز