پیام آیت‌الله مجتهد شبستری به سومین جشنواره بین‌المللی هنر اسلامی

جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز اقدامی شایسته برای نشان دادن عظمت اسلام است

۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۴:۲۵:۲۳
کد خبر: ۵۵۴۹۲۳
جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری تبریز اقدامی شایسته برای نشان دادن عظمت اسلام است
آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پیامی سومین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی را اقدامی شایسته برای نشان دادن عظمت و بزرگی اسلام عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، متن پیام آیت الله شبستری به شرح زیر است:

 

الحمدلله رب العالمین الصلاه والسلام علی رسول الله و اله الطبین الطاهرین و صحبه المنتجبین

برگزاری سومین جشنواره  بین المللی خلاقیت و نو آوری تبریز در هنر های اسلامی و صنایع دستی از جمله شایسته ترین اقدامات در عرصه توجه به قالب های هنری با محتوای دینی و اسلامی میباشد.

 تجلیل از هنرمندان جهان اسلام تنها تجلیل از یک هنرمند و اثر هنری نیست بلکه تجلیل از اخلاق،حکمت و صداقت و راستی و همه آنچه که در روح و محتوای دین آسمانی اسلامی آماده است نیز میباشد.

 ذکر جمیل،ذوق جمیل،خلق جمیل و هر آنچه که از خالق هستی به انسان اعطاء شده زیبا و روح نواز هست به خصوص وقتی در محتوای عالی بر گرفته از باور دینی از اساس روح یک معنویت بر میخیزد قطعا جمیل تر خواهد بود.

 راز گشایی گنجینه های معانی با خلق آثار هنریبرای ملت های جوینده و مشتاق حقیقت پیامی رسا و شیوا به نیاز فطری آنهاست .

 اسلام عزیز فراورده های ذهن و دل انسان را حرمتی عظیم مینهد زیرا نسبت به انسان اعتقادی راسخ دارد که میفرماید و لقد کرمنا بنی آدم ، بر خلاف اومانیسم خود ساخته امروزه بریده از آسمان

  لذا هر هنر مندی خود به تنهایی جهانیست بنشسته در گوشه ای لکن دل او در دنیای عجیبی سیر میکند و یک ظرافت و حقیقتی را ادراک میکند و از آن هزار نکته باریک تر از مو، که گاهی آدم های غیر  هنرمند نمیتواند حتی یک نکته اش را درک کنند با همان روح هنری و با آن مشعل بر افروخته در درونش آنچنان دقایق و حقایقی را ابراز میکند که آدمی را به توجه و تعجب وا میدارد .

کسی که خداوند این موهبت را به او ارزانی داشته اگر آن را در مسیر تعالی و رشد انگیزه های الهی و حقیقت انسانی به کار نگیرد قطعا کفران نعمت خواهد بود چرا که داده های الهی همیشه همرا با تکلیف هاست و شاید لزوما این تکلیف ها دینی وشرعی نباشد بلکه تکلیف هایست که بر آمده از دل انسانیت انسان میباشد .

 در واقع مسئولیت یک هنرمند همانند مسئولیبت یک رسول است اما صامت و نا آشنا لذا اگر این رسول در انجام رسالت خود اخلاق را، آداب را،و فضایل انسانی را و هر آنچه که مخصوص صفات فطری انسان است را، رعایت نکند قطعا در مسیر رسالت خود قصور کرده است .

متاسفانه امروزه هنر های آمیخته به انگیزه های مادی دنیایی و در خدمت غول های قدرت و تزویر و ثروت، بلایی عالم گیر  شده است که در همه ی حرفه های هنری از سینما و تائتر گرفته تا موسیقی هنر های نقاشی و طراحی و سایر رشته های هنری به دیده عیان است .

اگر بخواهد هنر به اوج اعتلای خود برسد باید فاصله ها را با اخلاق ارزش ها و دین کم کند باید از قرآن که مشحون از انواع هنرهاست و میتواند به کار هنرمند اعجاز بخشی کند در مراء و منظر هنرمند قرار بگیردامروز گرد همایی این هنرمندان ان عزیز از ۳۱ کشور اسلامی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز این نوید را به ما میدهد که چشم های امیدمان را به این سمت بدوزیم و از خروجی این جشنواره ،خلق آثار ارزنده فاخر در مسیر تعالی و هنرمتعهد را انتظار داشته باشیم لذا همه ی عزیزان را به چند نکته مهم توصیه میکنم .

۱-اساتید و دانشجویان عزیز رشته های هنری چنین فرصت هایی را مغتنم شمرده جهت تدوام این ارتباط صمیمی با هنر مندان دیگر کشور های اسلامی تلاش نمایند و آن را در جهت هم افزایی فکری و فرهنگی به کار گیرند.

۲-دستاندرکاران این امر تلاش مجدانه خود را در ارایه موضوعات محتوایی اصیل بر گرفته از فرهنگ غنی اسلامی و جهت دادن به خلق آثار فاخر مصروف نمایند و مواظبت نمایند در دام انحرافی هنر برای هنر نیافتند بلکه باید همیشه هنر را در خدمت اهداف عالی الهی و انسانی هدایت نمایند.

۳-همه عزیزان تلاش کنند تا این ۳۱ کشور اسلامی پیام دوستی ایران را به مردمان سرزمین خود برسانند تا توطئه های اهریمنی ایران هراسی مخصوصا در کشورهای دوست و همسایه بی ثمر و خنثی گردد.

در پایان فرصت را محترم شمرده از همه دست اندرکاران این جشنواره هنری فرهنگی عموما و از مدیریت متدین و منعهد دانشگاه هنر اسلامی تبریز خصوصا تشکر نمایم وبه مهمان های ایرانی و خارجی حضور در این جمع را خوش آمد ،گفته و توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

                                                                                     محسن مجتهد شبستری

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز