در یک اقدام ابتکاری در استان آذربایجان شرقی انجام گرفت؛

تشکیل جلسه شورای هماهنگی ادارات کل و سازمان های تابعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ییلاق شاه بلاغی

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۹:۵۱:۴۶
کد خبر: ۵۸۸۶۸۱
این هفته ییلاق شاه بلاغی واقع در دهستان اسپیران شهرستان تبریز، میزبان جلسه شورای هماهنگی ادارات کل و سازمان های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی بود. در این جلسه ابتکاری که با هدف آشنایی بیشتر مدیران با زندگی روستایی و عشایری و لمس مشکلات این قشر زحمتکش تولیدکننده برگزار شد، با استقبال مدیران حاضر در جلسه و عشایر ییلاق شاه بلاغی مواجه شد. در طول جلسه، مدیران حاضر هر کدام گزارشی از روند خدمات ارایه شده به عشایر و روستاییان در سازمان تحت مدیریت خود ارایه دادند و در پایان ضمن بررسی بخشی از مشکلات مبتلابه جامعه عشایری استان، تصمیماتی در جهت حل آنها اتخاذ شد. این جلسه به میزبانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان آذربایجان شرقی و در یک فضای صمیمی و بانشاط برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، در ابتدای جلسه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی طی سخنانی گفت: عشایر در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش موثری داشتند و در حال حاضر نیز با تامین بخشی نیازهای جامعه در کاهش وابستگی کشور و شاداب نمودن چهره نظام بسیار نقش آفرین هستند.

احد میرحسینی، هر چادر عشایری را یک کارگاه تولیدی دانست و بر ضرورت حل مشکلات رفاهی و اقتصادی این حلقه مهم تولید داخلی تاکید کرد.

تشکیل 2670 پرونده درخواست بازنشستگی پیش از موعد در کمتر از دو ماه

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان آذربایجان شرقی نیز بازدید مسئولان و مدیران از اقشار محروم و آسیب دیده جامعه را در آشنایی با مشکلات آنها موثر دانست و گفت: حضور مسئولان در محل کار و زندگی عشایر و روستاییان فی نفسه در برنامه ریزی صحیح و اتخاذ تصمیمات مناسب کارگشا خواهد بود.

محمد نظری، با اشاره به تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در سال 1384 افزود: هم اکنون بیش از 168 هزار نفر از جمعیت مشمول استان تحت پوشش این صندق قرار دارند که از این بابت، 5/46 درصد سهمیه ابلاغی دولت برای استان آذربایجان شرقی محقق شده است.

وی با بیان اینکه 13 هزار خانوار عشایری در استان وجود دارد، اظهار داشت: تاکنون دو هزار نفر از عشایر استان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گرفته اند که این میزان حدود 15 درصد خانوارهای عشایری استان را تشکیل می هد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان، برقراری مستمری های فوت، از کارافتادکی کلی و بازنشستگی را مهم ترین خدمات صندوق برشمرد و گفت: اعضای تحت پوشش برای بهرمندی از مزایای مستمری بازنشستگی صندوق، علاوه بر داشتن 65 سال سن بایستی 15 سال مستمر حق بیمه بپردازند.

 

 استارت جوانگرایی صندوق از ابتدای مردادماه کلید می خورد

وی ادامه داد: براساس مصوبه مجلس که به تصویب شورای نگهبان رسیده، از ابتدای خردادماه جاری بنا به شرایط موجود برای مدت 5 سال تغییراتی در قانون بازنشستگی پیش از موعد صندوق اعمال شده و سن بازنشستگی پیش از موعد از 65 سال به 70 سال افزایش و در عوض مدت پرداخت مستمر حق بیمه از 15 سال به 10 سال کاهش یافته است.

نظری، به تشکیل بیش از 2670 پرونده درخواست بازنشستگی پیش از موعد در کمتر از دو ماه گذشته در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: بررسی و صلاحیت بازنشستگی پرونده های تشکیل یافته احراز شده که در کمتر از یک ماه آینده حکم بازنشستگی پیش از موعد اولین سری متقاضیان ابلاغ می شود.

وی پیش بینی کرد تا پایان سال 96، پرونده حدود 7 هزار نفر از متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد در استان بررسی و حکم بازنشستگی شان ایلاغ شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش 30 تیرماه را آخرین فرصت برای ثبت نام افراد بالای 50 سال در این صندوق اعلام کرد و گفت: از ابتدای مردادماه استارت جوانگرایی صندوق کلید خواهد خورد و ثبت نام در صندوق صرفا از بین زنان و مردان دارای 18 تا 50  سال سن انجام خواهد گرفت.

وی میانگین سنی بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان شرقی را 51 سال دانست و خاطرنشان کرد: با اعمال قانون ممنوعیت ثبت نام افراد بالای 50 سال، پیش بینی می شود میانگین سنی بیمه شدگان صندوق تا پایان سال جاری از 51 سال فعلی به زیر 39 سال کاهش یابد.

نظری در خاتمه سخنانش به برقراری مستمری فوت و از کارافتادگی کلی برای 4930 خانوار در سطح استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و اظهار داشت: مبلغ مستمری، برابر آیین نامه مصوب هیأت دولت معادل دوسوم میانگین سطح درآمدی انتخابی بیمه شدگان در دو سال آخر بیمه پردازی محاسبه و به صورت ماهیانه به حساب اعلامی خانوارها واریز می شود.

 لزوم افزایش سقف تسهیلات بانکی عشایر

مسئول بسیج جامعه عشایری سپاه عاشورا نیز در این جلسه با ارایه آماری اجمالی از جامعه عشایری استان گفت: عشایر آذربایجان شرقی با اینکه تنها دو درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند ولی بیش از 25 درصد فراورده های دامی و گوشتی استان را تامین می کنند.

اسرافیل نژاد، به مشکلات عشایر استان در اخذ تسهیلات بانکی اشاره کرد و خواستار تسهیل در روند پرداخت وام های بانکی به عشایر با توجه به نبود امکان معرفی ضامن کارمند و یا ارایه نسق به عنوان ضمانت بانکی از سوی عشایر شد.

 

در این جلسه همچنین معاون دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، خواستار افزایش سقف تسهیلات بانکی عشایر شد و گفت: استفاده از کارت یارانه عشایر به عنوان ضمانت و پشتوانه می تواند بخشی از مشکلات عشایر در اخذ تسهیلات بانکی را برطرف کند.

ایرج مرندی، ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه تولیدات دامی و صنایع دستی عشایر در شهرهای استان بویژه تبریز را یک ضرورت دانست و افزود: این امر علاوه بر معرفی پتانسیل و توانمندی عشایر به جامعه، عرضه بدون واسطه محصولات تولیدی عشایر در سطح جامعه و به تبع آن افزایش درآمد این قشر زحمتکش را در پی خواهد داشت.

کارکن؛ مدیر امور شعب بانک رفاه در استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به بخشودگی سود و جرایم تسهیلات بانکی کمتر از 100 میلیون تومان از سوی بانک های کشاورزی و رفاه، خواستار استفاده روستاییان و عشایر از فرصت چند روزه باقیمانده شد.   

شایان ذکر است در این جلسه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی و مدیران ادارات کل و سازمان های تابعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از جمله تامین اجتماعی، مدیریت درمان تامین اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای، صندوق بازنشستگی، بانک رفاه، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و نمایندگان سازمان بهزیستی و کمیته امداد استان حضور داشتند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز