استاندار آذربایجان شرقی:

علاقه‌مندتوسعه روابط با کشورهای پیشرفته هستیم

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۹:۵۲:۱۷
کد خبر: ۵۹۹۳۳۰
علاقه‌مندتوسعه روابط با کشورهای پیشرفته هستیم
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب و عزم جدی دولت دوازدهم برای توسعه روابط با کشورهای مختلف، گفت: توجه ویژه دولت به استان آذربایجان شرقی، باعث شده است که هیچ محدودیتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای جهان نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،  اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر انگلستان در ایران، با اشاره به بخشی از ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی از جمله بازار تاریخی تبریز، اظهار کرد: این بازار از گذشته‌های دور مرکز مبادلات تجاری در مسیر جاده ابریشم بوده و جذابیت بالایی برای کشورهای همسایه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم تجار آذربایجانی همان نقش را در کشورمان دارند و بخش عمده‌ای از مراودات تجاری ایران با کشورهای اروپایی توسط آنها انجام می‌شود.

جبارزاده با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در بخش صنعت نیز یکی از استان‌های نمونه است، افزود: یکی از نیازهای بخش صنعت استان در حال حاضر، نوسازی ماشین‌آلات و خطوط تولید است و این موضوع می‌تواند یکی از محورهای همکاری ما با کشورهای دیگر باشد.

وی افزود: صنایع غذایی و صنعت قطعه‌سازی خودرو نیاز جدی به نوسازی دارند و علاقه‌مندیم در این زمینه از توانمندی‌های شرکت‌های انگلیسی استفاده کنیم.

جبارزاده با بیان اینکه در بخش پتروشیمی و صنایع نفت نیز آماده همکاری هستیم، خاطرنشان کرد: با اتمام طرح انتقال اتیلن غرب به تبریز، ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز پنج برابر افزایش خواهد یافت و علاقه‌مندیم که بخش عمده‌ای از این تولیدات را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی، حوزه آی‌تی، آی‌سی‌تی و فناوری‌های نو را از دیگر محورهای مورد علاقه استان برای همکاری با کشورهای مختلف عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون سه دانشگاه استان در این زمینه فعال هستند و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌های استان، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلستان هستند می‌توانیم روابط خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: این فارغ‌التحصیلان می‌توانند پل ارتباطی ما با کشور انگلستان باشند اما متأسفانه هیچ تشکیلات منسجمی برای سازمان‌دهی آنها وجود ندارد و امیدواریم با همکاری سفارت انگلیس بتوانیم چنین تشکیلاتی را در استان ایجاد کنیم.

جبارزاده با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی نیز ظرفیت‌های خوبی دارد، افزود: از گذشته ارتباطات خوبی بین مراکز تحقیقاتی ایران و انگلستان وجود داشته و علاقه‌مندیم که این ارتباطات بازتعریف شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه روابط با کشورهای مختلف، گفت: دولت دوازدهم قطعاً به دنبال تحقق این کار خواهد بود و طبیعی است که در این میان، توسعه روابط کشورهایی که روابط تاریخی با آنها داشته‌ایم در اولویت هستند.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران توجه خاصی به توسعه استان آذربایجان شرقی دارد و بر این اساس هیچ محدودیتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری با کشورهای دیگر نداریم؛ به‌نحوی که در سال گذشته با جذب 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی رتبه دوم کشور را کسب کردیم و امسال تلاش می‌کنیم استان اول در این زمینه باشیم.

جبارزاده تأکید کرد: بخش خصوصی ما ترجیح می‌دهد که با کشورهای پیشرفته و تراز اول، رابطه داشته باشد و اگر روند این روابط، صعودی باشد بخش خصوصی با اطمینان خاطر بیشتری می‌تواند فعالیت کند.

وی افزود: امیدواریم با همکاری سفارت انگلستان در ایران، روند توسعه روابط سرعت گرفته و شاهد افزایش مراودات در بخش‌های مختلف باشیم.

جبارزاده آمادگی استان برای پذیرش هیأت‌های اقتصادی و تجاری کشور انگلستان و همچنین گردشگران این کشور در تبریز و آذربایجان شرقی را نیز اعلام کرد.

سفیر انگلستان در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز و قدردانی از مهمان‌نوازی مردم این شهر، گفت: این اولین سفر من به تبریز است و امیدوارم آخرین سفر نباشد؛ تبریز شهری تاریخی، زیبا و برای انگلستان دارای اهمیت است.

نیکولاس هاپتون با بیان اینکه امروز زمان توسعه روابط است، افزود: این افتخار را داشتم که در مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری ایران شرکت کنم و شاهد بودم که رهبر جمهوری اسلامی، بر توسعه روابط ایران با کشورهای مختلف تأکید کردند.

وی افزود: انگلستان روابط دیرینه‌ای با ایران داشته که البته این روابط دارای پستی و بلندی‌هایی هم بوده، اما ما می‌خواهیم بیشتر به جنبه‌های مثبت نگاه کنیم.

سفیر انگلستان در ایران با بیان اینکه دولت انگلیس تعهد کامل خود را نسبت به برجام اعلام کرده است، افزود: برجام زمینه خوبی برای توسعه روابط با ایران است و ما با تمام شرکای خود همکاری می‌کنیم تا مطمئن شویم که برجام موفق خواهد شد.

هاپتون افزود: در روند توسعه روابط، مشکلاتی در خصوص ویزا و مسائل بانکی وجود دارد که امیدوارم در ماه‌های آینده بر این مشکلات فائق آییم.

وی با بیان اینکه به‌زودی فعالیت‌های زیادی برای گسترش روابط با ایران انجام خواهیم داد، افزود: در این مرحله از زمان که ایران به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف است، تبریز کار خود را به خوبی انجام داده است و علاقه‌مندیم که هیأتی اقتصادی از انگلستان به این شهر سفر کند.

سفیر انگلستان با تأکید بر اهمیت اعتمادسازی در روابط بین‌الملل، گفت: معتقدیم که گام‌های کوتاه ما را به مقاصد دور می‌رساند و من به عنوان سفیر تلاش می‌کنم که نقش مؤثری در توسعه روابط با ایران داشته باشم.

وی در پایان تأکید کرد: تبریز با داشتن تاریخی بلند می‌تواند پایه خوبی برای توسعه رابطه ایران و انگلستان باشد و امیدواریم که این شهر زیبا بتواند گردشگران انگلیسی را هم جذب کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز