رییس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و پژوهش شهرداری:

انتظارات و مطالبات شهروندان از شهرداری، افزایش یافته‌است

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۲:۵۴:۵۱
کد خبر: ۶۱۴۸۵۲
انتظارات و مطالبات شهروندان از شهرداری، افزایش یافته‌است
رییس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و پژوهش شهرداری تبریز با بیان این‌که انتظارات و مطالبات شهروندان از شهرداری، افزایش یافته است، گفت: شهردار جدید، بدون در نظر داشتن این مطالبات نمی‌تواند فرد تاثیرگذاری برای آینده شهر باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمدرضا روشنی که به نمایندگی از مدیران شهرداری تبریز، در نشست مشترک هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری تبریز، سخن می گفت با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: شهروندان با حساسیت ویژه مسائل انتخاب شهردار را پیگیری می‌کنند و مدیران شهرداری، به عنوان شهروندان شاخص و آگاه، نظرات‌شان در این زمینه قطعاً راهگشا است؛ البته این همفکری، به معنی دخالت در وظایف شورا نیست.

وی با بیان این که سطح خدمات شهرداری تبریز به طور چشمگیری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: بعلاوه، بخشی از وظایف سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر احداث بیمارستان و ورزشگاه، بر عهده شهرداری گذاشته شده و توقعات شهروندان، از شهرداری بیشتر شده است. این در صورتی است که کاهش درآمدهای شهرداری در کل کشور به یک معضل تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده شدت یافته و حتی به بحران تبدیل شود.

رییس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و پژوهش شهرداری تبریز ادامه داد: شاخص‌های رسمی توسعه نشان‌دهنده تنزل جایگاه کلان‌شهر تبریز است و این به معنی افزایش هزینه‌های آتی شهر است؛ عدم توجه به روش‌های ابتکاری درآمدزایی، شهرداری را به سمت بحران‌های مالی پیش خواهد برد.

وی با اشاره به تفاوت‌ توانمندی‌های مدیران شهرداری نسبت به گذشته، گفت: در گذشته، سطح علمی و تحصیلاتی مدیران شهرداری، به تناسب وظایف خدماتی مجموعه، پایین بود اما امروز، وضعیت تغییر یافته و بسیاری از مدیران شهرداری، دارای مقالات بین‌المللی هستند و در دانشگاه‌های مهم استان به صورت حق‌الزحمه‌ای تدریس می‌کنند.

روشنی اضافه کرد: تجربه همکاری با چهار دوره شورای شهر، آموزه‌ها و توانمندی‌های ارزشمندی را نصیب بدنه شهرداری کرده است و شورای آتی، با یک مجموعه متخصص و مجرب در آینده سر و کار خواهد داشت.

وی با بیان این‌که انتخاب ۲۷ شاخص برای انتخاب شهردار از سوی شورا، یک اتفاق بسیار مبارک است، گفت: اما باید در نظر داشت که تبریز امروز، فرصت آزمون و خطا نیست و منابع مالی نسبت به گذشته بسیار محدود شده است؛ بنابراین شهردار آتی باید مسلط به مدیریت شهری باشد.

رییس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و پژوهش شهرداری تبریز تاکید کرد: شهردار آتی باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرداری بهره بگیرد و باید از مقبولیت لازم برخوردار باشد. پاسخ به این مطالبات، کار شورای پنجم و مدیریت آتی شهرداری را دشوار کرده است. کسی که فاقد این شرایط باشد، قطعاً به شهر، شهرداری و  همچنین به شخصیت اجتماعی خود، ضربه وارد خواهد کرد.

 

نظر شما