نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

عزت علمی کشور باید مورد تاکید همه مسئولان باشد

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۱۲:۵۴:۳۰
کد خبر: ۶۳۶۰۳۴
عزت علمی کشور باید مورد تاکید همه مسئولان باشد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با مراجعه به تاریخ صدر اسلام متوجه می شویم که اسلام به علم و فناوری اهمیت والایی قائل است و عزت علمی کشور باید مود توجه همه مسئولان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه با اهداف بسیار مهمی برپا شده است که تجاری‌سازی فناوری یکی از اهداف نمایشگاه است.

وی ادامه داد: معرفی توانمندی‌های پژوهشی، جذب سرمایه‌گذاری، بسترسازی چرخه علم تا کسب و کار، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و ایجاد فضای مناسب کسب و کار از جمله اهداف مقدس نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم در مورد نقش انبیاء در تمدن بشری و پیشرفت فناوری نیز خاطرنشان کرد:  پیامبران همواره مردم را به علم و تکریم عالمان رهنمون ساخته و منظور از این "علم" نیز دامنه‌ی وسیع دانش بشری است.

وی یادآور شد: انبیاء الهی به سبب وحی و امداد غیبی، مخترع و ابداع‌کننده‌ی برخی فناوری‌ها بودند؛ همانگونه که صنعت ذوب مس توسط حضرت داوود، صنعت کشتی‌سازی توسط حضرت نوح و علم شیمی از امام صادق(ع) به جابربن حیان آموخته شد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، گفت: خداوند بشر را به آباد کردن زمین ماموریت داده است و همچنین پیامبر اسلام (ص) نیز انسان را به دفاع از کیان خود و جامعه دعوت کرده‌اند؛ به منظور اینکه انسان در دفاع از توحید و جامعه توحیدی موفق باشد، خداوند "آهن" را نازل می‌کند تا خمیرمایه تکنولوژی‌های دفاعی و غیردفاعی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: دنیای امروز با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت بوده و جمهوری اسلامی ایران نیز برای علم و فناوری اهمیت زیادی قائل است؛ مقام معظم رهبری(مدظله) همواره بر توسعه علم و فناوری در کشور تاکید داشته و بر این موضوع که باید کشور به عزت علمی برسد و هدف مرجعیت علمی باشد تصریح کرده‌اند.

وی یادآور شد: عدم آشنایی کافی با زبان علمی نوین و نبود امکانات مالی در زمینه‌های پژوهشی و مطالعاتی از جمله مشکلات حوزه فناوری است؛ عدم امکانات مالی در این حوزه منجر می‌شود که برخی نخبگان نتوانند در زمینه‌های تحقیقاتی فعالیت کنند از این‌رو موجب می‌شود تا سرمایه‌های ملی به کشورهای غربی مهاجرت کنند.

وی با تاکید بر اینکه عنصر نیروی انسانی در پیشرفت علم عنصر اصلی است، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی در کنار سایر موارد مورد نیاز در حوزه علم و فناوری، دارای اهمیت فراوانی بوده و این نیروی انسانی باید علاقه‌مند، با اراده‌، هدفمند و با بصیرت باشد.

امام جمعه تبریز با ارائه پیشنهاداتی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم که مدیران ملی جهت توسعه و پیشرفت نمایشگاه و ثبت آن برای آذربایجان‌شرقی حمایت بیشتری لحاظ کنند، چرا که این نمایشگاه از سال ۸۸ در استان آغاز به کار کرده است.

وی گفت: صدور مجوز علم و فناوری برای کل تبریز و هسته‌های علمی موجود به عنوان اولین منطقه، حمایت بیشتر و عملی‌تر از جوانان و کارآفرینان خلاق استان، جهت یافتن رویکرد مدیران عالی به حمایت از حوزه فناوری و تکنولوژی‌های نوین در استان، تهیه و ارسال گزارش فنی و تخصصی از پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی برای مسئولان ذیربط، برگزاری دوره‌های تخصصی مشترک با کشورهای پیشرفته، جذب سرمایه‌داران ملی استانی به این بخش و حمایت مالی از فعالان این حوزه از جمله پیشنهاداتی است که در این راستا لازم می‌دانم.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنانش، خطاب به دکتر کلانتری گفت: به داد دریاچه ارومیه برسید، این چند سال اقدامات ارزشمندی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده اما نیاز به عزم ملی دارد، چرا که نه تنها آذربایجان‌شرقی بلکه استان‌های آذربایجان‌غربی، زنجان و.. نیز در معرض تهدید هستند؛ امید است یک همت ملی در این راستا داشته باشیم.

گفتنی است، "پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی" از ۲۰ لغایت ۲۴ آبان‌ماه سال‌جاری در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپا است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز