یادداشت؛

تبریز؛ صدا، دوربین، حرکت

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۱۳:۲۳:۲۵
کد خبر: ۶۴۹۹۴۸
تبریز؛ صدا، دوربین، حرکت
روز دوشنبه 28 دسامبر سال 1895 میلادی بود. دوغریبه در سوز سرما در یکی از خیابانهای پاریس ایستاده و صحبت از یک اختراع شگفت انگیز می کردند و با شور و اشتیاق رهگذران را به دیدن این اختراع دعوت می کردند. این اختراع بزرگ نمایش عکس های متحرک بود که توسط برادران لومیر به دنیا معرفی شد و اکنون با گذشت سالیان سال از آن تاریخ؛ نخستین فیلم های تاریخی که اغلب آنها نگاهی بر سبک زندگی، آداب و رسوم و آدم های اطراف آن داشتند، مستند نام گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،تبریز یکی از شهرهای پیشرو در صنعت سینما و مستند سازی در طول تاریخ بوده که در دوره های مختلف با فراز و فرودهای مختلف مواجه شده اما همچنان توانسته هنرمندان موفقی در این شهر و در خارج از مرزهای خود بپروراند.

در این میان تاسیس خانه مستند در استان و اختصاص روزی به نام تبریز در آستانه مناسبت 2018 در جشنواره بین المللی حقیقت در سال جاری راهی نو بر صنعت مستند سازی در روزهای پاییزی سال 96 گشود.

روزی به نام تبریز در جشنواره سینما حقیقت

کهن شهر تبریز در خاطر تاریخ روزهای بس شیرین و پر مخاطره  به ثبت رسانده و نامی نیک در طول ایام از خود بجا گذاشته است.

این سرزمین مردانی نیک، عالم و فاضل و ظلم ستیز در بطن خود پرورش داده و عمارت های چشم نوازش گویای تاریخ پر هیاهوی آن بوده و فرهنگ و سنت ها و طبیعت های بکر و نابی که در خود نهفته است، همه حرف های نگفته ای هستند که با یک صدا و نوری از دریچه دوربین های مستند سازان در جشنواره بین المللی حقیقت به نمایش در آمدند.

این جشنواره بین المللی که میزبان مستند سازان موفق و جوان از شهرهای مختلف ایران زمین و مرزهای دور و نزدیک بوده در آستانه مناسبت تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، شهر تبریز و هنرمندانش را پاسداشت و در بیان فرهنگ، هنر و تاریخ این مرز و بوم به معرفی ناشناخته های این شهر در سطح ملی و فرا ملی پرداخت.

این جشنواره با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار و  20 فیلم منتخب از آثار مستندسازان آذربایجان شرقی را به نمایش درآورد.

مستند؛ تکنیکی در نمایش مفاهیم و فرهنگ ها

جشنواره بین المللی حقیقت در حاشیه برنامه های خود غرفه‌ای را در پردیس سینمایی چارسو برای معرفی تبریز در آستانه 2018 به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز اختصاص داد که میزبان هنرمندان و مستندسازان موفق کشوری بود.

رهبر قنبری مستندساز موفق و حاضر در جشنواره حقیقت در بازدید خود از غرفه تبریز 2018 با ابراز خرسندی از حضور گسترده مستندسازان تبریزی در این جشنواره، گفت: جشنواره حقیقت فرصتی را برای تعامل میان مستندسازان تبریزی و دیگر شهرها فراهم آورده تا داد و ستد موثری در تکنیک های سینما و مستندسازی در سطح ملی و بین المللی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مستند رابطه میان زبان و تکنیک است، اظهار داشت: تکنیک به هر میزان وسیع باشد باعث گستردگی زبان می شود، زبانی که رابطی میان اقوام، ملیت ها و فرهنگ ها است و با تکنیک های ملی و بین المللی می توان آنها را ابراز کرد.

همچنین مهناز بانور مستند ساز و کارشناس سینما و مشاور هنری در این گفتگو افزود: برگزاری برنامه هایی همچون جشنواره حقیقت باعث گردهم آیی مستندسازان و فیلم سازان می شود که این اتفاق خوب را با هدف گذاری های درست می توان موثر کرد تا بتواند در عین تاثیرگذاری با خود دستاوردی به همراه اورد.

فیلم سازان از فرصت ها استفاده کنند

سودابه مجاوری مستند ساز شرکت کننده در جشنواره حقیقت ضمن تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در راستای حمایت از مستندسازان استان برای حضور در جشنواره حقیقت و نمایش مستندهای برتر، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با تعاملی سازنده با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فضای مساعدی را برای تحقیق و فیلم سازی مستندسازان تبریزی و آذربایجان شرقی در جشنواره بین المللی حقیقت فراهم آورده که فیلم سازان باید از این فرصت بهترین استفاده را ببرند.

وی که خود را به واسطه سه سال زندگی در تبریز خود را تبریزی می داند از تجربه ساخت فیلم خود در این شهر به نیکی یاد کرد و شهروندان تبریزی را مهمان نواز و فرهیخته دانست.

با این اوصاف انچه پر واضح است؛ آنچه را که تصویر و صدا به روشی هنرمندانه روایت می کنند بیانی نافذ داشته که می تواند مرزها را در کسری از ثانیه درنوردد و تاثیری شگرف بر مخاطبان خود بگذارد و ازین رو ضروریست هنرمندان عرصه فیلم و مستند با بهره گیری از این هنر در فرصتی که به همت متولیان فرهنگی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز فراهم آمده از شهر و سرزمین خود و ناگفته هایش بگویند.

گزارش: یاسمین مولانا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز