استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد:

لزوم ایجاد زنجیره تولید در بخش معدن

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۱۰:۲۶:۱۷
کد خبر: ۶۵۲۳۳۵
لزوم ایجاد زنجیره تولید در بخش معدن
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه صنایع ما برای رقابت در بازارهای جهانی باید تکنولوژی خود را به‌روز کنند، گفت: توجیه اقتصادی در بخش صنعت و تولید، کاملا با تکنولوژی مرتبط است و این وظیفه تشکل‌های علمی و دانشگاهی است که صنعت را در به‌روز کردن تکنولوژی یاری کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در نشستی با اعضای هیأت مدیره خانه معدن استان، با بیان اینکه ارزش افزوده در ایجاد زنجیره تولید است نه خام‌فروشی، افزود: متأسفانه بخش معدن ما به‌علت خام‌فروشی، ارزش افزوده پائینی دارد؛ در حالی که امروز اگر ارزش افزوده ایجاد نشود در هیچ عرصه‌ای قادر به رقابت نخواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه باید با عینک دانش‌بنیان به دارایی‌های خود نگاه کنیم، گفت: در این‌صورت ظرفیت‌های مختلف ما از جمله معادن، می‌تواند جاذبه‌ای برای سرمایه‌گذاران باشد و علاوه بر ارزش افزوده، در اشتغال‌زایی هم موثر باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر توسعه فعالیت‌های بخش معدن و صنایع پائین‌دستی این بخش، گفت: این کار منافاتی با حفاظت از محیط زیست ندارد و امروز این مسأله در سطح دنیا حل شده است.

وی افزود: بسیاری از آسیب‌های زیست‌محیطی صنایع با تکنولوژی قابل حل است و ضوابط محیط زیست نباید مانع سرمایه‌گذاری شود.

خدابخش تأکید کرد: این وظیفه دانشگاه‌ها و تشکل‌های علمی است که برای به حداقل رساندن خسارت‌های زیست‌محیطی صنایع، راهکار پیدا کنند و نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات را دولت حل کند.

وی تصریح کرد: در بخش معدن آماده واگذاری هرنوع پروژه معدنی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم، مشروط بر اینکه در کنار زنجیره تولید نیز ایجاد شود و تنها خام‌فروشی صورت نگیرد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص پروژه نفلین‌سینیت سراب نیز با اشاره به اینکه تأخیر در اجرای این پروژه به‌دلیل ابهام در توجیه اقتصادی آن است، گفت: دولت آماده است این پروژه را به هر سرمایه‌گذاری که دانش فنی و توان مالی اجرای آن را دارد در قالب EPCF (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) واگذار کند.

 خدابخش با بیان اینکه دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی، اجازه سرمایه‌گذاری ندارد، افزود: پروژه نفلین‌سینیت برای ما خیلی مهم است و برای توجیه‌پذیر کردن آن، قطعاً راه‌حل علمی و فنی وجود دارد؛ لذا از هر سرمایه‌گذار توانمندی که بتواند این پروژه را اجرا کند استقبال می‌کنیم.

اعضای هیأت مدیره خانه معدن استان هم در این نشست به بیان برخی از مشکلات این بخش و پیشنهادهای خود در خصوص توسعه فعالیت‌های معدنی پرداختند.

فرسودگی ماشین‌آلات بخش معدن، ناآشنا بودن مسئولان به مقررات این بخش، محدودیت در صادرات فراورده‌های معدنی، رکود در بخش ساخت‌وساز داخلی، نگاه بدبینانه دستگاه‌ها به سرمایه‌گذاران بخش معدن و غیرفعال بودن برخی از پروژه‌های بزرگ معدنی در استان از جمله مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

 

 

نظر شما