وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آذربایجان قطب ایران‌نماست/ایران مدیون آذربایجان است و این ادعای گزافی نیست

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۱۳:۲۵:۲۲
کد خبر: ۶۵۸۳۸۶
آذربایجان قطب ایران‌نماست/ایران مدیون آذربایجان است و این ادعای گزافی نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آذربایجان با میراث فرهنگی و مفاخر خود یک قطب ایران‌نماست و توسعه و نمایش فرهنگی ایران را در آذربایجان می‌توان دید و به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،  سیدعباس صالحی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: استان آذربایجان ‌شرقی را با مولفه‌های مختلف می‌توان تعریف کرد و ساعت‌ها، روزها و سال‌ها در وصف این منطقه سخن گفت چرا که این استان منطقه‌ای است که حفاظت تاریخی از ایران داشته است.

وی با بیان اینکه مرزهای ایران زمین از آغاز تاکنون مدیون این منطقه بوده و ایران امن بوده است چون آذربایجان را سپر خود داشته، ابراز داشت: آذربایجان حافظ مرزهای عقیدتی ایران هم بوده و تشیع ایران با حفاظت آذربایجان ماندگاری یافت.

صالحی تصریح کرد: این منطقه و نقطه ایران زمین از آنجا که چهارراه و منزلگاه ارتباطی ایران بود، دریچه ورود تازه‌ها به ایران به‌شمار می‌رفت و ذائقه ایران از این مسیر با طعم‌ها و فکرها و روش‌های تازه آشنا می‌شد و اولین‌هایی که از اینجا شروع شد و تمام ایران را فرا گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آذربایجان همواره سر ایران بوده و در مقاطع حساسی که ایران نیاز به رادمردان داشت آذربایجان بود که به کمک ایران زمین شتافت، ایران مدیون آذربایجان است و این ادعای گزافی نیست.

این مسؤول یادآور شد: امروز ویژگی‌های شخصیتی این دیار موجب شده تا مردم آذربایجان در همه جای ایران حضور داشته باشند و در واقع آذربایجان مثل خونی در رگ همه ایران جریان پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هم در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و هم در حوزه‌های دینی و فرهنگی موقعیت مرزی این استان کمک می‌کند بخشی از دریچه گشوده ما به جهان باشد، آذربایجان با میراث فرهنگی و مفاخر خود یک قطب ایران‌نما است و توسعه و نمایش فرهنگی ایران را در آذربایجان می‌توان دید و به نمایش گذاشت.

صالحی متذکر شد: تبریز 2018 فرصت مغتنمی است که این وجه پردامنه آذربایجان نشان داده شود و هم از این طریق ایران خود را بشناساند، امیدواریم در این فرصت زمینه‌های گسترده‌تری برای این منطقه پرافتخار فراهم آید.

وی با بیان اینکه آذربایجان هم در گذشته تاریخ و هم در حال و آینده ایران نقشی اساسی در بقا، رشد و توسعه دارد، تصریح کرد: جایگاه آذربایجان ایجاب می‌کند ما مزیت توسعه استان  را حوزه فرهنگی و تاریخی بدانیم و تبریز 2018 فرصتی است که این موضوع در سند توسعه استان جدی‌تر دیده شود.

این مسوول تصریح کرد: یکی از مزیت‌های اساسی تبریز و آذربایجان‌شرقی حوزه هویت تاریخی و معاصر فرهنگی و مفاخری این منطقه است و بحث گردشگری به‌عنوان یک فرصت توسعه می‌تواند جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد، با این نگاه اگر موافق باشیم طبیعتاً در مبادلات و تبادلاتی که حوزه فرهنگی ما با فرهنگ‌های استانی دارد نقطه‌های تعامل روشن‌تری پدید می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت: به نظر می‌رسد با این نگاه می‌توانیم مسئله فرهنگ و هنر استان را به‌عنوان مسئله مهم و اصلی ببینیم نه در حاشیه که می‌تواند به صنعت و اقتصاد استان کمک‌کننده جدی باشد.

صالحی بر لزوم تقویت استارت‌آپ‌های مردم نهاد در حوزه فرهنگ و هنر، پیدا کردن  قطب‌بندی و آمایش مزیت نسبی فرهنگی و هنری در استان‌ها ، فعال‌سازی و حمایت از پویش‌های گسترش موقوفات فرهنگی و هنری، تاسیس صندوق‌های حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هنری، تعمیم ظرفیت‌های قانونی حوزه اقتصاد به حوزه فرهنگ و هنر  و استفاده حداکثری از اماکن تارخی و فرهنگی تاکید کرد.

 

 

نظر شما