شهردار تبریز در بازدید از پروژه خبر داد؛

آماده‌سازی بخشی از مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبره‌الشعرا برای جشن جهانی نوروز

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۱۲:۴۴:۰۰
کد خبر: ۶۶۶۷۳۱
آماده‌سازی بخشی از مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبره‌الشعرا برای جشن جهانی نوروز
شهردار تبریز در بازدید از پروژه بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا از افتتاح بخشی از این پروژه در برنامه‌های گردشگری تبریز 2018 و نوروز ۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، ایرج شهین‌باهر، در حاشیه این بازدید، خاطرنشان کرد: پروژه هم‌‌اکنون در بخش‌های مختلف فنی و عمرانی، فعال شده است.

وی با اشاره به  هدفگذاری پروژه، اظهار داشت: علی‌رغم دشواری‌های عملیات عمرانی در فصل زمستان، تلاش خواهد شد تا ورودی شمالی و مجموعه نگارستان امام خمینی(ره) به وسعت ۲۲۰۰ مترمربع به همراه بخشی از محوطه بیرونی، تا پایان سال جاری تکمیل و در خدمت برنامه‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ و جشن جهانی نوروز ۹۷ قرار گیرد.

وی خطاب به عوامل اجرایی و مدیریتی پروژه تاکید کرد: نباید درگیر بحث‌های گذشته پروژه شویم؛ باید تمام تلاش و همت خود را صرف جبران نواقص و شتا‌بگیری پروژه کنید.

شهردار تبریز با اشاره به  هدفگذاری پروژه، اظهار داشت: علی‌رغم دشواری‌های عملیات عمرانی در فصل زمستان، تلاش خواهد شد تا مجموعه نگارستان امام خمینی(ره) به همراه بخشی از محوطه بیرونی، تا پایان سال جاری تکمیل و در خدمت برنامه‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸ و نوروز ۹۷ قرار گیرد.

شهین‌باهر با بیان این که این‌که کارگاه پروژه در بخش‌های مختلف به خوبی فعال شده است، گفت: تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم تا موانع پیشرفت پروژه را از میان برداریم.

وی متذکر شد: علی‌رغم معضلاتی که گریبان‌گیر عموم شهرداری‌های کشور شده است، پروژه‌های عمرانی بعد از چند ماه وقفه، مجدداً فعال شده‌است.

پروژه بازآفرینی و احیای مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرا، با زیربنای ۱۱هزار مترمربع، از وسیع‌ترین اقدامات شهرداری‌ها در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی شمال‌غرب کشور به شمال می‌رود.

 تالارها، گذرگاه‌ها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه و سالن‌های زیبا و مجهز، بخش‌های خدماتی، رفاهی و جنبی از جمله آیتم‌های این پروژه است.

شهرداری تبریز، با در نظر داشتن وضعیت بلاتکلیف مقبره‌الشعرا، از سال ۹۳ بازآفرینی و احیای این مجموعه تاریخی و فرهنگی را با برآورد ۵۰ میلیارد تومان در مجموعه دو ضلع شمالی و جنوبی عهده‌دار شده‌ و تاکنون ۸ میلیارد از سوی شهرداری منطقه ۱۰ هزینه شده است.

 بر این اساس، ضلع شمالی پروژه، پیشرفت ۲۲ درصدی داشته و عملیات عمرانی در ضلع جنوبی که مربوط به نگارستان امام خمینی(ره) است، با ۵۶ درصد پیشرفت ادامه دارد.

رقم قرار داد ضلع جنوبی ۳ میلیارد تومان است که تاکنون صورت‌وضعیت حدود ۱.۸ میلیارد تومان آن ارائه شده‌است.

با بهره‌برداری از فاز دوم پروژه یکی از مجموعه‌های فرهنگی کم‌نظیر در ارتباط با آثار و شخصیت امام خمینی(ره) در قالب یک نگارستان زیبا، در دسترس علاقمندان خواهد بود.

 

مقبره‌الشعرا از بافت‌های تاریخی و ارزشمند متعلق به گورستان تاریخی سرخاب است که مدفن بیش از ۴۰۰ تن از ادبا و چهره‌های سرشناس فرهنگی از جمله، اسدی طوسی، خاقانی شروانی، ظهیر فاریابی، قطران تبریزی، لسانی شیرازی، مجیر الدین بیلقانی، مغربی تبریزی، همام تبریزی، و از معاصران، استاد شهریار، شیخ محمد خیابانی، ثقه الاسلام تبریزی، دکتر مهدی روشن ضمیر، دکتر محمود پدیده، استاد جواد آذر و استاد میرزا طاهر خوشنویس تبریزی را در خود جای داده‌است.

به همین منظور شهردار منطقه ۱۰ تبریز با عقد قراردادی با دانشکده تاریخ دانشگاه تبریز، در نظر دارد سردیس و تندیس  حداقل ۵۰ تن از افراد شاخص مدفون در این مکان نصب و جانمایی کند.

در این بازدید، موسایی قائم‌مقام شهردار تبریز، اسحقی معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، منیری‌فر مدیرعامل سازمان عمران و وظیفه‌شناس شهردار منطقه ۱۰ تبریز حضور داشتند.

 

نظر شما