استاندار آذربایجان شرقی:

برای ایجاد اشتغال باید به سمت آموزش‌های مهارتی برویم/ از ظرفیت بخش خدمات نباید غافل نباشیم

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۳:۰۶:۰۰
کد خبر: ۶۸۶۹۷۸
برای ایجاد اشتغال باید به سمت آموزش‌های مهارتی برویم/ از ظرفیت بخش خدمات نباید غافل نباشیم
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال حتماً باید به سمت آموزش‌های مهارتی برویم، گفت: البته این موضوع را نباید در بخش صنعت و تولید محدود کرد؛ چراکه بخش خدمات نیز عرصه فوق‌العاده گسترده‌ای برای اشتغال بوده و در واقع خدمات تکمیل‌کننده زنجیره تولید است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در جمع مدیران، مربیان و کارشناسان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان، با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغال، اظهار کرد: زمانی که تبریز در دهه 40 به عنوان یکی از کانون‌های صنعتی شدن در کشور مطرح شد، قبل از هر چیز مرکز آموزش ماشین‌سازی تبریز ایجاد شد تا نیروی کار ماهر و آموزش‌دیده بتواند این موضوع را تحقق بخشد.

وی با تأکید بر اینکه در دنیای امروز هر فردی برای ورود به محیط کار باید گواهی مهارت داشته باشد، افزود: ورود به یک حرفه بدون داشتن مهارت، علاوه بر اینکه موجب تحمیل خسارت‌های بعدی می‌شود مسئولیت شرعی هم دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین نقش در حوزه اشتغال برعهده مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای است، گفت: خوشبختانه این مراکز امروز فوق‌العاده پیشرفته و قابل افتخار هستند و ارائه آموزش‌های مهارتی برای ایجاد اشتغال کاملاً یک امر ضروری است.

وی با بیان اینکه البته قبل از ارائه آموزش‌های مهارتی، یک تغییر فرهنگ لازم است، گفت: امروز پدران و مادران ما باید قبول کنند که اشتغال فرزندان آنها فقط از طریق دانشگاه نخواهد بود و این تغییر نگرش یک کار فرهنگی است.

خدابخش با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان جویای کار، به دنبال شغل دولتی و اداری هستند، افزود: جوانی که در دانشگاه رشته مهندسی را انتخاب کرده درواقع حضور در محیط کار را پذیرفته است و باید این مسأله را قبول کند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخش خدمات یکی از حوزه‌های اصلی در ایجاد اشتغال است، گفت: 90 سال قبل در همین شهر تبریز، اولین مدرسه تجارت تأسیس شده است، اما امروز ما در حوزه بازرگانی و تجارت مشکل داریم؛ مثلاً باغدار ما میوه را تولید می‌کند اما نمی‌تواند آن را به فروش برساند.

وی با اشاره به اینکه مسأله فروش و بازاریابی در واحدهای تولیدی ما هم یک مشکل جدی است، گفت: فروش، سازوکار ویژه‌ای دارد و اگر امروز رشته بازاریابی ایجاد شده به معنی علمی بودن این مسأله است.

خدابخش با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل اعم از حمل‌ونقل درون‌شهری، جاده‌ای، ریلی و هوایی و همچنین خدمات بازرگانی و امور گمرکی، جزو اولویت‌های اصلی توسعه استان است، افزود: تولید برای ما مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که زنجیره تولید تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه خرید "برند" یکی از شیوه‌های جدید در عرصه تولید و اشتغال است، گفت: چنین موضوعاتی باید در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده شود.

 

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خوشبختانه صنایع غذایی استان، راه خود را پیدا کرده و در بازارهای بین‌المللی حضور فعال دارد، گفت: البته موضوع بسته‌بندی نیز در این صنعت یک کار خاص است و همه همه اینها زیرمجموعه بخش خدمات محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید نیازهای جدید بازار را بشناسیم، افزود: یکی از رشته‌هایی که می‌توانیم دنبال آن باشیم و ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای دارد صنعت تولید لوازم بهداشتی و آرایشی است و باید ظرفیت‌های این بخش را به جوانان معرفی کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود، رویداد تبریز 2018 را یک فرصت تاریخی برای استان دانست و گفت: نباید انتظار داشته باشیم که تنها پروژه‌های فیزیکی در این رویداد اجرا شوند، بلکه موفقیت رویداد تبریز 2018 در گرو جذب گردشگر خارجی و نحوه ارائه خدمات به گردشگران است.

وی با تأکید بر اینکه باید برای گردشگران برنامه‌های فرهنگی تدارک ببینیم، افزود: الان در روستای کنداون یک هتل جدید و مدرن ساخته شده است، اما استقبال چندانی از آن نمی‌شود؛ زیرا گردشگر خارجی می‌خواهد در همان خانه‌های صخره‌ای و با غذاهای سنتی پذیرایی شود و هزینه آن را هم می‌پردازد.

خدابخش همچنین فضای مجازی را عرصه گسترده‌ای برای اشتغال و کسب درآمد است توصیف و به جوانان جویای کار توصیه کرد از ظرفیت‌های این فضا استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی صبح امروز با حضور در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره 3 تبریز، از بخش‌های مختلف این مرکز و آموزش‌های ارائه شده در آن بازدید کرد.

 

 

نظر شما