در نوروز آذربایجان را دوباره ببینیم

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۱۵:۵۵:۳۰
کد خبر: ۶۹۰۳۳۲
در نوروز آذربایجان را دوباره ببینیم
آذربایجان شرقی یکی از استان های پرطرفدار برای گردشگران در فصل های بهار و تابستان است چرا که هوای مطبوع و خنک این منطقه در کنار مناطق و اماکن تاریخی گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اگر در نوروز امسال قصد سفر به این استان را دارید بدون شک یکی از گزینه های شما برای بازدید و خرید بازار تبریز خواهد بود .

مجموعه بازار تاریخی تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به‌ عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.  بازار تبریز از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد اما طولی نکشید که  معماران زبردست آن را بازسازی کردند و بازار کنونی مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است. بازار تبریز که در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، با طولی معادل یک کیلومتر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های به‌ هم‌ پیوسته و مسقف دنیاست.

نتیجه تصویری برای بازار تبریز

در کنار بازار تبریز با قدمت منحصر به فرد، مراکز تجاری دیگری نیز در سطح این شهر پذیرای میهمانان نوروزی است.

ائل گلی دیگر مکان تاریخی این شهر است که با دریاچه ای به عمق 12 متر و با محوطه ای سرسبز در خاطر تمام میهمانان تبریزی خود نمایی می کند.

ائل گلی در جنوب شرق تبریز و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده‌ است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دوره‌ی صفویان گسترش یافته‌است. عمق دریاچه‌ی شاه‌گلی ۱۲ متر بوده و در محوطه‌ی آن قایقرانی انجام می‌شود. نخستین عمارت ایل گلی را به دوره آققویونلوها نسبت می دهند که یکبار در زمان صفوی و بار دیگر در زمان قاجار، توسط “قهرمان میرزا” پسر “عباس میرزا نایب السلطنه” در ایام حکمرانی بر آذربایجان، بازسازی شده است.

نتیجه تصویری برای ائل گلی

همچنین شهربازی (لوناپارک) و نیز غذاخوری و فست فود و کافی‌شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد و دارای هتل و مسافرخانه و دارای دفتر جهانگردی فعال است.

از دیگر مجموعه های فرهنگی و گردشگری تبریز می توان به مقبره الشعرا اشاره کرد.این مجموعه با نام شهریار در بین مردم آذربایجان شرقی شناخته می شود ، معماری خاص آن و واقع‌شدنش در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به جذابیت آن افزوده است. معروف‌ترین آرمیدگان این بنا افرادی مثل اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس‌الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمدحسین شهریار هستند.

اما اگر در طول سفر مسافری بخواهد بجز تبریز به دیگر شهرهای این استان زیبا و سرسبز سفر کند اولین گزینه ای که به وی پیشنهاد می شود دهکده توریستی کندوان است.

کندوان  در دل دامنه سرسبز سلطان داغی و تنها در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است.

نتیجه تصویری برای کندوان

آنچه به  این دهستان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای است.روستاییان کندوان داخل این توده ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده اند.

معماری صخره ای، حاکی از صحنه های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره های طبیعی است. در معماری معمولی، به وسیله مصالح ساختمانی گچ، آهک و خشت، هیئت اصلی بنا را به وجود می آورند، در صورتی که در معماری صخره‌ای فضای مورد نظر در درون توده سنگ هویدا می گردد و سنگ، مانند کالبدی، قشری مستحکم در اطراف این فضا ایجاد می کند.

اگر مسافری علاقمند به تاریخ و هنر معماری باشد  روستای جراغیل نیز در منطقه آذرشهر با تاریخ و قدمت  بیش از 500 ساله میزبان  میمهانان نوروزی است ، این روستا در دل صخره های کوه بزرگ ایجاد شده که اثر بسیار دیدنی و بی بدیل برای گردشگران در طبیعت و علاقمندان به اماکن باستانی به نمایش گذاشته است.

نتیجه تصویری برای جراغیل

مسجد سنگی و تاریخی روستای جراغیل از اماکن مذهبی و دینی در دل صخره های کوه بزرگ اثری بی بدیل برای گردشگران و چشم به راه آنان است. این بنای تاریخی بدون استفاده از هرگونه وسایل و مصالح ساختمانی احداث و حتی درب ورودی و محل نورگیر آن با کنده کاری صخره های سخت ایجاد شده است. این روستا دارای دو مسجد سنگی می باشد.

روستای جراغیل آذرشهر در 15 کیلومتری شمال شرقی این شهر در میان دره شیب دار واقع شده و مناظر طبیعی و ییلاق های آن برای گردش و تفریح بسیار مناسب است.

مقبره آقالار مراغه دیگر مجموعه تاریخی در آذربایجان شرقی است، این بنا  بعنوان بنای باقیمانده از دوره زندیه بیانگر نوع و سبک معماری آن دوره بسیار حائز اهمیت است مقبره آقالار بنایی چهار ضلعی آجری است که بر روی قبر میر عبدالفتاح موسوی مراغی شاعر و عارف نامی دوره زندیه ساخته شده است. مقبره آقالار مراغه به دستور ظل السلطان و به خاطر ارادتی که به مراد خود میر فتاح موسوی داشته در سال ۱۱۷۵ ه . ق در مراغه بنا گردیده ‌است و در سال ۱۲۴۷ به وسیله حاج عباسعلی بنابی که خود نیز در این مقبره مدفون است مرمت شده‌ است.

 

 اما در بین اماکن تاریخی یکی از منحصرترین این مجموعه ها قلعه جمهور معروف به دژ یا قلعه بابک در حدود سه‌ کیلومتری شهرستان کلیبر و در بالای کوهی به ارتفاع ۲۳۰۰ متر قرار دارد این قلعهٔ که در زمان ساسانیان ساخته شده و نام خود را از اسم بابک خرمدین، گرفته است از هر طرف توسط دره‌ های عمیقی با 400 تا 600 مترعمق احاطه شده از این رو نزدیک شدن وسایل قلعه کوب، منجنیق و آتش افکن به این قلعه تقریباً ناممکن بود و تنها از یک سو راهی باریک و صعب العبور جهت دسترسی به این قلعه وجود دارد.

به عبارتی قبل از رسیدن به دروازه قلعه بابک و ورود به بنای مستحکم دژ باید از معبری عبور کرد که به صورت دالانی است و از سنگ‌های منظم طبیعی شکل گرفته و تنها گنجایش عبور یک نفر را دارد و دو نفر به سختی می‌ توانند از آن بگذرند. به لحاظ سوق الجیشی موقعیت استقرار بنا بر فراز قله به گونه ای ست که بیست نفر سپاهی قادر بوده اند هجوم یک سپاه صد هزار نفری را مانع شود و تلفاتی هم نداشته باشند، چه تیر و کمان و اسلحه معمول زمان را به سربازان و مستحفظانی که بر بلندی موضع می گرفتند به جهت بعد مسافت کارگر نمی افتاده است.

اما اینها تنها بخشی از زیبایی های معماری و گردشگری و فرهنگی این استان پرآوزه است و مگر می توان به آذربایجان سفر کرد و یک روز را در مسیر رود ارس نگذراند.

نتیجه تصویری برای ارس

حوضه آبریز ارس جلگه پستی در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل است و آب و هوای معتدلی نسبت به نیمه جنوبی این استانها دارد.

 

و اما زیبایی ارس صد چندان می شود وقتی به منطقه حفاظت شده ارسباران  می رسی این منطقه با وسعت 72 هزار هکتار در کناره های جنوبی رود ارس در شهرستان کلیبرواقع شده وبه عنوان مکان ذخیره ی بیوسفردریونسکو به ثبت رسیده است و از ارزشهای خاص گیاهی و جانوری برخوردار بوده و جاذبه گردشگری طبیعی ، تفریحی و آموزشی ویژه ای دارد.

نوروز امسال آذربایجان رنگ وبوی دیگری دارد چرا که تکاپوی تبریز 2018 و انتخاب این شهر به عنوان شهر گردشگری جهان اسلام نشاط و پویایی را در این استان و در شهر تبریز صد چندان کرده است و منتظر قدوم میهمانان است و شهر تبریز است وجان قربان جانان می کند سرمه چشم از غبار کفش میهمان می کند.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز