رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی خبر داد:

رونمایی از هفت اثر تاریخی متعلق به دوره پیش از اسلام برای نخستین بار در موزه آذربایجان

۱۳۹۶/۱۲/۲۹ - ۱۶:۲۰:۳۴
کد خبر: ۶۹۰۴۸۱
رونمایی از هفت اثر تاریخی متعلق به دوره پیش از اسلام برای نخستین بار در موزه آذربایجان
رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی گفت: هفت اثر تاریخی متعلق به دوره پیش از اسلام برای نخستین بار در موزه آذربایجان رونمایی و به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، "مهدی بزار دستفروش"  از برگزاری نمایشگاه های آثار تاریخی و فرهنگی منحصربفرد در سه موزه شاخص تبریز، خبر داد و گفت: با عنایت به اینکه، نوروز 97 تبریز، با رویداد بزرگ 2018 مصادف است، لذا اداره امور موزه های استان در نظر دارد با برپایی نمایشگاه های آثار تاریخی و فرهنگی منحصربفرد، نوروزی متفاوت را برای گردشگران داخلی و خارجی، رقم بزند.

وی ادامه داد: بر همین اساس نمایشگاه آثار تاریخی و فرهنگی بی بدیلی چون، " جلوه هایی از پیکر تراشی شرق و غرب "، "نخستین گام در راه موزه فرش"، "تصاویر منتخبی از آثار کمال الملک" و "نمایش فیلم های مرتبط با تاریخ مشروطه ایران" در سه موزه شاخص تبریز، "موزه آذربایجان"، "موزه قاجار" و "موزه مشروطه"، برگزار خواهد شد.

بزاز دستفروش در خصوص برگزاری نمایشگاه "جلوه هایی از پیکر تراشی شرق و غرب " و "نخستین گام در راه موزه فرش " در موزه آذربایجان، اظهار کرد: با عنایت به جابجایی و انتقال مجموعه مجسمه های استاد احد حسینی، به نگارخانه ای واقع در مقبره الشعرای تبریز، ایجاد تغییرات در چیدمان آثار موزه آذربایجان در دستور کار قرار گرفت و  تا پایان ایام نوروز 97 نمایشگاه پیکره هایی از جنس عاج و برنز تحت عنوان " جلوه هایی از پیکر تراشی شرق و غرب" و بازیافته هایی از شاهکارهای هنر فرش دستباف تبریز با عنوان "نخستین گام در راه موزه فرش" در این مکان برگزار خواهد شد.

رئیس امور موزه های استان افزود: همچنین در راستای بازنگری محتوای نمایشی بخش پیش از اسلام موزه آذربایجان، هفت اثر تاریخی متعلق به دوره پیش از اسلام  برای نخستین بار  به نمایش در می آیند، آثار یاد شده که متعلق به دوره های مفرغ ، آهن مانایی و هخامنشی  هستند در آستانه نوروز 97 و برای نخستین بار به  این بخش از موزه آذربایجان اضافه می شوند.

وی با اشاره به اینکه پس از اتمام تعطیلات نوروزی و اختصاص اعتبارات مورد نیاز ، اقدامات لازم در راستای طراحی و تجهیز بخش دوم موزه آذربایجان با آثار منتخبی از موزه ملی ایران، انجام خواهد گرفت، ادامه داد:  با توجه به اینکه باردیگر ظرفیت های غنی تاریخی و فرهنگی تبریز به واسطه رویداد 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سطح بین الملل مطرح خواهد شد، لذا برپایی نمایشگاهی با آثار منتخب ملی ایران در تبریز، فرصتی را جهت اشاعه فرهنگ و تاریخ بی بدیل این مرز و بوم، فراهم می سازد، در همین راستا پس از اتمام تعطیلات نوروزی، اقدامات لازم جهت تجهیز بخش دوم موزه آذربایجان با آثار موزه ملی ایران و سایر موزه های شاخص کشور، انجام خواهد گرفت.

رئیس امور موزه های استان در ادامه از برپایی نمایشگاهی از تصاویر منتخبی از آثار  "کمال الملک" در موزه قاجارتبریز، خبر داد و گفت: موزه قاجار نیز در ایام نوروز 97 میزبان نمایشگاهی از تصاویر منتخبی از آثار کمال الملک خواهد بود که این نمایشگاه پنجمین همکاری مشترک امور موزه های اداره کل با موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در سه سال اخیر محسوب می گردد.

بزاز دستفروش با بیان اینکه موزه مشروطه نیز در ایام تعطیلات نوروز برای گردشگران و مسافران نوروزی، بخش نمایش فیلم های مرتبط با مشروطه ایران را فراهم ساخته است، افزود: در ایام تعطیلات نوروز 97 ، موزه مشروطه در نظر دارد برای گردشگران و بازدیدکنندگان خود فیلم هایی مرتبط با مشروطه ایران را به نمایش بگذارد.

رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی در ادامه به فعالیت مستمر تمامی موزه های استان و بخصوص تبریز در ایام نوروز 97 تاکید کرد و گفت: آذربایجان شرقی دارای 19 موزه می باشد که 12 موزه از این مجموعه در تبریز واقع شده است و در ایام تعطیلات نوروز 97 به صورت مستمر آماده پذیرش میهمانان و گردشگران خواهند بود.

وی افزود: در بازدید هموطنان از مراکز مذکور، بروشور های راهنمای موزه ها و اقلام فرهنگی ارائه خواهد شد تا اطلاعات لازم جهت آشنایی بازدیدکنندگان با مکان حاضر به طور کامل صورت پذیرد.

مهدی بزاز دستفروش در پایان سخنان خود به زمان کاری موزه ها در تبریز  اشاره کرد و گفت: ساعت کاری کلیه موزه ها و اماکن تاریخی از تاریخ 1 تا 13 فروردین از ساعت 9 الی 19 خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز