استاندار آذربایجان شرقی:

پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز تا سال ۹۸ به اتمام می رسد

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۱۰:۵۷:۰۵
کد خبر: ۶۹۳۳۲۶
پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز تا سال ۹۸ به اتمام می رسد
استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از عملیات اجرایی پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، توسعه شبکه فاضلاب این کلانشهر را یکی از کارهای ارزشمند دولت تدبیر و امید برشمرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز یکی از پروژه‌های مهم استان است که علاوه بر کارکرد اصلی آن، در راستای احیای دریاچه ارومیه نیز استفاده خواهد شد و به این خاطر پروژه‌ای دومنظوره است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه جزو پروژه‌های اولویت‌دار است، افزود: برای جذب اعتبارات مورد نیاز این پروژه از محل منابع داخلی شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای و همچنین اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با ابراز امیدواری نسبت به اتمام کامل این پروژه تا سال 98، گفت: با افتتاح این پروژه سالانه 120 میلیون متر مکعب از پساب آن وارد دریاچه ارومیه خواهد شد که برای انتقال آن 150 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای اجرای تصفیه‌خانه نیز 200 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که تاکنون 125 میلیارد تومان از این اعتبار تأمین شده و پیمانکار پروژه نیز به سرعت در حال اجرای آن است.

خدابخش، توسعه شبکه فاضلاب شهر تبریز را یکی از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم، تنها 40 درصد از شهر تبریز معادل 600 هزار نفر از جمعیت این شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار داشتند که این رقم در طول چهار سال گذشته به بیش از 70 درصد رسیده است.

وی افزود: خوشبختانه در این مدت بیش از 200 میلیارد تومان برای توسعه شبکه فاضلاب در نقاط مختلف شهر تبریز هزینه شده و با تداوم این سیاست در دولت دوازدهم، به زودی شاهد این خواهیم بود که کل شهر تبریز تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرد.

محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این بازدید از اجرای شبکه‌های فاضلاب در 16 شهر استان خبر داد و گفت: در صورت همکاری شوراها و شهرداری‌ها، در بقیه شهرها نیز آمادگی لازم برای اجرای شبکه فاضلاب وجود دارد.

عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تبریز از خرداد سال 95 شروع شده و هم‌اکنون با 63 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش عملیات ساختمانی و ابنیه در حال اجراست.

یکی از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی به عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه است که با بهره‌برداری از آن سالانه بالغ بر 120 میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به این دریاچه انتقال می‌یابد.

جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه‌ای، ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح شهر تبریز از دیگر اهداف ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز است.

فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت  و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.

جمعیت تحت پوشش این طرح، یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز 207 هزار متر مکعب در شبانه‌روز خواهد بود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز